Kötelező adatszolgáltatás a magánegészségügyben

forrás: Prím Online, 2020. június 2. 14:58

2020. június 1-vel lépett életbe az a szabályozás, amelynek értelmében minden egészségügyi magánszolgáltatónak csatlakoznia kell az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez (EESZT) és ezen keresztül kell online adatokat küldenie a központi rendszerbe. A rendelkezés mintegy 29 ezer magánpraxist érint, amelyek mostantól kizárólag akkreditált szoftveren keresztül tehetnek eleget adatszolgáltatási kötelezettségüknek. A T-Systems leányvállalata, az egészségügyi megoldásokra szakosodott Pan-Inform Kft. a rendelet hatálybalépését megelőzően élesítette magánorvosok számára fejlesztett informatikai rendszerét, amelynek bevezetése az orvostól csupán egy számítógépet, böngészőt és stabil, nagy sávszélességű internetkapcsolatot igényel. 

Június 1-től az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) által akkreditált szoftverre lesz szüksége minden egészségügyi magánszolgáltatóknak ahhoz, hogy adatokat szolgáltathasson az EESZT számára. Ez az az online, központi rendszer, amelyhez 2017 óta fokozatosan csatlakozott minden közfinanszírozott egészségügyi intézmény és háziorvos, és ahol a betegek egészségügyi adatait (korábban felírt receptjeit, ambuláns lapjait, zárójelentéseit) tárolják. A magánszolgáltatók – magánklinikák, magánpraxist működtető orvosok – számára idén január óta elérhető a rendszer, a féléves átmeneti időszakot követően június 1-jével számukra is kötelezővé válik a csatlakozás. A mintegy 29 ezer magánpraxist érintő szabályváltozásnak csak megfelelő digitális infrastruktúra birtokában lehet eleget tenni.

 

A T-Systems 100 százalékos tulajdonában álló Pan-Inform a közelmúltban tette elérhetővé és június 1-jével élesíti magánorvosok számára kifejlesztett, és az ÁEEK által akkreditált informatikai rendszerét, a startMedSol-t. A megoldás kimondottan magánszolgáltatóknak készült és igyekszik egyszerű és egyben hatékony módon támogatni a felmerült igényeket.

 

 

A rendszer az e-receptek felírásán és az EESZT adatszolgáltatáson túl alkalmas saját arculattal tervezett ellátási dokumentáció (beutalók, vizsgálatkérések, egyebek) létrehozására, elektronikus időpont-foglalási rendszer kialakítására vagy a készletgazdálkodás és a raktározás nyomon követésére. Ha egy praxisban több orvos dolgozik, mód van a saját betegkör és önálló előjegyzési naptár használatára is. 

 

„Hazai egészségügyi szakemberek bevonásával fejlesztett alkalmazás nem csupán adatszolgáltatásra alkalmas, hanem további digitális funkciókkal – így például távdiagnosztikával segíti a magánorvosok munkáját” – mondta el Somogyi Tamás a Pan-Inform ügyvezető igazgatója. A szakember szerint mindez az ellátás során és az ellátás szervezésében is hasznos eszköz lehet, hiszen az orvos folyamatosan információt kap a páciensei állapotáról, de adatelemzés révén a praxis működését is monitorozni tudja. 

 

A startMedSol fejlesztésénél az elsődleges szempontok között szerepelt a minél gyorsabb használatba vétel és az egyszerű kezelhetőség. Ennek megfelelően a Pan-Inform orvosokból és informatikusokból álló fejlesztőcsapata egy teljes egészében itthon tárolt adatokkal, felhőalapú megoldást hozott létre, amelyhez elég egy számítógép, egy böngésző és egy stabil, nagy sávszélességű internetkapcsolat felhasználói oldalon.