Milyen intézkedések szükségesek a hatékony otthoni munkavégzéshez?

forrás: Prím Online, 2020. március 19. 14:54

A koronavírus (COVID-19) terjedésének megfékezése érdekében egyre több hazai vállalkozás esetében kerül előtérbe az otthoni munkavégzés. Ezen a területen azonban egyelőre sok a kérdőjel, mind a cégek, mind a munkavállalók oldalán. Az ESET szakemberei összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat a biztonságos otthoni munkavégzéshez, amelyeket a vállalkozásoknak érdemes megfontolniuk, ha el akarják kerülni az adatvesztéseket, vagy a bizalmas vállalati információk illetéktelen kezekbe kerülését. Ha további kérdések is felmerülnének, az ESET szakemberei most díjmentesen segítenek a cégeknek.

Az otthoni munkavégzés (home office) váratlan és gyors elindítása komoly kihívás a munkaadóknak, a munkavállalóknak és az informatikai szakembereknek egyaránt. Nem egyszerű ugyanis IT oldalról azt megoldani, hogy egyik napról a másikra egy cég személyi állományának nagy része otthonról dolgozzon, kiváltképp, ha a vállalkozás technikai oldalról nincs felkészülve egy ilyen lépésre. Különösen nagy problémát jelenthet az otthoni munkavégzés a bizalmas adatokat kezelő, vagy komolyabb hardver- illetve szoftver környezettel dolgozó munkáltatók esetén.

 

Mit tehetnek a munkaadók?

Ilyen rövid idő alatt jelentősebb hardver- és szoftverbeszerzések nem várhatók egy cég esetében, tehát minden vállalkozásnak a meglévő eszközállományával kell boldogulnia. A cégek többségénél rádásul nincs kialakított eljárásrend egy ilyen helyzetre, amely tovább növeli a bizonytalanságot. 

 

Az első lépés, hogy a cégen belül a munkavállalók megfelelő tájékoztatást és oktatást kapjanak az otthoni munkavégzésről, annak feltételeiről, valamint arról, hogy a home office során az eltérő helyen történő munkavégzéskor alkalmazott törvényi kötelezettségek továbbra is érvényesek. 

 

A munkadónak tehát egyértelmű elvárásokat kell megfogalmaznia a munkavállalók felé, és ki kell alakítani egy megfelelő rendszert arra is, hogy az otthon elvégzett munkáról pontosan informálják a vállalatot (riportolás). Az otthonról történő munkavégzés során ugyanis a munkáltató nehezebben tudja ellenőrizni a feladatok elvégzését, azonban a különleges körülményektől függetlenül a munkavállaló továbbra is együttműködésre köteles, ezért a munkaadó jogosult akár nem szokványos módon is ellenőrizni a munkavégzést.

 

 

A hatékony és biztonságos otthoni munkavégzéshez szükséges legfontosabb lépések egy vállalkozás esetében:

 

Az ESET szakemberei szerint a biztonságos és zökkenőmentes otthoni munkához további intézkedések bevezetése is javasolt:

 

A cégek többségénél egyelőre nincs kialakított eljárásrend egy ilyen helyzetben, a krízisre adott válaszok azonban hasznos tapasztalatokhoz juttathatják a céget, így egy esetleges jövőbeni járvány vagy egyéb vis maior helyzet esetén már felkészültebb lesz a vállalkozás az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. 

 

A helyzetre való tekintettel a Sicontact most díjmentes tanácsadással segít azoknak a cégeknek, melyeknél távmunkával kapcsolatos technikai kérdések merülnek fel: legyen szó biztonságról, belső rendszerek otthoni használatáról, beállításokról, szűrőprogramokról, adatmentésekről – technikai segítségnyújtással kapcsolatban itt lehet kérdezni az ESET szakembereitől.