A Gyerekakadémia újbudai csapata, miután sikerrel kvalifikálta magát a World Robot Olympiad országos döntőjére, 21 csapat közül a 4. helyet szerezte meg a juniorok között, regular kategóriában. A bajnokság a szép eredmény mellett remek versenytapasztalatot is hozott a diákok számára, amellyel még nagyobb sikereket érhetnek el a jövőben.
A Tatabányán tartott nemzeti döntőre több mint fél évig készültek a Gyerekakadémia XI. kerületi robotépítői, Tarjányi László (16), Kiss Botond (15) és Deák Csongor (14). A versenykiírás ennyi időt hagyott, hogy robotot fejlesszenek a feladathoz. Egy olyan gépet kellett versenyeztetniük, amely képes egy épületet szimbolizáló versenypályán az elhasználódott izzók cseréjére, a világítás energiatakarékosabbá tételére. A robotnak új, okos égőket kellett a raktárból különböző szobákba szállítania, a régieket pedig a szeméttárolóba kellett eljuttatnia. A fiúk által összeállított és programozott robot sikeresen korszerűsítette a világítást a modell épületben.
“Sokat készültünk, magabiztosan jöttünk a versenyre. Az ilyen technikai sportoknál lehetnek váratlan helyzetek, sajnos ez történt velünk is, de nem adjuk fel. Előre nézünk, és legközelebb a mostaninál is jobb robotot rakunk össze.” - számolt be tapasztalatairól Kiss Botond gyerekakadémiás versenyző. A felkészítő tanár, Borbély Dávid szerint már az is csodálatra méltó eredmény, hogy a három tizenéves fiú önállóan fejlesztette ki a gépet, ami ezt a bonyolult feladatot végrehajtotta. A robotprogramozó diákok sikereire Újbudán kiemelt figyelmet fordítanak, a jövő mérnök-informatikusainak képzését három éve a XI. kerületi önkormányzat is támogatja.
Játékos tanulás vezet el a WRO-hoz hasonló versenyekhez - fejtette ki Gerstenkorn Barnabás a Gyerekakadémia csapatvezetője. A LEGO robotok programozásánál az idő jelentős részét az algoritmus megalkotására és nem a gépelésre, vagy a szintaktikai hibák javítására kell fordítani. Ez egy kreatívabb, a lényeget jobban megragadó módszer, amellyel már kisgyermekkortól kezdve lehet fejleszteni az algoritmikus gondolkodást. A feladatok megoldása közben tanulók kísérleteznek, kutatásokat végeznek, megtanulnak együtt gondolkodni. Az algoritmusok használata fejleszti kognitív képességeiket, rávezeti őket a tudatos tevékenységre, a problémák tervszerű megoldására. A programozást elsajátító gyerekek képesek átgondolni a lépéseket, azok helyességét, sorrendjét és hibáit, ezzel magabiztossá és motiválttá válnak, ami a tanulásban is nagy segítséget jelent számukra.
A diákok innováció iránti fogékonyságának és digitális készségeinek fejlesztése az egész Európai Unióban prioritás. A Nemzeti Infokommunikációs Stratégia, illetve a kormány által a közelmúltban elfogadott Digitális Jólét Program is kiemelt jelentőséget tulajdonít a közoktatási rendszer digitális alapokra helyezésének, amellyel hosszabb távon enyhíthető a hazai vállalkozások és a nemzetgazdaság versenyképességét is veszélyeztető informatikus hiány. Az akár már az általános iskola alsó tagozatában elkezdhető robotprogramozás hozzájárul ahhoz, hogy a diákok közül minél többen tekintsék reális pályaválasztási alternatívának a digitális gazdasággal, illetve szűkebben az informatikával összefüggő szakmákat.