3500 hőközpontját kapcsolja távfelügyeletbe a FŐTÁV

forrás: Prím Online, 2017. november 28. 16:27

A FŐTÁV Zrt. szolgáltatási területén közel 3500 saját tulajdonában lévő hőközpontot üzemeltet, ezek mintegy 20%-a vár a közeli években teljes rekonstrukcióra. A FŐTÁV Zrt. által indított technológiaváltási program célja, hogy csökkentse a hőveszteséget és optimalizálja az energiafelhasználást. A fejlesztés közvetlen érintettje a budapesti távhőszolgáltatást igénybe vevő mintegy 238 ezer család, számukra komfortosabb, olcsóbb lesz a távfűtés.

A FŐTÁV Zrt. 2011-ben döntött a hőközponti távfelügyeleti rendszer kiépítéséről. A modernizáció keretében a kor követelményeinek megfelelő, korszerű vezérlő berendezéseket építenek be a hőközpontokba. „A fő célunk az volt, hogy az új eszközökkel jelentősen csökkentsük a hőveszteséget, illetve a távfelügyeletbe kapcsolás révén optimalizáljuk az energiafelhasználást. Ennek eredményeként csökkenteni akartuk a távhőszolgáltatás költségét, amit fogyasztóink is élvezhetnek” – mondta Szabó Roland, a kivitelezést végző FŐTÁV-KOMFORT Kft. gyártási üzletágvezetője. A rendszer kiépítése 2012 végén kezdődött, és az első ütem 700 darab hőközponttal 2014-ben zárult. További években a hőközpontrekonstrukciós folyamat részeként bővült a felügyeleti rendszer. 2016 végére már mintegy 880 hőközpont volt bekötve. 

 

A feladat bonyolultságát és a szerelési igényt jól jellemzi, hogy a hőközpontok elektromos rendszerének tervezett cseréje során mintegy 270 000 új csatlakozási pontot kell létesíteni. A FŐTÁV Zrt. ezért olyan megoldást keresett, ami rendkívül gyorsan, biztonságosan és a tévedés lehetőségét kizárva valósítja meg a vezetékek csatlakozását. Számos lehetőséget megvizsgálva a választás végül a Phoenix Contact direktrugós PT-technikára esett. „A Phoenix Contact megoldásával a szükséges elektromos kapcsolatok szerszám nélkül alakíthatók ki, ami 30 százalékos időmegtakarítást jelent, ezzel biztosítottnak láttuk a feszes ütemterv teljesítését. A PT-technika másik fontos előnye számunkra az, hogy karbantartásmentes, vagyis nem igényeli a rendszeres kijárásokat és ellenőrzéseket, amivel jelentős költséget tudunk hosszútávon megtakarítani” – tette hozzá Szabó Roland.

 

Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek, a PT-technológia előnyei visszaigazolódtak a gyakorlati megvalósítás során is: a modernizációs projekt során 2016-ban váltottak a hagyományos csavaros sorkapcsokról, abban az évben 85 új hőközpontot alakítottak át a szakemberek. A kedvező tapasztalatok eredményeként 2017-től ahol tehetik, kizárólag a PT-technológiát használják. „Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy egy ilyen volumenű projektben vehetünk részt, és megoldásainkkal hozzájárulhatunk a távhőszolgáltatás modernizálásához. A fejlesztés közvetlen hasznát az ellátott fogyasztók a csökkenő fűtési költségek révén maguk is élvezhetik, de a fejlesztés az energia-megtakarítás révén a főváros valamennyi lakóját pozitívan érinti” – tette hozzá Pálos Gábor, a Phoenix Contact Magyarország ügyvezető igazgatója.

 

A teljes körű lefedettséget 2017-től 2021-ig terjedő időszakban tervezi a társaság megvalósítani. A modernizációs projekt keretében jelenleg már közel 1300 hőközpont elektromos felújítása, távfelügyeletbe vonása történt meg, az összes hőközpont a tervek szerint 2021-re készül el. A fejlesztés közvetlen érintettje a budapesti távhőszolgáltatást igénybe vevő mintegy 238 ezer család, akik számára komfortosabb, olcsóbb lesz a távfűtés.