A tudás alapú üzleti megoldásairól ismert amerikai SAS Institute idei arculatváltása ugyancsak - ahogy új szlogenjeinek egyike, a "The power to know your e-business" is tükrözi - az internet jegyében zajlott. Ám nem csupán emblémája izmosodott meg, de a hagyományos kínálatára biztos alapként támaszkodó internetes, úgynevezett e-intelligence megoldásai is. A SAS új, internetre készült fejlesztéseire, valamint hazai - a hagyományos területekre és az internetre is kiterjedő - projektjeire idén csaknem kétszázan voltak kíváncsiak.
A konferencián jelen lévő Richard King, a SAS Institute Európáért, Közép-Keletért és Afrikáért felelős marketingmenedzsere elmondta, hogy felhasználóik három terület - beszállítóik, saját szervezetük és ügyfeleik - megismeréséhez, illetve teendőik optimalizálásához kapnak a SAS hagyományos és internetes megoldásainak kombinációjával támogatatott segítséget. Ennek hatására az "A" minőségű beszállítók kiválasztásával akár 15%-os beszerzésiár-csökkenést is elérhetnek. Szervezeteik feltérképezésével és az információk elemzésével feltárt erősségeik, illetve gyengeségeik ismeretében vághatnak bele az új piaci követelményekhez igazodva a szervezetfejlesztésbe.
Az internet megjelenése a CRM-re, az ügyfélkezelésre is kihat, ezért olyan megoldásokat kínálnak, amelyek a hagyományos és az új kommunikációs útvonalakon (internet, SMS, WAP stb.) érkező információkat egyaránt képesek fogadni, feldolgozni és az adott (marketinges, kereskedelmi stb.) szempontok alapján elemezni. Az ilyen alkalmazások esetében igen fontos, hogy képesek az elemzések eredményeit az azokat optimálisan felhasználni tudó helyekre is eljuttatni. A kattintások nyomán felgyülemlő hatalmas mennyiségű információt - a gazdaságosság érdekében összegyűjtve és elemezve - a vállalat üzletmenetébe, termékstruktúrájának és szolgáltatásainak alakításába be kell építeni. A hatékonysághoz ennek a folyamatnak minden lépésében alkalmazni kell az e-intelligenciát.
Első lépésként King a stratégiai kommunikációt említette, amikor - az elérendő ügyfeleket, a bevételt és a kitűzött cél meghatározva - eldőlhet, egyáltalán szükség van-e ahhoz csatornaként az internetre. Igenlő válasz esetén az optimális honlap megtervezéséhez is elemzések szükségesek, s ugyanez igaz a profilnak a különböző jelentősebb ügyfelek igényeit kielégítő megszemélyesítésére, testre szabására - ahogy azt SAS-eszközökre támaszkodva a Dell is tette. S ha mindez jól sikerül, akkor felfut a látogatottság, amely adatainak elemzésével aztán a portál tovább finomodhat, igazodhat az igényekhez. A Dell mellett a tőzsdére készülő Xelector példáját is felhozta King, amelynek indulása után 6 hónappal produkált eredményei tőzsdeéretté tették a céget. Ehhez nagyban hozzájárultak az ügyfeleikről a beszállítóiknak (bankok, biztosítók) visszacsatolt információk. De ma már felhasználója az Amazon.com is, amely elsősorban ügyfelei vásárlási élményét - a SAS e-intelligencia megoldásával - a webről származó nyers adatok hatékony üzleti tudássá alakításával növelve kíván jövedelmezőbbé válni.
Musza István, a hazai SAS ügyvezető igazgatója egy megvalósítás alatt, épp tesztfázisban lévő, a KSH-nál készülő megoldásról beszélt. A rendszer a jövő évi népszámlálásnál vizsgázik majd, amikor is az onnan származó adatokból a SAS e-intelligence segítségével meglehetősen pontos információk "varázsolhatók" majd a képernyőkre. (Az adatok - a KSH által megszabott módon és hozzáférési jogokkal - az interneten is nyilvánosak lesznek.) Egy másik klasszikus, velük több területen is együttműködő magyar vállalkozás, amely az e-intelligence-t is felhasználja majd, a MÁV. Az SZIR-re épülő - az áruforgalommal foglalkozó szakemberekkel, az árukkal, a fizetésekkel, a szállítási határidőkkel kapcsolatos információkat tartalmazó - adattárház, ha elkészül, a MÁV menedzsmentjének nyújt a weben keresztül, emészthető formában információt. S természetesen az üzleti szférában, így több pénzintézetnél - például a CIB-nél - is készül SAS-ra támaszkodó e-adattárház, azaz internet alapú információszolgáltatás.
