Feltöltőkártyás előfizetések: intenzívvé válik az adategyeztetési folyamat

forrás: Prím Online, 2017. május 8. 13:25

A jogszabályi változások következtében a mobilszolgáltatóknak idén június 30-ig azonosítaniuk szükséges a feltöltőkártyás előfizetőiket (előre fizetett hang SIM-kártyákkal rendelkezőket). 

A több millió érintett kártyahasználónak kapcsolatba kell lépnie mobilszolgáltatójával a szolgáltató által megjelölt módon és formában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a hazai mobilszolgáltatókkal közösen május 2-től kampányt indított, hogy felhívja az előfizetők figyelmét a határidőre, illetve az ügymenet folyamatosságára. Fontos, hogy a hozzátartozók, közvetlen családtagok is segítsék a gyerekek, idősek által használt hanghívásra alkalmas, illetve riasztókban és egyéb nem hívásra szolgáló eszközökben található mobiltelefon SIM-kártyák adategyeztetését.

 

Ne hagyjuk az adategyeztetést az utolsó napokra, lépjünk időben!

Amennyiben az előfizetőnek 2017. január 1-je előtt kötött feltöltőkártyás szolgáltatásra irányuló szerződése van bármelyik mobilszolgáltatóval, akkor nem szabad elfelejtenie a június 30-ai dátumot. A szolgáltatókat ugyanis törvény kötelezi arra, hogy még ez év első felében egyeztessék ügyfeleik adatait. Több millió előfizetői szerződést érint a jogszabályi változás, ezért érdemes az ellenőrzéshez szükséges adatokat – a szolgáltató értesítését követően – minél hamarabb a szolgáltató rendelkezésére bocsátani, mivel a jogszabály alapján a szolgáltatóknak 2017. július 1-jével meg kell szüntetniük azokat a feltöltőkártyás előfizetéseket, amelyek esetében az adategyeztetés nem történik meg határidőig. 2017. január 1. előtt vásárolt feltöltőkártyáknál kötelező az adategyeztetés, az ezt követően vásároltaknál a szolgáltató már a szerződés megkötése előtt elvégzi a személyazonosságot igazoló ellenőrzést az előfizető adatai alapján.

 

A szolgáltatók 2017. június 30-ig legalább kétszer SMS értesítést küldenek az előfizetőknek a személyazonosságot igazoló ellenőrzéshez szükséges adatokról, az adategyeztetés módjáról (az az személyesen, telefonon vagy online), az adatok megadásához szükséges teendőkről, valamint az egyeztetés elmulasztásának jogkövetkezményéről, a feltöltőkártyás előfizetések megszűnéséről. 

 

Egységes nevű internetes információs aloldalak a szolgáltatóknál és a hatóságnál: /adategyeztetes 

A hatóság és a mobilszolgáltatók is „adategyeztetés” elnevezésű aloldalakat hoztak létre a weboldalaikon, ahol részletes információ található az adategyeztetésről, a személyazonosságot igazoló ellenőrzésről. Az azonosításról szolgáltatónként a legfontosabb gyakorlati tudnivalók a szolgáltatók adategyeztető oldalain olvashatók, az előfizetők további információkat itt kaphatnak: 

Magyar Telekom: https://www.telekom.hu/adategyeztetes

Telenor: https://www.telenor.hu/adategyeztetes 

Vodafone: http://www.vodafone.hu/adategyeztetes

NMHH: http://nmhh.hu/adategyeztetes

 

 

Mik ezek az adatok? Hogyan zajlik az egyeztetés?

A Telekomnál:

A Magyar Telekom SMS-ben keresi meg minden érintett Domino ügyfelét, hogy felhívja figyelmét az adategyeztetésre. A blue mobile és MOL mobile szolgáltatások esetében a szolgáltató a Magyar Telekom, így a Telekom Domino, blue mobile és MOL mobile előfizetések együttesen számítanak bele a jogszabály által előírt korlátba. A személyes adatok kényelmesen és gyorsan egyeztethetők online a www.telekom.hu/adategyeztetés oldalon. Emellett az ügyfelek személyesen is egyeztethetik adataikat a Telekom üzletekben nyitvatartási időben, illetve az erre a célra létrehozott +36-80-630-045-ös telefonszámon is minden nap 7 és 22 óra között.

