Az Accenture Technology Vision 2018 éves jelentése szerint a mesterséges intelligencia (AI) és az egyéb technológiák rohamos fejlődése az intelligens vállalkozások létrehozását is felgyorsítja, és lehetővé teszi, hogy az emberek mindennapi életének részévé válhassanak. Ugyanakkor, ha a vállalatok a növekedés mellett a társadalomra is pozitív hatást szeretnének gyakorolni, olyan új vállalatirányításra lesz szükség, amely a bizalmat és a nagyobb felelősséget helyezi előtérbe.
A következő három év során a vállalatokat teljesen átalakító technológiai trendeket vizsgáló „Intelligent Enterprise Unleashed: Redefine Your Company Based on the Company You Keep” című jelentés kiemeli, hogy a technológiák – ideértve a mesterséges intelligenciát (AI), a fejlett analitikát és a felhőt – gyors fejlődése révén a vállalatok nem csak innovatív termékeket és szolgáltatásokat hozhatnak létre, hanem meg is változtathatják az emberek életét és munkafolyamatait. Ez azonban jelentősen átalakítja a vállalatok kapcsolatrendszerét ügyfeleikkel és üzleti partnereikkel.
A Technology Vision kutatás részeként az Accenture világszerte több mint 6 300 üzleti és IT vezetőt kérdezett meg. A válaszadók több mint négyötöde (84 százaléka) egyetért azzal, hogy a technológia révén a vállalatok zökkenőmentesen integrálódhatnak az emberek mindennapi életébe.
Az Amazon például az Echo eszköze és az Alexa AI asszisztense révén olyan mértékben vált az emberek mindennapi életének részesévé, hogy a fejlesztők dedikált Amazon zárakat építenek be az újabb otthonokba, így amikor nincsenek otthon, az okos zárrendszer segítségével a futárok bevihetik a megrendelt árut.
„Mára a technológia teljesen beépült mindennapi életünkbe, átformálva a társadalom jelentős részét” - nyilatkozta Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója. „Ugyanúgy, ahogy régebben a városok a kikötők és a vasútvonalak mentén fejlődtek, vagy ahogy az emberek életét átátalakította az elektromosság, ma a világ a digitális innováció mentén gondolja újra önmagát – átvitt értelemben a vállalatok mentén, amelyek ezeket a szolgáltatásokat nyújtják. Ez az új típusú együttműködés a bizalomra és a személyes adatok megosztására épül.”
A jelentés szerint ez a technológiai átalakulás abban az értelemben egyedi, hogy a változás kétirányú: az emberek a vállalatok termékeit és szolgáltatásait használják, cserébe adatokat szolgáltatnak és hozzáférést biztosítanak az információkhoz. Az ilyen szintű „integrált innováció” és bizalom mélyebb kapcsolatot igényel – valódi partnerséget, amely nemcsak egy vállalat termékein, hanem a céljain és értékein is alapszik. Ez a kétirányú partnerség egyben új felelősségeket is létrehoz, – a fogyasztók és az üzleti partnerek, valamint a társadalom egésze iránt – amely megkívánja a legfelsőbb szintű vezetés elkötelezettségét is.
Az élenjáró vállalatok felismerték, hogy ezeket az új társadalmi elvárásokat a vállalkozások erősségévé lehet alakítani. A megnövekedett interakciókat arra használják, hogy partneri kapcsolatokat építsenek ki az ügyfelekkel, az alkalmazottakkal, a kormányzattal és a nyilvánossággal. Ez pedig túlmutat a kis- és nagykereskedelmen.
A Tesla például partneri együttműködést alakít ki a kormányzatokkal az önvezető járművekhez kapcsolódó szabályok kialakítása miatt. A Siemens pedig felajánlotta a MindSphere nevű, – az internet of things támogatására kidolgozott operációs rendszerét, – ezzel is megalapozva új partneri együttműködéseit.
Accenture Technology Vision 2018: Elkezdődik az intelligens vállalkozások kora – öt feltörekvő trend
A Technology Vision öt feltörekvő technológiai trendet azonosít, amelyek fontos szerepet játszhatnak a digitális gazdaságban elérhető sikerek elérésében:
„Az ügyfelekkel, alkalmazottakkal és együttműködő vállalkozásokkal kötött új partnerségekkel a vállalatok nagyobb bizalmat építenek, és tovább integrálják magukat a társadalomba, nélkülözhetetlenebbé válnak, és táplálják a saját növekedésüket” – tette hozzá Daugherty.
Az Accenture közel 18 éve figyeli szisztematikusan a vállalatok világát, hogy azonosítsa azokat a feltörekvő technológiai trendeket, amelyek elavulttá tehetik a vállalkozásokat és iparágakat. Az idei jelentéssel kapcsolatos további információkért látogassa meg a www.accenture.com/technologyvision weboldalt vagy kövesse a Twitteren a #TechVision2018 alatti beszélgetést.
A módszertan:
Az Accenture Technology Visiont az Accenture Labs és az Accenture Research dolgozza ki évente. A 2018-ös jelentéshez kapcsolódó kutatási folyamat magában foglalta a vélemények begyűjtését a Technology Vision külső tanácsadó testülettől (Technology Vision External Advisory Board), amely csoport több mint két tucat tapasztalt személyt foglal magában a legkülönbözőbb területekről: a közszférából, a magánszektorból, a tudományos életből, a kockázati tőketársaságoktól és a vállalkozások köréből. Ezenfelül a Technology Vision csapat interjút készített a technológia vezéralakjaival, iparági szakértőkkel, valamint közel 100 Accenture üzleti vezetővel. Ezzel párhuzamosan az Accenture Research kutatórészleg globális online felmérést készített 25 ország és 18 iparág több mint 6 300 üzleti és IT vezetőjének bevonásával, hogy betekintést nyerjenek a feltörekvő technológiák elfogadottságába. A felmérés segített azonosítani a technológiák elfogadásának és az azokba való befektetésnek a kulcsfontosságú problémáit és prioritásait. A válaszadók többnyire igazgatók vagy vezető beosztású alkalmazottak, egyes esetekben funkcionális vagy üzletági vezetők, legalább 500 millió USD éves bevételű vállalatoktól, de legtöbbjük éves bevétele meghaladta a 6 milliárd dollárt.