A Seeds of Resistance című összeállítás tájképeket és olyan aktivistákról készült portrékat állít párba, akik a különböző területek megóvása érdekében az agráripar és bányászat ellen lépnek fel. 2017-ben közel 207 környezetvédőt öltek meg, miközben a közösségeikért harcoltak. A Global Witness 2018-as jelentése alapján a legtöbb eset Brazíliában történt, ott 57 gyilkosságot regisztráltak, az áldozatok 80 százaléka az amazóniai esőerdőt védelmezte.
Albarenga sorozata feltárja a köteléket a környezetvédő és az oltalmazott terület közt – ebben a megszentelt természeti közegben ugyanis többszáz nemzedék nyugszik békében. A fotókon szereplőket felülről örökítették meg, hogy bemutassák, miképp teszik kiszolgáltatottá magukat a területük védelme során.
Mike Trow, a 2020-as Professzionális verseny zsűrije azt nyilatkozta: „Az idei győztes a Kreatív kategória versenyzője: egy briliáns képsorozat, mely erőteljes vizuális megörökítése annak, hogy az erdőírtás hogyan teszi tönkre a közösségeket és az emberek életét egyszerre. A győztes kiválasztása idén nagy kihívásnak bizonyult – több különleges történet és fotósorozat nyerhette volna el jogosan a címet, de a Seeds of Resistance ezek közül is kimagaslott. Pablo Uruguay-ból származik, és ez igazán személyes téma számára. A munka, amivel megtervezte és megalkotta ezt a sorozatot, minden szempontból dicséretre méltó.”
A győzelmére reagálva Albarenga elmondta: „Ez a fontos díj két győzelmet is jelent: először is a lehetőséget, hogy a saját és mások jövőjéért küzdő amazóniai tradicionális közösségek történetét elmesélhettem. Muszáj a fák, az oxigén és a még fel nem fedezett fajok mögé látnunk. Másodszor, hogy Latin-Amerikában landolt az év fotósának díja, mert a kontinenst főleg mások szemszögéből láthattuk a történelem során. Remélem, hogy sok, a régiónkból származó fotós erősíti majd a latin-amerikai történetmesélők csodás közösségének hangját.”
PROFESSZIONÁLIS KATEGÓRIA GYŐZTESEK
A Professzionális kategória győztes fotográfusait szakértőkből álló zsűri választotta ki. A versenyzők egy öttől tíz képig terjedő sorozattal neveztek, mely témái a személyes megfigyelésektől a főbb híreken át a kevésbé ismert, de kritikus problémákig terjedtek. Az idei győztesek az alábbiak:
ÉPÍTÉSZET
GYŐZTES: Sandra Herber (Kanada) a Ice Fishing Huts, Lake Winnipeg című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Jonathan Walland (Egyesült Királyság); 3. helyezett José De Rocco (Argentína)
KREATÍV
GYŐZTES: Pablo Albarenga (Uruguay) a Seeds of Resistance című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Dione Roach (Olaszország); 3. helyezett Luke Watson (Egyesült Királyság)
FELFEDEZÉS
GYŐZTES: Maria Kokunova (Oroszország) a The Cave című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Hashem Shakeri (Irán); 3. helyezett Hugh Kinsella Cunningham (Egyesült Királyság)
DOKUMENTUM
GYŐZTES: Chung Ming Ko (Hongkong) a Wounds of Hong Kong című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Didier Bizet (Franciaország); 3. helyezett Youqiong Zhang (Kína)
KÖRNYEZET
GYŐZTES: Robin Hinsch (Németország) a Wahala című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Álvaro Laiz (Spanyolország); 3. helyezett Luca Locatelli (Olaszország)
TÁJKÉP
GYŐZTES: Ronny Behnert (Németország) a Torii című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Florian Ruiz (Franciaország); 3. helyezett Chang Kyun Kim (Dél-Korea)
TERMÉSZET ÉS ÉLŐVILÁG
GYŐZTES: Brent Stirton (Dél-Afrikai Köztársaság) a Pangolins in Crisis című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Masahiro Hiroike (Japán); 3. helyezett Adalbert Mojrzisch (Németország)
PORTRÉ
GYŐZTES: Cesar Dezfuli (Spanyolország) a Passengers című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Denis Rouvre (Franciaország); 3. helyezett Sasha Maslov (Ukrajna)
SPORT
GYŐZTES: Ángel López Soto (Spanyolország) a Senegalese Wrestlers című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Lucas Barioulet (Franciaország); 3. helyezett Andrea Staccioli (Olaszország)
CSENDÉLET
GYŐZTES: Alessandro Gandolfi (Olaszország) a Immortality, Inc. című munkájáért
Dobogón: 2. helyezett Elena Helfrecht (Németország); 3. helyezett Fangbin Chen (Kína)
LEGJOBB FOTÓS A NYÍLT KATEGÓRIÁBAN
A Nyílt kategóriában egyedülálló fotókat ismernek el. A győztes az a kép, mely leginkább képes kiváló technikával kommunikálni egy megkapó vizuális narratívát. A Nyílt kategória tíz döntőse közül Tom Oldham (Egyesült Királyság) lett a kiválasztott, aki Black Francis című munkájáért ötezer dollár értékű pénzjutalmat kap.
