A rozsda szépsége

forrás: Prím Online, 2017. június 11. 13:40

A Nikon kiadta új fotósorozatát, amely felfedi a buja svéd erdőségek és a „Bilkyrkogården Kyrkö Mosse” telepen rozsdásodó járművek közötti gyönyörű kontrasztot – amely egy autótemető nem messze Rydtől (Linköping, Svédország).

A feltűnő ellentmondást Alberto Ghizzi Panizza makrofotós kapta lencsevégre, hogy közszemlére tegye a Nikon Micro NIKKOR objektívek képességeit. A Bilkyrkogården Kyrkö Mosse egyedi hátteret nyújtott a fotózáshoz számos roncsautójával – egészen az 1940-es évekig visszamenően –, amelyek eltűnnek a mocsaras erdőtalajban, lassan megadva magukat az anyatermészetnek. 

 

A fotósorozatban található képek többek között tűzmarta autóüléseket, a tőzegmocsárba süppedő, elszíneződött dísztárcsákat és vastag, zöld mohával benőtt műszerfalakat ábrázolnak.

 

         

 

Alberto a képsorozatot Nikon D500 és Nikon D810 fényképezőgépekkel, valamint a következő Micro NIKKOR objektívekkel készítette: 

 

Az élményt ecsetelve Alberto Ghizzi Panizza úgy nyilatkozott, hogy: „A makrofotózás során mindig az érdekes színeket és textúrákat keresi az ember, ezért nekem a Bilkyrkogården Kyrkö Mosse valóságos csodaország volt. A Micro NIKKOR objektívek lehetővé tették, hogy kristálytiszta részletességgel fényképezzem az elhagyott autók 60 éve tartó küzdelmét az anyatermészettel, ahogy az próbálja ismét visszahódítani az erdőt. A négy objektív, amelyet ehhez a fotózáshoz használtam, elengedhetetlenül szükséges volt, hogy közel kerülhessek az eseményekhez, és úgy tárjam fel a »rozsda szépségét«, ahogyan azt még senki sem látta.”      

 

  

Azok a fotósok, akiket inspirál „A rozsda szépsége” fényképsorozat, és szabadjára akarják engedni a makrofotózási potenciáljukat, most kihasználhatják a Micro NIKKOR objektívekre hirdetett pénzvisszafizetési akciót itt: www.penzvisszaterites.nikon.hu

 

 

Videó 

A gyakorlati útmutatást nyújtó video sorozatból megismerheti a Nikon Micro NIKKOR objektívek használatát: 

 

 

A felszerelés

A fotózás során Alberto Ghizzi Panizza a következő felszerelést használta:

 

Alberto Ghizzi Panniza – Makrofotótippek

Alberto Ghizzi Panizza az egyik leginnovatívabb, legtehetségesebb és legegyedibb makrofotós Európában. Majdnem húsz évre visszatekintő karrierjével az olasz férfi elismert mestere a makró művészetének. 

 

Alberto nemrég helyszíni fotókat készített a Nikonnal a Bilkyrkogården Kyrkö Mosse telepen, egy autótemetőben, nem messze Rydtől (Linköping, Svédország), hogy közszemlére tegye „A rozsda szépségét”. Itt most elárulja a hét legjobb tippjét a makrofotózáshoz.  

 

1. Játék a mélységélességgel: A mélységélesség megértése az egyik első nagy akadály a makrofotózásban. Tudni kell, hogyan működhet harmóniában a rekesz és a gyújtótávolság, hogyan irányítható a képek élessége, és hogyan készíthető el az a különleges kép. Lényegében minél kisebb a téma és nagyobb a leképezési arány, annál sekélyebb lesz a mélységélesség. Megfelelő mélységélességet használva részletgazdag makroképek készíthetők, legyen szó akár virágról, akár rovarról vagy – mint ebben az esetben – a rozsda rejtett szépségének megjelenítéséről. 

