Ne kapkodjunk, és ne alkudjunk meg azonnal az első jelentkezővel! Mindenekelőtt gondoljuk végig, hogy milyen távlatokban milyen képességekre lesz szüksége a vállalkozásnak. Fontos, hogy a vállalatépítés és a jövőbeli cégműködés valamennyi területét fedjük le. A kezdő magyar internetvállalatok gyakran gondoskodnak technikai, site-építési képességeikről, viszont tipikus hiba, hogy elfeledkeznek más, ugyancsak kritikus feladatot végző munkatársak megszerzéséről: az adott iparág szakértőinek bevonásáról, a vállalatépítésben jártas emberek megkereséséről, a fontos üzleti területek (marketing, pénzügyi menedzsment) kiépítéséről, valamint a megfelelő vezető kiválasztásáról.
A létszám tervezése során elsőként a feladatokkal járó munkamennyiséget kell felbecsülnünk, majd ehhez igazítva, sőt kicsit túltervezve határozzuk meg a szükséges emberek számát. A legegyszerűbb általában az olyan mérhető teljesítménnyel bíró munkakörök létszámtervezése, mint például az értékesítési vagy az ügyfél-kapcsolati állások. A legnehezebb viszont a vezetők vagy a még ismeretlen feladatú programozók munkaköre. Meg kell fontolnunk, hogy mely tevékenységeket fogjuk a vállalaton kívüli szolgáltatóknak átadni (outsourcing), akik szerződéses viszonyban végzik el a szolgáltatást. Az emberi erőforrások tervezése kapcsán az is elképzelhető, hogy sok képesség ugyan már megvan a saját embereinkben, viszont ők most más képességeiket használják. Egy munkaköri "rotációval" ezek is azonnal felhasználhatókká válnak, és megfelelő munkaköri tervezéssel munkatársaink legjobb tulajdonságaikat tudják megcsillogtatni.
Honnan és hogyan?
A szakemberek megtalálásához sok csatorna áll rendelkezésünkre. Általános szabályként elmondható, hogy a legsikeresebbek saját barátaink és későbbi munkatársaink ajánlásai, míg a legkevésbé hatásosak a nem személyes források (pl. online állásbörzék).
Készítsünk munkaköri leírást valamennyi megtervezett állásról. Ez nem csak a jelentkezőket, hanem saját tisztánlátásunkat is segíti. Írjuk le az elvégzendő feladatokat (hozzávetőlegesen, hiszen ezek mindig változni fognak egy kezdő vállalkozásnál) és az ezekhez szükséges vagy hasznosnak vélt képességeket. Mivel a kezdő vállalkozással együtt növekvő munkaerő-állományra sok különböző kihívás vár, fontos olyan embereket választani, akik több funkcióban is megállják a helyüket. Találjunk olyanokat, akik jól gondolkoznak, és átlátják a teendőket, de a gyakorlati megvalósításban is jeleskednek.
A start-up környezet
A legtöbb ember "sokként" éli meg a kezdő vállalkozások munkahelyi hangulatát, ahol az egyén akarata, sikervágya, nagyfokú önállósága egyben a cég sikerének kulcsa. Ezért olyan embereket célszerű keresni, akik nemcsak "nagyvállalati fejjel" képesek gondolkozni, és nem válnak cselekvőképtelenné, mihelyt nem áll rendelkezésre valamennyi szükséges erőforrás. Ezenfelül a következő tényezőket célszerű még észben tartani:
- a gyors döntéshozatal képessége, amellyel a tények nem teljes ismerete esetén is képes döntést hozni munkatársunk;
- a gyakorlatias cselekvés képessége; Magyarország tele van túlzottan okos emberekkel, akik logikai úton bármely probléma megoldására rálelnek, de a gyakorlatban cselekvőképtelenekké vállnak;
- bizonyítás- és cselekvésvágy, hogy megmutassuk a legjobb teljesítményünket;
- a nagyvállalatok anyagi komfortjának feláldozása a kihívás és a jelentős jövőbeni (de bizonytalan) profit végett;
- hajlandóság nagyon hosszú munkanapokra, akár 10-12 órás munkavégzésre is;
- a saját hibák meglátásának képessége, valamint az igény a hibákból és a sikerekből való állandó tanulásra.
Ne felejtsük, az első időkben munkatársainkkal várhatóan sokkal többet leszünk együtt, mint családunkkal, barátainkkal. Így nagyon fontos, hogy olyan embereket válogassunk össze, akik nemcsak profi csapatként állják meg helyüket, hanem magánemberi kapcsolataikban is őszinte barátságra törekednek.