A fotó egy fekete-fehér portré a Pixies együttes frontemberéről, Charles Thompsonról (más néven Black Francis), a kép eredetileg a MOJO Magazine-nak készült. Oldham kérésére, hogy az alanya mutassa be frusztrációját, Francis egy tökéletes gesztus gyanánt a kezébe temette az arcát elkeseredésében. Az eredmény ez kifejező fénykép lett, mely a cikk főképévé vált.
A győzelméhez Oldham annyit fűzött hozzá: „Hihetetlen érzés, hogy engem választottak. Már annak is nagyon örültem, hogy felkerülhettem a shortlistre, ilyen világhírű tehetségek mellett. Sohasem hittem volna, hogy bármeddig eljuthatok a Nyílt kategóriában, hiszen olyan magasan van a léc. Azt hiszem, még időre lesz szükségem, hogy elhiggyem, tényleg nyertem. Köszönöm a megbízást a MOJO Magazine-nak, zseniális csapatomnak, és persze Charles-nak, aki lehetővé tette, hogy megörökítsem a pillanatot. Meg vagyok döbbenve, és el vagyok ragadtatva.”
AZ ÉV DIÁKFOTÓSA
A görög Ioanna Sakellarakit választották 2020-ban Az év diákfotósának az Aeiforia című sorozatáért, melyet a Sustainability Now pályázatra készített, ahol a diákoknak a környezetvédelmi fenntarthatóság jegyében kellett képeket alkotniuk. Sakellaraki sorozatában éjszakai felvételeken mutat be napelemeket, szélturbinákat és akkumulátor farmokat az apró Tilos szigetén, Görögországban. A sziget az első a mediterrán éghajlaton, ahol szinte teljes mértékben megújuló energiát használnak.
Sakellaraki, az Egyesült Királyság Royal College of Art főiskolájának növendéke 30 000 font értékben nyert az intézményének Sony fotózási felszerelést. A győzelmét így kommentálta: „Megtisztelve érzem meg Az év diákfotósa elismeréssel. Az Aeiforia című munkámmal egy pozitív történetet mesélhettem el a fenntarthatóság témájában olyan tájképekkel, melyek megragadják Tilos szigetének éjszakai atmoszféráját. Remélem, ez a megtisztelő díj még sok hasonló lehetőséget jelent számomra, ezért hálás vagyok a Royal College of Art nevében a remek technikai felszerelésekért, melyet a Sony ajánlott fel, és amellyel még sok más diák valósíthatja meg a projektjét.”
AZ ÉV IFJÚSÁGI FOTÓSA
Hsien-Pang Hsieh (Tajvan, 19 éves) Hurry című fotóját hét döntős közül választották ki. Az év ifjúsági fotósa címet elnyerő mű egy utcai előadót örökített meg, aki első látásra nagy sietségben van, de valójában egyhelyben áll. Németországi diákélményei ihlették meg Hsien-Pangot, aki képével a felgyorsult életet fejezi ki, és emlékeztet is arról, hogy érdemes lassítani.
A FOTOGRÁFIÁÉRT TETT KIEMELKEDŐ KÖZREMŰKÖDÉSÉRT
Ebben az évben a Fotózás Művészetéhez Kiemelkedően Hozzájárulók díját a nyomdászként és kiadóként ismert Gerard Steidl kapja. Steidl 1968-ban alapította meg kiadóját, és 1996-ban indította el fotókönyves pályázatát, mely alig pár év alatt a legnagyobb kortárs fotógyűjteménnyé nőtte ki magát. Katalógusában többek közt olyan híres gyakorló művészek kaptak helyet, mint Joel Sternfeld, Nan Goldin, Bruce Davidson, Robert Frank, Berenice Abbott, Robert Adams, Henri Cartier-Bresson, Karl Lagerfeld és Juergen Teller. Kiadványai átfogóan mutatják be a fényképészet történetét, a korai mesterektől egészen a kortárs tehetségekig, miközben a fénykép kifejezésmódjának széles spektrumába engednek betekintést – a gyűjteményben művészi és divatfotók, dokumentarista és utcai fényképek egyaránt megtalálhatók.
A győztes képeket a World Photography Organisation online csatornáin és felületein elérhető videós tartalmak, prezentációk és élő kérdezz-felelek események keretein belül méltatják. Az idei győztesek és döntősök projektjei és képei az alábbi linken tekinthetők meg.
A közelmúlt eseményeinek hatására a World Photography Organisation elindította a Stay Connected weboldalt, ahol a különböző online kezdeményezésekkel találkozhatnak az érdeklődők, aktivitásokkal és erőforrásokkal, amelyek az idei év fotósainak elismeréseként szolgál, egyúttal inspirálja a közönséget.
Az idei díjátadóval kapcsolatban a World Photography Awards alapítója és vezérigazgatója, Scott Grey az alábbiakat nyilatkozta:
„A Sony World Photography Awards célja, hogy méltó felületet és ezáltal ismertséget biztosítson a fotósok számára, akik így újabb közönségnek mutathatják be műveiket. A jelenlegi korlátozások miatt nem állt módunkban megrendezni az idei díjátadót, ettől függetlenül elkötelezettek vagyunk abban, hogy ünnepeljük a győztes alkotásokat és projekteket, és a díj által biztosítsuk számukra a méltó elismerést és ismertséget. Elképesztően szerencsések vagyunk, hogy ezen a Sony-val dolgozhatunk együtt, mivel a vállalat osztozik a díj és a kiemelkedő fotósok iránti elköteleződésében, így közösen ünnepelhetjük munkájukat, és járulhatunk hozzá a fényképészet művészetéhez.