 

2. A rekesz a lényeg: A téma élessége és a jól sikerült elmosódást mutató homályos háttér közti megfelelő egyensúly megtalálása az egyik legérdekesebb, legnagyobb kihívást jelentő oldala a makro fotózásnak, és az idő múlásával sem lesz könnyebb; még majdnem húsz év makrofotózás után sem! Én úgy találtam, hogy a helyes rekeszhasználat a kulcs. Könnyebb az olyan makroobjektívekkel elkülöníteni a témát, amelyek kis rekesznyílást használnak. Ilyen  például az AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR vagy az AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G 

IF-ED.  A rövidebb objektívek jobban kontextusba tudják helyezni a témát, például az AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G és az AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, amelyek nagyobb látószöggel is rendelkeznek. Szerintem nem érdemes f/16-nál nagyobb rekeszt használni, így elkerülhető a „fényelhajlás” jelensége, amely elveheti a mindennél fontosabb élességet és kontrasztot.

 

3. Fektessen be a megfelelő tartozékokba: Ha növelni akarja a makroobjektív nagyítási képességét – különösen, ha túlmegyünk az 1:1 leképezési arányon –, akkor a tartozékok nagyon fontossá válnak. Ennek legegyszerűbb módja, ha hosszabbító csöveket használunk, amelyek leválasztják az optikát a vázról. Minél távolabb visszük az objektívet a váztól, annál közelebb kerül hozzánk a téma, tehát minél több csövet használunk, annál nagyobb lesz a leképezési arány. Az egyik nehézség, amellyel gyakran szembesülök, az a megfelelő távolság bemérése a fényképezőgép és a téma között. Ha túl közel van, nem tud majd fókuszálni semmire, tehát a lényeg a megfelelő egyensúly megtalálása.  

 

4. Szögek beállítása: Amikor egyetlen felvételt készít, az egész téma fókuszba állításának titka, hogy a fényképezőgéppel kell mozogni, konkrétabban az érzékelőnek azzal a felületével, amelyik a legpárhuzamosabb a témával. Egy olyan többdimenziós lényt, mint a pillangó, nehéz teljes egészében fókuszban tartani. Ha a szárnyak párhuzamosan állnak a fényképezőgéppel és az érzékelőjével, akkor viszonylag könnyű éles képet készíteni az egész szárnyról, de ha a szárnyak ferdén állnak, akkor csak a szárny néhány centimétere lesz éles. Itt segíthet a fókuszsorozat. Ez az egyik kedvenc eljárásom. Abból áll, hogy a képekből egy progresszió vagy egy sorozat készül a téma legközelebbi pontjától a legtávolabbi pontjáig. Ez lehetővé teszi egy olyan kép elkészítését, ahol a téma teljes egészében fókuszban van, és éles. Utómunkában vegyíthetők a képek, ezáltal olyan képet kapunk, amelyen az egész téma tökéletes fókuszban van. Nagyszerű technika! 

A fókuszsorozat elkészítéséhez azt javasolnám, hogy mindent kézi üzemmódban használjunk, például az élességállítást, az időzítést, az ISO-t, a rekeszt és a fehéregyensúlyt is.

 

5. Mozgó témák kezelése: Hogy felülkerekedjen a mozgó tárgyak problémáján, használjon vakut (például olyat, mint a  R1C1), amellyel nagyon gyors időzítést használhat, hogy megállítsa a téma mozgását. Ez különösen akkor hasznos, ha az olyan szorgalmas rovarokat próbáljuk fotózni, mint a méhek vagy a kedvencem, a szitakötő.  

 

6. Rázkódáscsökkentéssel ellátott objektív használata: Gyakran azt találom, hogy lehetetlen vagy egyáltalán nem kényelmes állványt használni a téma megörökítéséhez. Ebben az esetben a beépített rázkódáscsökkentéssel (VR) rendelkező objektívekkel nagyszerűen el lehet kerülni a mozgásból adódó elmosódást, amelyet gyakran a saját testmozgásunk okoz, amikor kézből fényképezünk. 

 

7. Gyakorlat teszi a mestert: Végül pedig, mint minden fotózásnál, a legjobb módja a makroművészet tökéletesítésének is az, ha egy sor különböző objektívvel, témával és fényviszonnyal gyakorlunk. Ezen a fotózáson a bomló autókon található rozsda témája teljesen új kihívást jelentett, tekintve, hogy eddig soha semmi hasonlót nem fényképeztem. De a megfelelő készlettel, tartozékokkal és a makrofotózással kapcsolatos tudással ki tudtam kísérletezni néhány szokatlan és erőteljes kompozíciót. Sokat tanultam ebből az élményből.