Egy pop-up üzlet tapasztalatai inspirálták a Kaspersky Lab kiberbiztonsági céget arra, hogy létrehozzon egy olyan pénzt, amelynek alapja a személyes információk és a lakossági vásárlások következő mérföldköve lehet.
A Data Dollár Bolt kisebb feltűnést keltett London belvárosában, az Old Street-en, hiszen az emberek a korai órákban már sorba álltak azért, hogy értékesítsék személyes adataikat. A Kaspersky Lab célja a bolt megnyitásával, hogy felhívják a figyelmet a privát adataink tényleges értékére valamint remélik, hogy vonzóvá válik a többi piaci szereplő számára is, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez.
Mivel a személyes adatok mennyisége továbbra is exponenciálisan növekszik, a fogyasztók egy olyan aranybányával rendelkeznek, amely tartani tudja értékét a földrajzi helytől függetlenül, vagy az árfolyamok befolyása nélkül. A tudatosság hiánya hatalmas akadály abban, hogy az emberek megértsék, hogy miért kell védeni a privát információkat. A cég szakemberei azt remélik, hogy a Data Dollár ráirányítja a figyelmet ezekre a problémákra és ilyen módon minden online élmény sokkal biztonságosabbá válhat.
„A Data dollár feladata elsősorban, felhívni a figyelmet az adataink értékére.” - mesélte David Emm, a Kaspersky Lab vezető biztonsági kutatója. ”Például, ha egy honlap egy szolgáltatást ingyen kínál, de cserébe a vásárló adatait igényli, akkor használják a Data Dollár jelét, annak szemléltetésére, hogy valójában mégis létrejött üzlet.” - folytatta David Emm.
A Kaspersky Lab épp azért nyitotta meg ideiglenes üzletét Londonban, hogy bemutassa, miként használhatóak az adataink, mint valuta. A bolt árukészlete a neves street artist, Ben Eine nyomatai és grafikái voltak. A művész színes betűiről ismert, amelyek immár megtalálhatóak világszerte több város utcáin, és többek között Barack Obama is rendelkezik műalkotással a neves művésztől.
A boltban látszólag minden a megszokott volt - nézelődhettünk a termékek között, kiválaszthattuk a kedvenceket, amelyeket a pulthoz kellett vinni, hogy fizessünk. A fizetés során azonban nem a megszokott pénzt kellett használni, hanem a Kaspersky Lab által bevezetett új pénznemet, a Data dollárt, amely a vásárló telefonján található személyes képek, videók és üzenetek alapján számolta ki értékét.
David Emm hozzátette: „Könnyű megfeledkezni az adatok értékéről, amikor eleve hatalmas mennyiségű adatot osztunk meg naponta. Amikor azonban akaratunktól függetlenül döntenek arról, hogy melyik adatainkat veszik el, sokkal jobban át tudjuk érezni a veszteséget. Ezt a hatást is vizsgálja egyúttal a Data Dollár Bolt.”
Egy globális felmérés szerint annak ellenére, hogy az emberek 29%-a vált kibertámadás áldozatává, mindössze 39%-uk gondoskodik készülékeik védelméről. A felhasználóknak jobban kellene értékelniük az adataikat, mint a pénzüket. Ha van egy kézzel fogható értéke, akkor lehet cserére vagy vásárlásra is használni.
Bővebb információt a Data Dollár Bolt megnyitásáról és a kezdeményezésről ezen a linken olvashat.
Videó a bolt megnyitásáról: