Nos, természetesen nem más, mint hogy az EU-csatlakozásig - és nemcsak az informatikában - a brnói vásár legyen a legnagyobb eseménysorozat Közép-Kelet-Európában. Amennyire tudom, ugyanez a célja a magyarországi informatikai vásároknak, az Infónak és a Compfairnek is. Nem hiszem, hogy más lenne az elképzelésük a lengyeleknek vagy a térség többi országának. Most - mondta az egyik cseh rendező - inkább verseny, mint együttműködés zajlik az egyes országok között, amit a magyar résztvevők teljes hiánya is nagyon jól jellemez. Nyilvánvaló, hogy egyik ország sem akarja már elért pozícióit feladni, így marad a verseny és a konfrontáció, aminek a nemzeti informatikai issza meg a levét.
Ez lehet a magyarázata annak is, hogy az önálló standon megjelenő külföldi vállalatok száma - a katalógus szerint - meglepően kevés volt (a korábban említett multik cseh képviseletükön keresztül voltak jelen, így a katalógusban hazaiként szerepeltek). A legtöbb önálló kiállító Németországból jött, szám szerint 13, utána a sorrend: Szlovákia 12, az Egyesült Államok 6, Ausztria és Tajvan 5, Belgium és Izrael 4, Franciaország 3, Nagy-Britannia és Svájc 2, míg Kanada, Dánia, Hollandia és Svédország 1-1 céggel. Az idén hivatalos magyar kiállító nem volt, egyedül a Graphisoft termékeit mutatták be egy cseh standon. A magyarokat a rendezők meglehetősen hiányolták, még az üres helyet is megmutatták, amelyet nekik tartottak fenn a D pavilonban.
Pedig a brnói vásárok, így az Invex "nemzetköziesítését" már 1999-ben elindították, amikor a Közép- és Kelet-Európai országokban szervezett kampányt indítottak, hogy mind kiállítókat, mind pedig látogatókat nyerjenek meg ennek az őszi eseménynek. A statisztikai jelentés szerint a cél részben teljesült, 2000-ben közel 20 százalékkal több külföldi látogató érkezett, mint az előző évben. És, hogy a brnói szervezők tényleg nem a levegőbe beszélnek, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tavaly óta a vásár - cseh állami és brnói városi segítséggel - nagyot fejlődött.
Felépült az V. számú, 12 000 m2-es új csarnok, éppen szemben az első, már műemléknek számító épülettel. Szintén elkészült a vásárterület mellett a Holiday Inn Hotel, a kongresszusi csarnok, a 830 férőhelyes új parkoló, és kialakították az új Business Centert, valamint a Shopping Hallt, ahol minden, a vásáron bemutatott újdonságot meg lehetett vásárolni. Új tematikus kiállítások is nyíltak, mint az e-area vagy e-zone, ahol a mindenki által várt elektronikus üzleti lehetőségeket lehetett megismerni, valamint a Business to Business Hall, ahol 24 kiállító tudott nyugodt körülmények között üzleti vagy kormányzati partnereivel tárgyalni.
Kiosztották a "Cseh személyiségek az informatikában" díjait is, amelyek egyikét a HP kapta mint az év legjobb rendszerintegrátora. Rendeztek kerekasztal-beszélgetéseket, cégbemutatókat, filmvetítéseket, és megtartották a 2. nemzetközi konferenciát "a XXI. század informatikájáról". Sajnos a külföldi látogató - hacsak nem tudott csehül - ezeken az érdekes beszélgetéseken hoppon maradt...