Dotkom-jegyzetek az online reklámról

, 2000. december 6. 13:31
A Dotkom Internet Consulting december 6-odikai sajtótájékoztatójának egyik fő témája az online reklámok egyre növekvő piaca volt.
Legalább ötven olyan internetes oldal működik Magyarországon, amelyen hirdetést lehet elhelyezni, és amelyeket rendszeresen igénybe is vesznek azok a hazai közepes és nagyvállalatok, amelyek a hagyományos reklámpiacon is aktívan jelen vannak. - olvasható a ma bemutatott "Magyar online reklámpiac" című Dotkom jegyzetben.

A reklámcsík (banner) a magyar és nemzetközi internetes hirdetési piac legismertebb és leggyakrabban alkalmazott eszköze. A legtöbben úgy találkoznak ezekkel a hirdetésekkel, hogy internetezés közben, valamely weboldal tetején pillantják meg azokat. A reklámcsík - ellentétben a hagyományos újsághirdetésekkel - azonnali cselekvésre ösztönöz, hiszen az érdeklődőnek egérrel rá kell kattintania, ha további információt szeretne kapni a hirdetés tárgyáról. A rákattintások aránya - vagyis az, hogy hány "néző" érdeklődött a reklám iránt - határozza meg a hatékonyságot.

Elterjedtsége ellenére a banner, vagyis a reklámcsík hatékonysága nyolc évvel ezelőtti megjelenése óta folyamatosan csökken - ezt egyértelműen jelzi a rákattintások csökkenő aránya. Mégis, a hazai és külföldi hirdetők előszeretettel alkalmazzák, aminek az oka a Dotkom szerint abban keresendő, hogy - más internetes kommunikációs eszközökkel ellentétben - a nyomtatott lapokban megjelenő hirdetésekhez hasonlóan, egyszerű az alkalmazása, megvásárlása, és azokhoz képest sokkal könnyebben mérhető a megtérülése is. A Dotkom Internet Consulting által végzett vizsgálatból kiderül, hogy Magyarországon a reklámcsík-árak 1 - 10 forint között mozognak, a legnépszerűbb és leginkább látogatott oldalakon a listaár 6 - 9 forint között található - ebből persze gyakran jelentős, akár 50%-os engedményt is adnak az oldalak üzemeltetői. Elterjedt, de kevésbé korszerű az idő alapú árazás, vagyis amikor a reklámot a megtekintők számától függetlenül, meghatározott ideig helyezik el a weboldalon.

Szabó Kristóf, a Raiffeisen Bank Elektronikus Kereskedelem-stratégiai osztályának vezetője szerint:"A banner-ek legnagyobb előnye számunkra az, hogy a hagyományos médiához képest jobban mérhető a hatékonyságuk. Fontos azonban, hogy a reklámcsíkok tervezésekor olyan megjelenést válasszunk, ami interaktivitásra ösztönöz. Meggyőződésem, hogy ma még megéri az alkalmazásuk más médiákhoz képest."

Az anyag idézi a Prím Rt. online üzletágának igazgatóját, Balogh Attilát is: "Folyamatosan csökken a sztenderd, oldalak tetején megjelenő reklámcsíkok hatékonysága, amit ellensúlyozni lehet az új, kreatív elhelyezéssel és megjelenési formákkal. Hirdetőink azért szeretik a reklámcsíkokat, mert egy szakmai weboldal esetében nagyon pontosan célozható az olvasóközönség, és a hagyományos médiákhoz képest itt azonnali kapcsolatfelvételre nyílik lehetőség" Mindehhez hozzátehetjük, hogy a Prím Online igyekszik a sima banner-hirdetésnél hatékonyabb lehetőségeket is teremteni, például elsőként vezette be Magyarországon az úgynevezett "ragaszkodó bannert", amely a képernyő scrollozása esetén is mindig a látható felületen marad, ennél az átkattintási arány majd' egy nagyságrenddel magasabb.