Gyorsabb hívásfelépülést és jobb hangminőségű hívásokat hoz a Telenor által közelmúltban indított Voice over LTE (VoLTE) technológia, ami lehetővé teszi, hogy a Telenor ügyfelei egyszerre bonyolítsanak hanghívást és élvezzék a Hipernet 4G adatkapcsolat előnyeit.
Mostanáig a Telenor 4G és 4G+ képes hálózatán kizárólag mobilinternetes adatátvitel volt lehetséges, a hanghívások 2G vagy 3G technológiát használtak, vagyis a hívás közbeni adatkapcsolat is 2G-re vagy 3G-re korlátozódott. A Telenor most bevezetett szolgáltatása, a VoLTE technológia azonban a hanghívások továbbítását is lehetővé teszi a szolgáltató negyedik generációs hálózatán.
A Telenor egy sikeres pilotprojekt keretében 3200 ügyfelével tesztelte a VoLTE működését. 2019. január 23-tól a szolgáltató 72 órán belül elérhetővé teszi a szolgáltatást a már most kompatibilis, Telenor-specifikus szoftverrel rendelkező okostelefont használó havidíjas előfizetők készülékén. Ezt követően pedig a VoLTE-t támogató készülékek száma folyamatosan bővül, és a szolgáltatás fokozatosan elérhetővé válik a 4G-képes készülékkel rendelkező ügyfelek részére.
A Telenor elérhető legmodernebb technológiákat (4G, 4G+) használó Hipernet-szolgáltatásaihoz a területi lefedettséget figyelembe véve jelenleg a magyar lakosság 99,5%-a férhet hozzá. Az új technológia országos használatával a korábbinál hatékonyabbá válik a 4G hálózat kihasználtsága és nagyobb területen válik elérhetővé a HD minőségű hanghívás. A VoLTE segítségével telefonálás közben is a technológiailag elérhető leggyorsabb 4G adathálózat használható – például navigáció, chatelés, zene streaming vagy akár olyan nagyobb sávszélességet igénylő szolgáltatások, mint a Telenor MyTV vagy a YouTube használata esetén.
Jelent-e plusz költséget vagy adatforgalmat a VoLTE az ügyfeleknek?
A percdíj alapon számlázott VoLTE hanghívás nem jár az ügyfelek számára érzékelhető adatforgalommal, vagyis nem csökkenti mobilinternetes adatkeretüket. Ezzel a technológiával másodpercekkel rövidebb ideig tart a hívás felépülése: gyorsabban csörög a hívott félnél a telefon, valamint hamarabb megjelenik a kijelzőn a bejövő hívás.
„Egy VoLTE hívás felépülése és kapcsolási ideje gyorsabban történik, mint a tipikus 6 másodperc. Technológiai szempontból a VoLTE azért képes a korábbi technológiánál kiválóbb hangminőséget produkálni, mert jobb eredményt bíztosító hang-kódolást használunk. A 2G/3G hálózatok képességeit ez a technológia meghaladja, ehhez a lakosság 99,5%-a számára elérhető Hipernet 4G kapacitása szükséges” – mondta el Koller György, a Telenor Magyarország műszaki vezérigazgató-helyettese.
A VoLTE bevezetéséhez szükséges műszaki megoldást teljeskörűen a Huawei Technologies szállította és implementálta virtualizált platformon. A szolgáltatás bevezetéséhez szükséges készülékoldali támogatás pedig a készülékgyártók szoftveres közreműködésével valósult meg.
A VoLTE-t jelenleg támogató, és a technológiával fokozatosan frissülő készülékek listája elérhető a Telenor weboldalán.
Mikor tudják élvezni a VoLTE technológiát az ügyfelek?
Ha a fent említett készüléket használó, aktív adatcsomaggal rendelkező Telenor-ügyfelek elfogadják a készülékgyártók legújabb szoftverfrissítést, azzal automatikusan VoLTE-képes lesz a készülékük.
1. Gyorsabb hívásfelépülési idő
2. Egyszerre több alkalmazás használható:
– beszélgetés közben egyszerre lehet navigálni és zenét hallgatni
– beszélgetés közben is lehet netezni
– telefonálás közben is lehet chatelni, facebookozni, emaileket betölteni
3. Érezhetően jobb hangminőségben lehet telefonálni