Karrier tanácsadó programot indít a Vodafone

forrás: Prím Online, 2018. március 20. 12:31

„What will you be?” néven indította el a Vodafone egyedülálló nemzetközi, a jövő állásaival foglalkozó programját. Ennek célja, hogy 18 országban – köztük Magyarországon – 10 millió fiatalnak nyújtson karrier tanácsadást és tréning anyagokat digitális témában. A Vodafone digitális készségekkel és munkakörökkel foglalkozó programja saját kategóriájában a világ legnagyobb kezdeményezésének számít.

Ezzel párhuzamosan a Vodafone azt is bejelentette, hogy jelentősen növelni kívánja azon fiatalok számát, akik a vállalatnál lehetőséget kapnak rá, hogy közvetlenül szerezzenek tapasztalatot digitális munkakörnyezetben. A vállalat világszerte bővíteni fogja meglévő gyakornoki és frissdiplomás programjait, 2022-re akár százezer fiatal elérését megcélozva.

 

A két bejelentésére azzal egy időben került sor, hogy a Vodafone közzétette annak a kiterjedt nemzetközi közvélemény-kutatásnak az eredményét, amely arra adott választ, mennyire gondolja magát felkészületlennek a 18-24 év közötti korcsoport a digitális gazdaságban való részvételhez, annak ellenére, hogy ők képviselik az első, már ’digitálisnak született’ generációt. 

 

 

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (International Labour Organisation - ILO) becslése szerint több mint 200 millió fiatal vagy munkanélküli, vagy van munkája ugyan, de szegénységben él. Sok országban, amelyben a Vodafone is jelen van, rekordmagasságú a munkanélküliség a fiatalok körében: az olaszországi 38%-tól és a spanyolországi 39%-tól kezdve egészen a görögországi 47%-ig vagy a Dél-Afrikában mért 53%-ig. Korábbi tanulmányok rámutattak arra is, hogy amennyiben egy fiatal a tanulmányai befejezése után hosszabb ideig nem talál munkát, az egész élete során negatívan befolyásolhatja az önbizalmát, az önmagába vetett hitét és az általános jóllétét.

 

Paradox módon a fiatalok körében mért munkanélküliség aközben emelkedik, hogy a legkülönfélébb szektorokat képviselő, különböző méretű vállalkozások számára problémát okoz a jövőbeli növekedés szempontjából kritikus fontosságú digitális technológiai munkakörök széles skálájának betöltése. Az Európai Bizottság becslése szerint 2020-ig mintegy félmillió digitális munkakör marad betöltetlen az Európai Unióban. 

 

A fiatalok bevonása a munka világába

Az elmúlt év során a Vodafone szakpszichológusokkal, karrier tanácsadókkal és oktatási vállalkozásokkal közösen dolgozott ki egy okostelefon-alapú szolgáltatást, a ‘Future Jobs Finder’-t (https://futurejobsfinder.vodafone.com/), amely egyszerű, mégis átfogó módon teszi lehetővé a fiatalok számára az új készségekhez és foglalkoztatási lehetőségekhez való hozzáférést a digitális világban.

 

 

A ‘Future Jobs Finder’ első lépésben egy gyors pszichometriai tesztsorozaton vezeti végig a felhasználót, amelynek célja az egyén adottságainak és érdeklődési körének felmérése, majd ezek összepárosítása a digitális területek közül számára legmegfelelőbb munkakörökkel. Második lépésben az alkalmazás a felhasználót a saját környezetében található, konkrét munkalehetőségekhez irányítja, beleértve a Vodafone-nál elérhető álláslehetőségeket is. A felhasználók ezenfelül releváns online digitális készségfejlesztő tréninglehetőségeket is el tudnak érni, köztük számos díjmentes kurzussal. A tesztek kitöltését követően a felhasználók egy összefoglalót is kapnak készségeikről és érdeklődési körükről, amit szakmai önéletrajzukban is felhasználhatnak, vagy amikor éppen egy állásra jelentkeznek.

 

A fiatalok bevonása a Vodafone életébe

Vezető technológiai vállalatként a Vodafone erős, a fiatalok által is elismert munkáltatói márkával rendelkezik. Mind a 26 országban, ahol a Vodafone jelen van, kiválóan működő gyakornoki és friss diplomás programokkal rendelkezik, valamint számtalan szakmai programot szervez, köztük például kódolói tanfolyamot középiskolás lányoknak. Az elkövetkezendő öt év során a Vodafone világszerte megduplázza, összességében százezerre emeli azon lehetőségek számát, amelyek keretében a 25 év alatti fiatalok kipróbálhatják a munka világát. A Vodafone 33 évvel ezelőtti megalapítása óta ez a kezdeményezés számít a legjelentősebb elköteleződésnek a fiatalok oktatása és fejlesztése iránt.

 

 

Támogatás nélkül, bizonytalanságban: a fiatalok és a digitális gazdaság

A Vodafone megbízására a YouGov közvélemény-kutató cég 15 országban kérdezett meg hatezer 18 és 24 év közötti fiatalt jövőbeli karriercéljaikról és aggodalmaikról.  A magyar fiatalokat is bevonó Vodafone-YouGov ’Az iGeneráció helyzete’ című felmérés megállapításai az alábbiakat tartalmazzák:

 

 

’Az iGeneráció helyzete’ című teljes kutatási anyag – országonkénti lebontással és további statisztikai adatokkal együtt – az alábbi linken érhető el: https://yougov.co.uk/find-solutions/omnibus/international/vodafone-study-igen/

 

Guy Ryder, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) főigazgatója a következőképpen fogalmazott a Vodafone kezdeményezésével kapcsolatban: Üdvözöljük a Vodafone nagyon időszerű kezdeményezését. A digitális gazdaság hatalmas lehetőségeket rejteget a fiataloknak szóló minőségi munkalehetőségek megteremtésében, és abban, hogy a fenntartható működés és fejlődés katalizátorává váljon. Ezt a potenciált azonban csak akkor lehet kiaknázni, ha a fiatalok rendelkeznek a gyorsan változó gazdaság által megkövetelt készségekkel. Az olyan eszközök, mint a ’Future Jobs Finder’ a megfelelő irányba tudják terelni őket.

 

Vittorio Colao, a Vodafone Csoport vezérigazgatója így nyilatkozott: Egyetlen társadalom sem képes jól teljesíteni, ha fiataljainak jelentős része nem talál munkát. A történelem során az új technológiák számtalan iparágban mindig kiszorították a jól bevált szerepköröket, ezzel leszűkítve a munkalehetőségeket. Ahogy azonban a régi munkakörök megszűnnek, újak lépnek a helyükbe. Idővel minden munkahely digitalizálódik, ami egyre nagyobb keresletet teremt a technológiai készségek fokozatosan bővülő körére. Mi szeretnénk az új generációt összekötni a munka új világával.

 

A ’What will you be?’ programról Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettese elmondta: „A Vodafone-nál küldetésünknek tekintjük, hogy támogassuk a fiatalokat karrierjük elindításában és ezzel összhangban segítsük őket digitális készségeik fejlesztésében. A Magyarországon végzett YouGov kutatás rávilágított, hogy a megkérdezett fiatalok több mint kétharmada nem részesült megfelelő karrier tanácsadásban, egyharmaduk pedig úgy érzi, nem megfelelőek a készségei ahhoz, hogy élvezhető munkát találjon. A fiatalok ugyanakkor optimisták a jövővel kapcsolatban; ezt az optimizmust szeretnénk erősíteni, és segítséget nyújtani a pályaválasztásban, ezt a célt szolgálja a most elindított program.”