Az okostelefon és a digitális szolgáltatások egyre fontosabbá válnak a bankok üzleti ügyfeleinél is – derült ki az IFUA Horváth & Partners német nyelvterületen végzett felméréséből. A nyereségesség megőrzése érdekében a bankoknak a vállalati üzletágban is kombinálniuk kell a személyes kiszolgálást a minél teljesebb körű online megoldásokkal.
Szűkülő termékportfólió
A digitalizáció miatt a megkérdezettek kétharmada tervezi a terjedelmes termék- és szolgáltatás-portfólió szűkítését. Ennek az az oka, hogy minél többen használják virtuális bankfiókként az okostelefonjukat, annál fontosabbá válnak a vonzó, teljes körűen használható online megoldások a vállalati bankolásban is. A jelenlegi kínálatot viszont nagyon drága lenne teljes egészében átültetni a digitális világba.
Tematikus digitális portálok
A vállalati bankolás jövőjének fontos eleme a digitális ökoszisztémák kiépítése. A bankok ágazati vagy tematikus platformokat alakítanak ki vagy saját erőből, vagy más ágazatokba tartozó vállalatokkal közösen. Ezek az információs vagy kereskedelmi platformok szerveződhetnek például egészségügyi, mezőgazdasági szakemberek vagy különböző mesteremberek köré, s ezáltal a bankok a pénzügyi szolgáltatások mellé más termékeket és szolgáltatásokat is ajánlhatnak az ügyfeleiknek.
Jó példa erre, hogy az egyik nagy német pénzintézet egészségügyi platformot indított. Ezen egyebek mellett az új praxisok alapítói elemezhetik a különböző lehetséges helyszíneket, a visszavonulni készülő orvosok pedig megtalálhatják rajta az utódjukat. A felmérés résztvevőinek negyede tartja lehetségesnek, hogy efféle platform üzemeltetőjévé válik, csaknem fele mondta, hogy a jövőben szolgáltatóként megjelenik egy ilyen platformon, és közel kétharmada tekinti ezt kiegészítő értékesítési csatornának a pénzügyi termékei számára.
A robot nem győzi le az embert
A digitalizáció ellenére a személyes kapcsolattartás változatlanul fontos a vállalati ügyfeleknél. Az IFUA Horváth & Partners felmérésében a válaszolók mindössze harmada tulajdonított nagy jelentőséget az úgynevezett robottanácsadásnak, amikor teljes egészében digitális úton folyik a párbeszéd. Kevesebb, mint minden második banki értékesítési vezető tartotta különösen fontosnak a videó-ügyintézést vagy a chatet. Ugyanakkor 70 százalékuk vélte úgy, hogy támogató funkciókra applikációkat kell bevezetni.
A felmérés további megállapításait infografikán mutatjuk be.
A felmérésről:
Az IFUA Horváth & Partners 50 banki értékesítési vezetőt kérdezett meg Németországban, Ausztriában és Svájcban arról, hogy milyen fejleményekre számít 2020-ig a vállalati szegmensben.