A 2018-as év végi, ünnepi időszak kereskedelmi szempontból sikeresnek bizonyult: csak a Black Friday közel 78 milliárd forintnyi, a teljes karácsonyi vásárlási időszak pedig 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott (online és offline együtt) az eNET 2018 decemberében és 2019 januárjában végzett felmérései szerint.
Azonban még mindig vannak olyan területek, ahol erősíteni lehet a vásárlói élményt, s vele a szezon sikerét is: a Black Friday esetében az árképzésen érdemes még csiszolni, a karácsonyi online vásárlásoknál pedig továbbra is kihívás az időben történő kiszállítás.
A Black Friday közel 78 milliárd, a karácsony 323 milliárd forintos forgalmat hozhatott
Bár magánemberként mostanra már magunk mögött tudjuk a 2018-as év vásárlásokkal és akciókkal teli, ünnepi időszakát, a kereskedők számára fontos időszak volt a legutóbbi karácsony. Számot kell vetniük az évzáró, ünnepi szezon történéseivel, és a tapasztalatokat beépíteni a következő év üzleti tervezésébe. De hogy is sikerült a 2018-as Black Friday és a teljes karácsonyi szezon?
Nézzük a számokat! Az eNET 2018. december elejei, a Black Fridayt követő kutatása szerint 2 millió vásárlója volt az idei Black Fridaynak, a forgalom pedig 78 milliárd forintot tett ki. Az előző évi, 2017-es Black Friday forgalmat 60 milliárd forintra tettük – a növekedés több, mint 20%-os, miközben a vásárlók száma a 2017-es 1,7 millióról 2018-ra 2 millióra nőtt. Nyugodtan kijelenthetjük hát, hogy a Black Friday stabil helyet nyert magának a hazai online vásárlás eseménynaptárában, a kereskedőknek és webáruházaknak is érdemes vigyázó szemüket a következő évi Black Fridayra vetniük.
És mi újság a karácsonnyal? A karácsony, mint az év legfontosabb ünnepe, jól leképezi vásárlási szokásainkat. 2017-hez képest 2018-ban kb. 400 000 fővel többen vásároltak karácsonyi ajándékot (online és offline), és nőtt a vásárlások értéke is: 2018-ban közel 100 milliárd forinttal többet költöttünk karácsonyi ajándékra, mint az előző évben.
A netezők vegyes érzésekkel viszonyulnak a Black Friday-hez, de a karácsonyi késésekhez már hozzászoktak
Kereskedői szemmel sikeresen zárult tehát a 2018-as év végi időszak. De vajon hogy érezték magukat mindeközben a vásárlók?
Az eNET kutatása szerint az internetezők vegyes érzésekkel viseltetnek a Black Friday iránt, és ellentmondásos annak megítélése, hogy mennyire éri meg a Black Friday idején vásárolni. A netezők 56%-ával előfordult már, hogy becsapva érezték magukat a Black Friday árakat látva. Ugyanakkor, csak 39%-uk gondolja, hogy a Black Friday jó lehetőség arra, hogy kedvező áron vásárolják meg, amit szeretnének. A Black Friday megosztó jellegét mutatja, hogy az internetezők 45%-át zavarja a Black Friday körüli felhajtás – viszont csak minden harmadik netezőnek van gondja azzal, hogy a Black Friday egy más kultúrkörből, nevezetesen Amerikából indult, és így próbál gyökeret verni itthon.
A Black Friday-jel kapcsolatos fanyalgás hátterében az akciókhoz kapcsolódó árképzési stratégia állhat, nevezetesen, hogy a kereskedők nem igazán adnak érdemi kedvezményeket. Akik megnézték az akciókat, azok 27%-a jelentős, 44%-uk viszont csak visszafogott kedvezményeket tapasztalt. 24% szerint egyenesen elhanyagolhatóak voltak az engedmények, illetve 16% jelezte, hogy nem a termék legutolsó árából, hanem egy korábbi, magasabb listaárból adtak „kedvezményeket”. Mindez jelentősen rombolhatja a Black Friday iránti bizalmat.
És mi újság a karácsonnyal? A 2016-os nagy karácsonyi csomagkiszállítási mizéria után 2017-ben a Magyar Posta körültekintően készült az ünnepekre, adminisztratív korlátozássokkal próbálva meg elérni, hogy a karácsonyi forgalom okozta szezonális kiugrást „ellapítsák”, ebben a webáruházakban is partnerekre leltek. Ennek ellenére 2016-tól folyamatosan 800-900.000 fős tábort érintenek a késedelmes kiszállítások (2018 év végén 870.000 vásárlót), ami azonban már nem kelt nagyobb sajtóvisszhangot, úgy tűnik, része lett a magyar online vásárlási szokásoknak. Az azonban, hogy a vásárlók alkalmazkodtak ehhez a helyzethez, nem jelenti azt, hogy ez rendben van, vagy hogy így is kellene maradnia.
Növeljük a vásárlói élményt: vásárlóbarátabb árazás, kevesebb késő csomag
Látható, hogy mind a Black Friday, mind a karácsonyi vásárlások továbbra is jól teljesítenek. Ezzel együtt érdemes az online és hagyományos kereskedőknek egyaránt dolgozni azon, hogy a vásárlók számára egyértelműen pozitívabbá tegyék az év végi ünnepi vásárlásokat, egyrészt a Black Fridayhez tartozó árképzési stratégia átgondolásával, másrészt a csomagkiszállításokban mutatkozó szezonalitás kihívásainak kezelésével.
eNET