A vezénylés sokkal több, és összetettebb feladat annál, mint hogy a karmester feláll a pódiumra, és karjaival „hadonászni” kezd a zenekar előtt. A karmesternek az a feladata, hogy értelmezze és közvetítse a zenemű üzenetét, meghatározza a darab hangszínét és dinamikáját, beintse az egyes hangszereket, illetve az azokon felhangzó szólamokból egyetlen, a zeneszerző szándéka szerinti összhangzást teremtsen meg. A professzionális vezényléshez komoly zenei felkészültségre, technikára, a zenemű interpretálására és megfelelő karizmára van szükség.
Nemrég azt az izgalmas megbízatást kaptam, hogy az ABB YuMi nevű, a világ első együttműködő, kétkarú ipari robotját felkészítsem, hogy karmesterként mutatkozzon be a pisai Teatro Verdi színpadán, az első Nemzetközi Robotikai Fesztivál gáláján. A munka, amely során YuMi-val el kell sajátíttatnom a dirigensi feladatokat ellátó zenész kifinomult technikáját, szakmai pályafutásom egyik legörömtelibb, de nagy kihívást jelentő megbízásának bizonyult. A Verdi művekből összeállított program során YuMi a Luccai Filharmonikusok élén az olasz tenort, Andrea Bocellit fogja kísérni.
A YuMi által megtestesített fejlett, kifinomult technológia lenyűgözött, és számos módot kínált arra, hogy a robottal művészeti és zenei alkotást hozzak létre. A robot könyöke, alkarja és csuklója közötti mozgástartomány beállítása, valamint a felütések és leütések részelemekre bontása és betanítása –a robot sokoldalúságának köszönhetően – nagyon sikeres volt.
A robot előadását két lépésben építettük fel. Az első lépésben a „Lead-through programming” technológiával a saját mozdulataimat rögzítették. A folyamat során a robot karjait úgy vezették, irányították, hogy azok minden apró részletre kiterjedően kövessék a mozdulataimat, majd a mozgási pályákat rögzítették. A második lépésben a mozdulatok finomhangolására került sor az ABB RobotStudio szoftverével. A finomhangolás során a mozdulatokat összehangolták, szinkronba hozták a zenével. A robot két lépésben történő beállításához természetesen az ABB műszaki ismereteire volt szükség, azonban a lead-through programozási technológia segítségével pontosan azt csinálhattam, amiben a legjobb vagyok, azaz a zene életre keltésére összpontosíthattam. Nagyon meglepőnek találtam, hogy a feladatot ilyen simán, zökkenőmentesen sikerült megoldanunk.
Azt kell mondanom, hogy a munkánk végeredménye hihetetlen. A karmester finom mozdulatait, gesztusait teljes mértékben és olyan magas szinten sikerült reprodukálni, amit korábban elképzelhetetlennek tartottam. Sikerrel oldottuk meg a nehéz feladatot: YuMi mozdulatai, gesztusai könnyedek, gördülékenyek, érintése hihetetlenül puha, előadása kifinomult, árnyalt. Ha a korábbi robotoknál tapasztalt merev, darabos gesztusokat és mozdulatokat vesszük figyelembe, kijelenthetjük, hogy jelentős előrelépés történt.
YuMi a műszaki jellemzők tekintetében kiemelkedően jó, azonban nem rendelkezik emberi érzékenységgel. A humanoid robot jól használja a karjait, azonban a lélek, a szellem mindig az emberek privilégiuma marad. Úgy vélem, hogy a „robotmaestro” hasznos segédeszköz lehet, sőt, az első zenekari próbán, amíg a karmester meg nem érkezik, vezényelhet is. Ezt követően a karmester átveszi a zenekar vezetését, elvégzi azokat a finomításokat, amelyek nyomán megszületik a zenemű művészi interpretálása, előadása.
Miután kicsit megismerkedtünk, és jobban megértettük egymást, YuMi és én jó barátokká váltunk. Most izgatottan várom az előadást!
Szerző: Andrea Colombini, karmester
______________________________________________________________________________________
A szeptember 12-én tartandó gálán Andrea Bocelli Verdi Rigolettójából a La donna mobile (Az asszony ingatag) című áriát énekli majd YuMi vezényletével. A gálán fellép Maria Luigia Borsi énekes is, aki Puccini operájából, a Gianni Schicchiből a híres szopránáriát, az „O mio babbino caro”-t (Lauretta áriáját) fogja énekelni. A debütáló karmesterrobot vezényletével a zenekar egy fejezetet is előad Mascagni híres operájából, a Parasztbecsületből.