Magas szállítási költség
Sajnos be kell látni, hogy mikor az emberek kiszámolják, mennyi plusz pénzbe kerül nekik az interneten rendelt termékek házhozszállítása, nem kalkulálnak a hagyományos módon történő vásárlás költségeivel. A benzin, a parkolódíj, a menetjegy, az időveszteség valós költségek, amelyhez a vásárláskor gyakran idegeskedés járul. Bár sok esetben ezek valóban vetekednek az online szállítás költségeivel, ez mégsem tudatosul az emberekben.
Próbáljunk minél kedvezményesebb házhozszállítási feltételeket kínálni, s ha termékeink árrése megengedi, vállaljuk át a szállítási költség egy részét. Több kereskedő bevezette, hogy bizonyos rendelési érték felett ingyen szállítja ki áruit, számoljuk ki, hogy a mi kínálatunk ezt milyen módon engedi meg.
Fogyasztóvédelmi információk hiánya
Bár Magyarországon még kevéssé van hagyománya, az e-commerce terjedésével nálunk is meghonosodik, hogy a vásárlók odafigyeljenek a fogyasztóvédelmi előírásokra. A Fogyasztóvédelmi Felügyelet idei felméréséből kiderül, hogy a vizsgált hazai online boltoknak csak töredéke fordít figyelmet az előírások betartására. Komoly változást csak az hozhat, ha a vásárlók kezdik majd érzékenyen kezelni az ilyen információk meglétét.
Amerikában a vásárlók messze elkerülik azt az internetes boltot, amely nem közli címét, kommunikációs elérhetőségeit, nem tesz nyilatkozatot a vásárlók adatainak védelméről, nem közli a vásárlástól való elállás feltételeit, ügyfélszolgálatának elérhetőségét, a garanciális információkat, valamint a hibás áruk visszatérítésének részleteit.
Érdemes odafigyelni boltunkban ezen információk pontos megadására, mert a potenciális vásárlók bizalmát növelik, meglétük adott esetben meggyőzheti a tétovázókat.
Felesleges kérdések
Sok kereskedő hiszi azt, hogy egyszerűen valósíthat meg közvéleménykutatást, ha vásárlóit a megrendelési adataik kitöltésénél kötelezi különböző marketing kérdések megválaszolására. A módszer eredménye, hogy sokan inkább felhagynak az információk megadásával, és más boltot keresnek. Magam is találkoztam olyan tengerentúli bolttal, ahol a szállítási és számlázási cím mellett vagy harminc egyéb adatot kérdeztek a megrendeléshez. A legtöbb ilyen online kereskedő arra számít, hogy a kapott információkból olyan vásárlói adatokat tartalmazó adatbázisra tehet szert, amelynek komoly marketing értéke van. A gyakorlatban ezt az értéket a vásárlói adatok eladásával váltják pénzre.
A stratégia rövid távú, mert rossz vásárlási élményt nyújt az internetezőknek, senki sem rendel szívesen egy olyan boltból, amely mondjuk a fizetésünk mértéke iránt érdeklődik, amikor csak vásárolni akarunk.
Nem kell hosszú idő, hogy az ilyen kereskedők rádöbbenjenek, saját üzletüket rontják azzal, hogy erre a mellékes jövedelemre áhítoznak. A vásárlókat amúgy is nehéz rávenni, hogy online form-okat töltsenek ki, ha pedig azt látják, hogy a kérdéseknek semmi közük sincs a vásárlási folyamathoz, joggal gyanakodni kezdenek, és befejezetlenül hagyják a vásárlási folyamatot. A vezető online boltok kizárólag csak azokat az információkat kérik vásárlóiktól, amelyek feltétlenül szükségesek a rendelés lebonyolításához, és számos technikai eszközzel segítik, hogy még azok megadására is több lehetősége legyen az ügyfélnek (e-mail, telefon, fax, virtuális pénztárca, stb.).