Hány kiló megsütött kovászos kenyeret láttunk az elmúlt hónapokban a Facebookon? Hány ingyenes újságot, kiadványt, jógaórát láttunk a hírfolyamunkban? Megosztott Zoom képernyők, home office képek és történetek – egy biztos: az utóbbi hónapokban alaposan megváltozott az eddigi életünk. Egy biztos: rengeteget netezünk és közel negyedével emelkedett az online térben közzétett tartalmak mennyisége az előző év azonos időszakához képest. De mégis milyen a #koronaplónk? Ennek járt utána Bauer Zsófia (Ynsight Research) és Mezei Márk (Silberstein and Partners).
Rengetegen dolgoznak otthonról, vesznek részt gyermekeik digitális oktatásában, ami sok időt vesz el mindenkitől – de mit csinálunk még e mellett a karanténban? Naponta sok száz otthon elvégezhető kurzusról, sportapp-ról, otthoni edző-felszerelésről, balkonkertészet tippekről, vagy online főző kihívásokról kapjuk a hirdetéseket. De mégis melyek azok, amelyeket meg is valósítunk?
Kutatásunkban megnéztük az utóbbi pár hónap legnépszerűbb karanténnal és az otthoni tevékenységekkel kapcsolatos magyar hashtageket. Ezek elemzéséből létrehoztuk a legnépszerűbb tevékenység-klasztereket, azaz megállapítottuk milyen időtöltésről számolnak be az otthonmaradók.
Összesen 482 599 nyilvános posztban megjelenő hashtaget elemeztünk a 2020. március 1. és 2020. április 30. közötti időszakban, amelyek a járvány kontextusában jelentek meg az online tér különböző csatornáin.
Otthonmaradásra szólítanak fel a legtöbben, 265 869 olyan poszt született, amelyben ezzel foglalkoznak a felhasználók, a közösségi összetartás fontosságát pedig 50 787 bejegyzés hangsúlyozza.
És ha már otthon maradtunk, úgy tűnik leginkább enni és sorozatot nézni, kertészkedni és vásárolni szeretünk. A hétköznapjaikat megörökítő netezők nagy részére tökéletesen illik a #netflixandchill mondás. Ha már mindent megettünk és megnéztünk sportolunk is egy kicsit, a családdal ünneplünk, vagy éppen olvasunk. A lelkiegyensúlyunkra is fordítunk figyelmet – elsősorban jógázunk vagy meditálunk. Ha pedig a versengő énünk kerül előtérbe, akkor pedig online kihívásokban veszünk részt.
Módszertan:
Az Ynsight Research és a Silberstein and Partners csapata a netnográfiai social media kutatása során a karantén alatt végzett tevékenységeről szóló online diskurzusok hashtagjeit vizsgálta a 2020. március 1- 2020. április 30. közötti időszakban. A magyar online térben megjelenő híreket, blogokat és organikus kommenteket, valamint a social média beszélgetéseket elemeztük.
Bauer Zsófia, Ynsight Research
Mezei Márk, Silberstein & Partners