A Telenornál:

A Telenor SMS értesítésben hívja fel minden érintett ügyfele figyelmét a tennivalókra, valamint részletes információt ad a www.telenor.hu/adategyeztetes oldalán az adategyeztetéshez szükséges iratokról, ügyfélszolgálatainak elérhetőségéről. Még van idő a június 30-i határidőig, azonban nem érdemes az utolsó napokra halasztani az ügyintézést. Már elérhető az online felület (www.telenor.hu/adategyeztetes), ahol az adategyeztetés akár otthonról is, 0-24 órában elvégezhető. Továbbá a Telenor üzleteiben is intézkedhetnek az ügyfelek nyitvatartási időben. A Telenor javasolja a legkevésbé forgalmas, hétköznap 11 és 15 óra közötti időszakot, hogy az érintettek elkerülhessék a sorban állást. 

A Vodafone-nál:

A Vodafone-nál is minden feltöltőkártyás előfizetés, így a még 2017. január 1-je előtt vásárolt Tuti kártyák esetében is szükséges az adategyeztetés. Ezt személyazonosító okmányokkal a telefonos ügyfélszolgálaton a Vodafone hálózatából, belföldről díjmentesen hívható 1270-es számon, személyesen a Vodafone üzletekben, valamint hamarosan online felületen is lehet intézni. Az adategyeztetésről minden információ megtalálható a www.vodafone.hu/adategyeztetes oldalon.

 

A Vodafone az előfizetők kényelmét szem előtt tartva mindent megtesz azért, hogy egyetlen olyan ügyfelének se szűnjön meg a szerződése, aki önhibáján kívül nem tudta az adatait egyeztetni.

 

Amennyiben az adategyeztetés és az ellenőrzés sikeres, akkor a feltöltőkártyás előfizetőnek legközelebb az elvégzett adategyeztetést követő egy év múlva kell ismét egyeztetnie adatait a szolgáltatóval. Erről a szolgáltatók külön előzetes értesítést küldenek. 

 

Egyéni előfizetőknek a személyazonosító okmányok, (magyar hatóság által kiállított személyi igazolvány, jogosítvány vagy útlevél) alapján kell azonosítaniuk a SIM-kártya használóját, míg üzleti előfizetés esetén a személyes okmányokon túl az aláírási címpéldányra, ill. meghatalmazással eljáró személy esetén meghatalmazásra is szükség lesz.

 

Fontos tudni, hogy a szolgáltató munkatársai az adategyeztetés miatt személyesen nem keresik fel az ügyfeleket a lakásukon vagy a munkahelyükön. Az ilyen személyes megkeresések valószínűleg rossz szándékúak. Amennyiben bárki bizonytalan lenne a megkeresés valódiságával kapcsolatban, a hatóság ezúttal kéri, hogy személyes adatait ne adja meg, és vegye fel a kapcsolatot szolgáltatójával. A szolgáltató először SMS-ben értesíti érintett ügyfeleit, és az adategyeztetést, majd az adatok ellenőrzését – szolgáltatótól függően – a szolgáltató üzleteiben, ügyfélpontjain, online vagy telefonon lehet elvégezni.

 

Mi történik, ha elmulasztjuk a szolgáltató figyelmeztetése ellenére az adategyeztetést?

Ha az adott hívószámhoz tartozó előfizető személyazonosságának ellenőrzése 2017. június 30-ig nem történik meg, akkor az előfizető adott szerződése 2017. július 1-jével megszűnik, tehát az adott feltöltőkártyás SIM-kártyát nem használhatja tovább. Szintén megszűnnek az előfizetői szerződései annak a személynek, akinek a megengedettnél több előre fizetős mobiltelefon SIM-kártyája van, és bár sikeresen egyeztette adatait, de arról nem nyilatkozott június 30-ig, hogy azok közül melyeket kívánja megtartani a legfeljebb megengedett darabszámban. A január 12-én hatályba lépett rendelet alapján ugyanis egy egyéni előfizetőnek legfeljebb tíz, egy üzleti előfizetőnek pedig maximum ötven előre fizetett mobilrádiótelefon SIM-kártyája (feltöltőkártyás előfizetése) lehet. 

 

Fontos, hogy a családtagok számára vásárolt SIM-kártyákról se feledkezzünk meg, tehát azokhoz a hívószámokhoz tartozóan is figyeljük a szolgáltatói értesítéseket, amelyeket például a gyerekek vagy a család idősebb tagjai használnak. Az adategyeztetési kötelezettség továbbá azokra a kártyákra is vonatkozik, amelyeket – bár hangalapú szolgáltatások –, nem hanghívásokra használunk, mert pl. mérőórákban, kapunyitókban, riasztókban biztosítanak kapcsolatot.