Kelemen Sándor: - Első sikereinket a devizaszámla-szoftverfejlesztéssel értük el, ami akkoriban a három vezető pénzintézetnek számító OTP-ben, az OKHB-ben, illetve Magyar Hitel Bankban került bevezetésre. Ezt követően 92-től kezdődött egy nagy volumenű fejlesztés, amelynek az volt a célja, hogy 94-95-re létrejöjjön egy integrált számlavezető rendszer, amely a lakossági-kisvállalkozói körben pénzügyi szolgáltatást nyújtó kereskedelmi bankok ügyvitelét, illetve termékszolgáltatását támogatja. 95 elején befejeződött a BOSS kifejlesztése, és egy kiválasztási projekt eredményeképpen még ugyanabban az évben megkezdődött a számlavezető rendszer bevezetési projektje. Az első nagyobb méretű banki partnerünktől, az MTB és a Takinfo által képviselt takarékszövetkezeti integrációtól pedig 97-ben rögtön egy megaprojektre kaptunk mandátumot.
B. O.: - A számok nyelvére lefordítva ez mit jelent?
K. S.: - A főkönyv kivételével az MTB, valamint 22 integrációs takarékszövetkezet szinte teljes banküzemét ez a szoftver támogatja. A jelenlegi ütemezés szerint az év végéig további 4, míg jövő év végéig újabb 10-15 takarékszövetkezettel bővülhet ez a kör.
B. O.: - Gondolom, egy ekkora projekt komoly lökést adott a jövőre nézve.
K. S.: - Igen, ezt kihasználva az Online tovább építkezett a magyarországi bankpiacon, s ennek eredményeként az ABN-Amro Bank megvásárolta az értékpapír-forgalmazást támogató és részvény-nyilvántartási rendszerünket, a Porsche Bank megrendelést adott az ügyviteli folyamatait lefedő integrált rendszer, később pedig az autófinanszírozást támogató rendszer implementációjára. Ez utóbbi egyben már egy újabb nagy ívű technológiai fejlesztés eredményeinek gyakorlati alkalmazása volt, amelybe - követve a kilencvenes évek divatját - már beépültek a grafikus felhasználói felületek. A Credigen Bank Rt. elődje, a Credigen pénzügyi vállalkozás a fogyasztási hitelezés teljes back-office tevékenységét kiszolgáló modulokat és a személyi/fogyasztási hitelezést támogató modulokat is tőlünk szerezte be. A takarékszövetkezeti BOSS-projekt keretében pedig nemcsak újabb takarékszövetkezetekben és kirendeltségekben került telepítésre a rendszerünk (ezek száma ma már közelíti a 400-at), hanem egyre több, üzleti funkciókat és back-office tevékenységet támogató modult is fejlesztettünk. Legjelentősebb a klíringmodul volt, amelynek legfontosabb tulajdonsága, hogy képes a mintegy 500 ezer ügyfélt kiszolgáló partner-takarékszövetkezetek belföldi elszámolásforgalmának teljes körű támogatására real-time módon, úgy, hogy kapcsolódást biztosít a nemzeti elszámolásforgalmi rendszerrel, a zsíróval.
Visszatérve a közelmúlt referenciáira, az Online az Eximbanktól 98 végén kapott megrendelést az integrált rendszer bevezetésére, ennek során a BOSS üzleti funkcionalitása kibővült a trade finance modul által kínált lehetőségekkel.
Az Online mindeközben folytatta azt a munkát, amely a Porsche Bank kapcsán előbb vázolt alaptechnológiai fejlesztés területén már 1998-ban megkezdődött, és terveink szerint egy-másfél éven belül az új (generált forráskódos és grafikus felhasználói felületeket nyújtó) technológiát kiterjesztjük a BOSS üzleti funkcióinak legnagyobb részére. Az 1999 közepe óta folyamatban lévő, XML alapú köztesszoftver- és internetbanking-alkalmazásfejlesztési projektek eredményeként a piacon már 2000 elején bejelentettük internetbanking rendszerünket, a NetBOSS-t, biztonsági rendszerünk idei auditálását követően pedig már dolgozunk első éles bevezetési projektünkön, amelyet reményeink szerint a jövő év első félévében további 2-3 hazai megrendelés követhet.
B. O.: - Lesz-e az 500 ezer ügyfélből esetleg 1 millió és a 400 fiókból/kirendeltségből mondjuk 800?
K. S.: - A magyarországi piacon várhatóan az idei évhez hasonló növekedést tudunk produkálni 2001-ben is. Az azonban látható, hogy a bankok eredményszámláját az elmúlt 2-3 év piaci folyamatai jelentősen megterhelték, érzékelhető, hogy az informatikai projekteket illetően nagyobb a bizonytalanság és a megtérülések kalkulálhatóságával kapcsolatos kockázat. Másfelől egyre csökken a bankpiaci szereplők száma, a multinacionális fővállalkozók szerepvállalása révén a külföldi megoldásszállítók jelentősen előretörtek a hazai piacon. Ezek a tényezők hosszabb távon akadályozzák az Online növekedését a belföldi piacon. Az is nyilvánvaló körülmény, hogy az Online eddigi vezértermékének számító integrált számlavezető rendszerek teljes cseréjére és alapvető megújítására viszonylag ritkán kerül sor. A megfelelő hosszú távú belföldi növekedési potenciál hiánya miatt határoztuk el a nemzetközi színrelépést, elsősorban a magyarországihoz hasonló vagy attól nem számottevő mértékben eltérő fejlettségű banki és pénzügyi szolgáltató piacokon.
Elképzeléseink szerint a velünk együttműködő partnerek közreműködésével 2002-ben szeretnénk elindítani az első külföldi implementációs projekteket.