A Vodafone Magyarország Alapítvány 2 éve indította el a Digitális Iskola Programot azzal a céllal, hogy egyenlő esélyeket teremtsen a diákoknak a digitális kompetenciák megszerzéséhez. Szegeden, a Szegedi Dóm Látogatóközpontjában, egy ünnepi hangulatú fogadáson ismertették a program eddig elért eredményeit, jövőbeni terveit, illetve két Csongrád megyei iskolának is átadtak egy-egy tablettöltő-szekrényt. Az eseményt B. Nagy László országgyűlési képviselő nyitotta meg, melyen a Vodafone vezetői mellett a digitalizáció területén tevékenykedő kormányzati vezetők is részt vettek.
A Vodafone Magyarország Alapítvány egyik legfőbb célja a digitális korlátok lebontása, ezzel a céllal indította útjára a Digitális Iskola Programot 2015-ben. A Program, amelynek megvalósításában az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) és a Komplex Instrukciós Programot (KIP) Magyarországon működtető Hejőkeresztúri Iskolásokért Alapítvány, az ország 24 iskolájában mintegy 6500 gyerek oktatását és csaknem 700 pedagógus munkáját támogatja. A Program első szakaszában a Vodafone Magyarország Alapítvány 10 hónap alatt országszerte 1300 Vodafone Tab SpeedLTE táblagépet osztott ki, valamint biztosította az eszközök oktatási célú használatához szükséges havi 3 GB adatforgalmat.
„Digitális vállalatként kiemelt hangsúlyt fektetünk a digitalizáció útjába álló korlátok lebontására és a digitális esélyegyenlőség megteremtésére. Külön öröm, hogy ebben a küldetésünkben jó partnerre találtunk, a kormányzat és a Vodafone szándékai ugyanis közösek: a digitális világot hozzáférhetővé tenni mindenki számára, hogy mindenki részesülhessen ennek előnyeiből. Előbbiben a folyamatos hálózatfejlesztések segítenek, amelyek immár kiemelt beruházásként valósulhatnak meg. Utóbbiról pedig az Emberi Erőforrások Minisztériumával és a Klebersberg Intézményfenntartó Központtal közösen létrehozott, Vodafone Digitális Iskola Program gondoskodik” – mondta el dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.
„A 21. században a digitalizáció a sikeresség és gyarapodás egyik legfontosabb eszköze. Meggyőződésünk, hogy az oktatási rendszer digitális átalakítása a digitális világra való sikeres felkészülés legfontosabb eleme. Éppen ezért megkezdődött, és a következő 3-5 évben maradéktalanul megtörténik a teljes magyar oktatási rendszer digitális átalakítása. A Digitális Jólét Program keretében elkészült Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának (DOS) célja, hogy új, a digitális kor kihívásaira reflektáló, nyitott oktatási környezet jöjjön létre és az oktatás, képzés rendszeréből senki ne kerüljön ki a megfelelő digitális kompetenciák nélkül.” – mondta el Deutsch Tamás, Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos.
A Digitális Iskola Program második fázisban a korábban átadott digitális eszközök (tabletek, e-táblák) résztvevő iskolákkal való mind szélesebb körű megismertetése került fókuszba. Az Alapítvány létrehozott egy Vodafone AppTár nevű applikációs gyűjteményt, amelyben a szolgáltató a digitális oktatást segítő alkalmazásokat tette ingyenesen elérhetővé a tanárok és diákok számára. Egy – inspiráló megoldásokat, segédanyagokat, gyakorlatokat tartalmazó – microsite-ot is létrehozott azzal a céllal, hogy segítse a tanárok oktatási munkáját. A Vodafone Magyarország Alapítvány emellett kidolgozott egy motivációs rendszert, amelynek lényege, hogy a Vodafone által biztosított digitális eszközök sokoldalú használatára, a játszva tanításra és tanulásra ösztönözze a tanárokat és diákokat. A program keretein belül a gyerekek különböző tantárgyakhoz kapcsolódó töltenek ki kvízeket, készítenek pályamunkát – videókat, fényképeket – vagy játszanak az erre a célra fejlesztett microsite-on. Az iskolák az összegyűjtött pontok függvényében további digitális eszközökhöz, például interaktív táblához és tablettöltő szekrényhez juthatnak hozzá.
Az eszközök ugyan fontosak, de természetesen nem elegendőek a fejlődéshez. A Programban résztvevő iskolákra épp ezért kivétel nélkül jellemző az érdeklődés és a nyitottság a digitális világ iránt, és a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, illetve sajátos nevelési igényű gyermekek oktatása most a Vodafone Magyarország Alapítványnak köszönhetően nem csupán egyszerűbb, de izgalmasabb is lehet. Erre jó példa a program második fázisának egyik eleme a VloggerSuli is, amelynek részeként egy-egy népszerű vlogger látogat el a résztvevő iskolákba. A diákoknak így van lehetőségük kipróbálni magukat az okos eszközök másik oldalán is, a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy ezáltal nem csak technikai tudásra tesznek szert – játszva tanulnak – de önbizalmat is építenek, egyre kevésbé feszélyezi őket a szereplés, és beleássák magukat a videó vágás rejtelmeibe is.
„A Digitális Iskola Programmal a gyerekek jövőjét építjük, hiszen digitális kompetencia nélkül jóval kevesebb esélyük van érvényesülni a jövőben. Célunk, hogy egyenlő esélyeket teremtsünk és azok a gyerekek is digitális bennszülöttként nőhessenek fel, szerencsésebb társaikhoz hasonlóan, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy tablettel játszanak otthon” – mondta el Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.
„Az internethasználat, az oktató és szórakoztató alkalmazások, a gyermekkortól aktívan használt kommunikációs platformok alapjaiban alakítják át a gyermekek gondolkodását, társas kapcsolatait, azt a módot, ahogyan új dolgokat tanulnak. Fontos, hogy az új generáció számára már teljesen természetes digitális világ az iskolák falain belül is elérhető legyen, hiszen a digitális kompetenciafejlesztés elsődleges színterei az iskolák, amelyek, ha jól élünk a lehetőséggel, biztosítani tudják a jövő kompetens, sikeres és boldog munkavállalóit, vállalkozóit.” – mondta el Dr. Solymár Károly, infokommunikációért felelős helyettes államtitkár.