Korlátlan és határtalan
"Az online gazdaság marketingkihívásai" című szakmai szimpóziumot a BKÁE Marketing Tanszéke rendezte. Az ott hallott - gyakorlati tapasztalatokról, eredményekről és kudarcokról beszámoló - előadásokból kettőt emelünk ki: a Compaq hazai, illetve a Dell nemzetközi tapasztalatait összefoglalót.
Az IDC szerint 1999 és 2002 között háromszorosára nő a call centerek, a webes kereskedelmet támogató eszközök, az adatbázis-kezelők és a döntéstámogatási rendszerek által jellemzett CRM-piac. Mivel a Compaq e területnek is meghatározó szereplője kíván lenni, 1999-ben valódi internetsebességgel, a semmiből mintegy négy hét alatt megalkotta Magyarországon a Compaq Depo néven ismertté vált, call centerre és webre épülő modelljét. Mezriczky László, a Compaq Magyarország marketingigazgatója a megtett útról szóló előadásában az áruházzal kapcsolatos közel másfél év - az 1999. június 1. és 2000. október 6. közötti időszak - tapasztalatait összegezve eddig még nem publikált adatokkal is szolgált.
A vásárlói összetételt nézve beigazolódtak előrejelzéseik, hiszen a kisvállalatokra alapoztak, s ma ezek teszik ki a depóban vásárlók 90%-át, a maradék 10 százalékon pedig a nagyvállalati szféra és a SOHO-piac egyenlő arányban osztozik. A termékeket tekintve sem meglepő számukra a 78%-os PC-arány, amelyet 15%-kal a konfigurációtól eltérő monitorértékesítések követnek. Notebookokra a depóban vásárlók 6%-a költött, a maradék 1% a szervereké. 1999. június 1-je és december 31-e közötti 120 millió forintos árbevételük 2000. január 1-je és október 6-a között megháromszorozódott (365 millió Ft.). Az online csatornán eladott gépek száma 1500 volt, itt bonyolódott le teljes PC-forgalmuk mintegy 3%-a. A 140 gépből álló legnagyobb rendelés összege 36 millió forintot tett ki. A vásárlók visszajelzéseit mindenkor figyelembe vevő, kis lépésekben épített online piac tapasztalatai alapján Mezriczky úgy látja, hogy Magyarországon érdemes - a méretezés alapvető fontosságát, a technológiai lépések megfelelő egymásutániságát figyelembe véve - elektronikus értékesítésben gondolkodni, a piac igényli és eltartja azt.
Mint ismeretes, a vásárlók igényeire reagálva ma már versenyképes lízingkonstrukciókat is ajánlanak. November elsejétől pedig robusztusabb, szélesebb szolgáltatási hátterű "nonstop" platform és szerver biztosítja a terveik kivitelezéséhez szükséges hátteret. Ezek között tanácsadást is magában foglaló kis- és középvállalati portál kialakítása, CRM alapú ügyfélkezelés, az eddigi szűkített helyett teljes termékkínálat és minden lehetséges fizetési mód támogatása szerepel.
Félidőhöz közelítve
Iskun Miklós, a hazai Dell-képviselet vezetője a Dell Computer nemzetközi e-commerce gyakorlatáról és üzleti modelljéről beszélt. Mint mondta, a cég meglévő "direkt" modellje jó alapul szolgált az internetes értékesítési csatorna kialakításához. Ezen keresztül ma már a megrendelők a gyárig eljutva, annak raktárkészletéből, alkatrészenként állíttathatják össze a szükséges konfigurációkat. Ugyanakkor leadott rendelésük útját követik, s mindezt úgy, hogy a hagyományos kereskedelem közbenső lépéseit kikerülve olcsóbban juthatnak a termékhez. Azonban a siker érdekében nem csupán a kereskedelemben, de a cég működésének minden területén alkalmazniuk kell az internetet, maximálisan ki kell használniuk az azon keresztüli kommunikációs és marketinglehetőségeket, a felhasználóval való közvetlen kapcsolattartásból származó információkat. Ma már a cég forgalmának mintegy 40 százalékát teszi ki az interneten keresztüli értékesítés (Magyarországon ez az arány 30 százalék), de terveik szerint 3 éven belül a vállalat teljes forgalmának (értékesítés és beszerzés) 80 százaléka zajlik majd ezen a csatornán.
Helyreigazítás
A Business Online október havi számának 50. oldalán hibásan közöltük a GFT WebSolutions Kft. internetcímét. A helyes cím: www.internetprofi.com. Az érintettektől és kedves olvasóinktól elnézést kérünk! (a szerk.)