2018-ban megállás nélkül „okosodnak” az eszközök, miközben tovább szegmentálódnak a fogyasztók – mindeközben pedig nekünk, marketingeseknek gyorsan le kell követnünk a változásokat, sőt azok élére kell állnunk. A következőkben azt mutatjuk meg, hogy milyen trendeket várnak a Magyar Marketing Szövetség keretén belül működő Marketing Döntéshozók Klubja tagjai 2018-tól és melyek lesznek az előttünk álló esztendő fő szakmai kihívásai.
Trend#1: Generation - next?
2018 fókuszában a generációkra szabott marketing lesz – egyre több az idős ember, elöregszik a társadalom, míg a Z-generáció nagy tartalomfogyasztó és „problémás” marketing-célcsoport egyszerre: 3 másodperc alatt kell megragadunk a figyelmüket, hiszen eddig terjed a vizuális figyelme ennek a generációnak - így egy jó grafikai megoldás sokkal nagyobb közönséget tud majd aktivizálni. 2018 nagy kérdései közé tartozik, hogy hogyan kerüljük ki a reklámblokkolókat, hogyan kerülhető el a Social Influencerek olykor brand-károsító, kontraproduktív használata vagy, hogy hogyan lehetünk hitelesebbek, ha a saját dolgozóinkra, valóban, mint a márkánk elsőszámú nagyköveteire gondolunk? Egy azonban biztos: még bátrabban kell hozzányúlni az interaktivitás és a gamification lehetőségéhez – a reklámozás területén is. (Bene Nikoletta, SPAR)
Trend#2: “A gép forog, az alkotó pihen…”
Érkezik a „Machine Learning” – személyre szabott kommunikáció, értékesítés és lojalitásépítés, immár iparágtól függetlenül: a “gép” mondja meg, hogy ki vagyok és mik az igényeim. E mellett tovább erősödik a fintech szektor, amely következményeként rendkívül sok olyan alkalmazás kerül piacra, amely a bankoknál fellelhető ügyfél-információ alapján ad majd perszonalizált ajánlatokat és szolgáltatásokat, banktól függetlenül – ezt hozza a PSD2 – a fizetési ipar nagy liberalizációja. Sőt, a fizetési funkciók mobilba történő integrációjával a kedvezmények is beköltöznek a telefonunkba: innentől kezdve valóban megindul a verseny a mobil, mint marketing platform minél hatékonyabb kihasználásáért: a kereskedők új – és minden eddiginél hatékonyabb – elérési és konverziós csatornákat építhetnek ki az alkalmazások kibocsátóival. (Mondovics Péter, Mastercard)
Trend#3: „Big brother is watching you!”
Tovább csökken a hagyományos kutatás szerepe, miközben növekszik a Big Data és Social Listening jelentősége; ha ügyesen „forgatjuk” az információkat friss insight-ot szerezhetünk ezekből a forrásokból. Ehhez azonban még inkább támaszkodni kell a CRM eszköztárára, amely szinte felfoghatatlan mennyiségű adattal áraszt el bennünket. Mindez megteremti számunkra az alapot arra, hogy valóban személyre szabottan kommunikálhassunk közönségünkkel, amelyben persze a mobil (mobile-only) és az AI (pl. a chat-botok) is egyre nagyobb szerepet hasítanak ki magunknak. Fogyasztói oldalról nézve 2018-ban még nagyobb teret hódit majd a személyre szabott diéta es táplálkozás – miközben egyre kényelmesebbé válik már az élelmiszer-fogyasztó is: folyamatosan nő az e-commerce súlya ebben a kiskereskedelmi szektorban is. (Szilva Mónika, Nestlé)
Trend#4: „Just in Time”
Az esztendő fókuszában a mikro pillanatok állnak majd: lényeges annak a költséghatékony megvalósítása, hogy üzenetünk/márkánk képes legyen releváns, perszonalizált formában jelen lenni a célcsoport életében minden felületen - a megfelelő pillanatban. Ebben egyszerre kapnak szerepet az automatizált, Big Data-ra épülő és a személyes, emberközeli megoldások. A digitális platformok elterjedésének és mobillá válásának szignifikáns hatása a vásárlási döntések meghozatalára és a vásárlási folyamatokra már minden célcsoportban általánosan érezhető Magyarországon is (showrooming vs webrooming, interakció, információszerzés, sales funnel felbomlása/átalakulása, véleményvezérek szerepe, stb.), ugyanakkor az új fogyasztói magatartás paradigmaváltást igényel a hirdetői és kommunikációs oldalon egyaránt. (Jákó Eszter, Metropolitan)
Trend#5: “The best things in life aren't things”
2018-ban egyre inkább a Big Data-ban rejlő információk értő, finomkezű leszűrése szükséges. Nem lehetünk rabjai az adatoknak: a bitek mögött érző, lélegző és persze – nem utolsó sorban – fogyasztó emberek bújnak meg. A marketing szervezeteknek – legyenek azok egyszemélyes szolgáltatók vagy akár egy multinacionális vállalat sales csapata - emberközeli fejlesztéseket kell megvalósítaniuk. Ez egyrészt továbbra is azt jelenti, hogy (1) pontosan tudjuk, mit szeretne a fogyasztó (ne lőjük túl, de ne becsüljük alább), (2) másrészt – és ma inkább ez az igazi kihívás a szervezetek számára- marketingesként képesnek kell lenni arra, hogy átadjuk az igényt az IT-fejlesztőknek, közösen fejlesszük és teszteljük a kínált szolgáltatást. (Katona Norbert, Szerencsejáték Zrt.)
Bárhogyan is alakul, 2018 mindenképpen sok izgalmat tartogat a marketingszakma számára: egyrészt megvalósíthatjuk azt, aminek az alapjait már 2017-ben lefektettük, másrészt ismét beigazolódhat az, hogy az értékesítés-támogató marketing célja továbbra is állandó – még akkor is, ha annak eszközrendszere, környezete és nem utolsósorban a termékek és szolgáltatások fogyasztói folyamatosan „okosodnak”, változnak és szüntelenül újabb és újabb „csoportokba verődnek”.