Alig öt nap alatt több mint százezren nézték meg az Új Nemzedék Központ és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács megdöbbentő adatkísérletéről készült videóját. Kiderült: 100 emberből 83-an minden kérdés nélkül megadják személyes adataikat, ha egy kellően kecsegtető nyereményjátékról van szó. Az Új Nemzedék Központ Digitális Immunerősítő Programja és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács filmje azt mutatja be, milyen könnyen adjuk át a kontrollt saját adataink felett.
Múlt héten jelentette be dr. Illés Boglárka ifjúságügyért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár, hogy elkészült a fiatalok digitális biztonságát segítő program, amellyel 100 szakértő több mint egy éven keresztül dolgozott. A 116 pontból álló javaslatcsomagot a www.mydip.xyz oldalon is megtalálható, böngészhető. A sajtótájékoztatón bemutatták az Új Nemzedék Központ Digitális Immunerősítő Programját és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács közös filmjét is, amely 5 nap alatt közel háromszázezer emberhez ért el és több mint százezren nézték meg.
„Az adatkísérlet videóval az a cél, hogy rádöbbentsük a fiatalokat, nem minden esetben kell profi hekkernek lennie valakinek ahhoz, hogy a féltve őrzött adatainkat megszerezhesse. Ezért is nagyon fontos, hogy ne csak abból álljon a digitális védekezés, hogy megfelelő vírusirtókat teszünk a gépeinkre, telefonjainkra, vagy bonyolult jelszavakat adunk, hanem abból is, hogy odafigyelünk és óvatosabban kezeljük a hozzánk érkező emaileket, adathalász kísérleteket." – emelte ki dr. Illés Boglárka, ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár.
Dr. Hatala József, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke arról beszélt, hogy a program szervesen illeszkedik a nemzeti bűnmegelőzési stratégiába, hiszen a fiatalokat meg kell óvni attól, hogy bűncselekmény áldozatává váljanak. „Fontos, hogy felkészítsük a felnövekvő ifjúságot és a szülőket is arra, hogy a gyereket a digitális térben se érje olyan támadás, amely később a személyiségfejlődésére is hatással lehet“ - tette hozzá.
Poór Csaba, a Digitális Immunerősítő Program vezetője arról beszélt, hogy a videóban a 250 megkérdezettből 207-en megadták az adataikat, így a játék létrehozói további személyes információkat tudtak meg a jelentkezőkről. „A megkérdezett 250 emberből tízen még a saját, valódi e-mail-fiókjuk jelszavát is megadták, amellyel egy hozzáértő percek alatt be tud lépni az illető levelezési rendszerébe”
A videóból az is kiderül, hogy egy ártatlannak tűnő mozis promócióban megadott adatokkal hogyan tudnának bűnözők visszaélni, vagy milyen további személyes és érzékeny információkat lehet kideríteni a közösségi médiából. A Digitális Immunerősítő Program 116 pontjából tanárokat segítő háttéranyag valamint osztályfőnöki óravázlatok készülnek még ebben az évben.
A film itt érhető el: https://www.facebook.com/316126915581282/videos/140021440286597/