Jelenleg a vállalatok mintegy 59%-ára jellemző, hogy legalább egy funkciót kihelyeznek, az outsourcing tárgyát képező területek a következő sorrendben követik egymást:
Kihelyezett üzleti szolgáltatások funkciók szerinti megoszlása
Könyvelés 53%
Menedzsment/tréning/HR funkciók 49%
Szoftverfejlesztés/szupport 47%
Szerkesztés, kreatív alkotómunkák 44%
Adatkezelés/gépelés 36%
Értékesítés 16%
Ami a távoli (tehát akár határokon túli) outsourcingot illeti, a legtöbb szervezet ma is többnyire a saját telephelyéhez földrajzilag közelebb eső vállalatokat preferálja. A megkérdezett munkáltatóknak mindössze 12%-a helyez ki munkát saját régióján kívülre, a kihelyezett szolgáltatások célországai között az európai államok vezetnek.
Az általánosan elterjedt nézettel szemben egy európai vállalat számára India messze nem olyan vonzó célország, mint például Hollandia, amely ma a leginkább favorizált hely, ha egy call centeres vagy információs szolgáltatás helyszínének kiválasztásáról van szó. Mindezt jól mutatja az alábbi táblázat:
Az üzleti szolgáltatások kihelyezése szempontjából legnépszerűbb régiók
Lombardia (Észak-Olaszország)
Nyugat-Hollandia
Madrid környéke (Spanyolország)
Spanyolország északkeleti régiója
Olaszország északkeleti régiója
Kelet-Hollandia
Dél-Hollandia
Ile de France (Párizs környéke, Franciaország)
Brüsszel környéke (Belgium)
Észak-Hollandia
A felmérés adatokat gyűjtött az otthoni irodákból végzett alkalmazotti távmunka gyakorlatáról is. Az eddig vizsgált 18 országban a munkáltatóknak mindössze 3%-a vezette be saját dolgozói körében az új technológiák által lehetővé tett otthoni munkát. (A felmérés készítői megjegyezték, hogy a távmunkavégzés aránya jóval magasabb értéket mutatna, ha beleszámítanák a szabadúszó és részmunkaidős távmunkásokat is.)
Az otthoni irodákba kihelyezett funkciók között a szoftverfejlesztés és a szupporttevékenység vezet, amit az ügyfélszolgálatos és menedzseri funkciók követnek. További gyakori terület a szerkesztési, kreatív szerzői, értékesítési, könyvelési, kiadványszerkesztési és gépírói munka.
A statisztikák szerint az otthonról végzett alkalmazotti távmunkában Hollandia áll az élen 10%-os aránnyal, ezt követi Svédország, illetve Dánia 5%-os, majd Ausztria és Belgium 4%-os helyi részesedéssel.
A mobil, helytől független és változó helyszínekről végzett távmunkával kapcsolatosan az interjúk eredménye szerint az európai vállalatok mintegy 6%-a használja az új technológiákat arra, hogy mobilkommunikációs eszközök által lehetővé tegye dolgozói számára a változó helyszínekről végzett rugalmas munkát. A mobil távmunka alkalmazásában Dánia és Lengyelország jár az élen.
(Fontos hangsúlyozni, hogy az alábbi táblázat csupán az alkalmazottak által végzett mobil távmunkára vonatkozik, nem foglalja magában a szabadúszók táborát. Valószínűleg a lengyel vagy a cseh adatokhoz hasonló érték szerepelne a magyarországi helyzetet mutató sorban is, ha az állandó szerződéssel nem rendelkező, éppen ezért többnyire más-más helyszínről bejelentkező távmunkások adatait is tartalmaznák a statisztikák.)
A változó helyszínről dolgozó távmunkások aránya (a megkérdezett munkaadók százalékában)
Lengyelország és Dánia 15%
Csehország 13%
Finnország 10%
Svédország és Belgium 6%
Ausztria és Spanyolország 6%
Olaszország, Hollandia és Portugália 5%
Franciaország, Németország, Görögország,
Magyarország, Írország és az
Egyesült Királyság (UK) 4%
(A részletesebb magyarországi eredmények a kutatás következő szakaszában, néhány hónap múlva válnak ismertté. Az EMERGENCE projekt végterméke egy olyan világtérkép lesz, amely felvázolja a munka áramlásának irányait a globális digitális gazdaságban. A projekttel kapcsolatos, folyamatosan aktualizált információk, hírek és érdekességek angolul, németül és franciául nyomon követhetők a www.emergence.nu weboldalon.)