A Panasonic tervei a 21. század első három évére

, 2001. január 16. 12:17
A japán Panasonic információtechnológiai és szórakoztatóelektronikai óriáscég megtartotta éves tervező tanácskozását, ahol a cég elnöke, Kunio Nakamura ismertette az elkövetkező három év stratégiai növekedésre és szerkezeti reformokra vonatkozó tervét.
"Értékteremtés 21"

Az "Értékteremtés 21" elnevezésű, - azaz a 21. század első három évére vonatkozó - terv keretében a Panasonic szeretne "szupergyártóvá" előlépni, amely azt jelenti, hogy az alkatrész- és eszközüzletág továbbfejlesztésével, rugalmasabb és gyorsabb gyártással és az ügyfélközpontúság erősítésével különféle megoldásokat és szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek. A terv két részből, növekedési stratégiából és szerkezeti reformból áll. Nakamura a jövőben értékesebb szolgáltatásokkal kívánja versenyelőnyhöz juttatni cégét, és olyan szervezeti felépítést kíván kialakítani, ahol a dolgozók a digitális hálózatok korában rugalmasan tudnak reagálni az egyes ügyfelek igényeire.

Növekedési stratégia

Más termékfelosztás

A Panasonic 2001. április 1-jétől négy új szegmensre - audiovizuális hálózatok, háztartási készülékek, ipari berendezések, valamint alkatrészek és eszközök - kívánja felosztani a jelenleg fogyasztási cikkekre, ipari termékekre és alkatrészekre osztott termékstruktúráját. A cég a berendezések eladásának növelésén kívül eszköz- és szolgáltatási üzletágát is szeretné bővíteni. A Panasonic nemcsak a szolgáltatások színvonalát, hanem árbevételét is növelni kívánja a 2004. pénzügyi évig, vagyis az "Értékteremtés 21" terv végére. Körülbelül 5 billió jen forgalomra számítanak audiovizuális hálózatokból, és ezen belül is a digitális audiovizuális termékek és a mobilkommunikációs termékek fogják játszani főszerepet. A háztartási készülékek esetében 1,4 billió jen forgalmat kívánnak elérni, a Panasonic ugyanis fokozott figyelmet fordít azokra a háztartási berendezésekre és készülékekre, amelyek újfajta életvitel lehetőségét kínálják a fogyasztóknak. Mintegy 550 milliárd jen forgalmat várnak az ipari berendezésektől, amelyek a vázszerkezet kialakításától a rendszertechnikán keresztül a támogatási szolgáltatásokig teljes körű szolgáltatásokat foglalnak magukban. Az alkatrészek és eszközök eladásából - amelyben meghatározó szerepet játszik majd a félvezetők, a megjelenítő eszközök, az elektronikus alkatrészek, a motorok és az akkumulátorok forgalmának növekedése -, 3,1 billió jen árbevételre számítanak. A közölt forgalmi adatok még a belső tranzakciók levonása előtti adatokat tükrözik. Ugyancsak a jövőbeni tervek között szerepel a szolgáltatások összforgalomban elfoglalt részarányának körülbelül 10%-ra emelése. A jelenlegi összforgalom 6%-át kitevő szolgáltatások széles köre magában foglalja a rendszertervezést, a rendszertechnikát, az üzembe helyezést és a karbantartást, az internetes és műsorsugárzással kapcsolatos szolgáltatásokat, valamint a szoftverfejlesztést és a tartalomkészítést.

Humánerőforrás-programok

A Panasonic szeretne dolgozókat átirányítani a magasabb hozzáadott értéket előállító területekre, például az eszköz- és szolgáltatási üzletágba, fejleszteni kívánja az új "gyártóközpontok" eredményes működését elősegítő humán erőforrásokat, és szeretné megerősíteni növekedési területeit és új tevékenységeit, valamint bővíteni kívánja a különféle szoftverfejlesztésekben részt vevők létszámát.

Hálózatokkal összefüggő tevékenységek

A Panasonic felgyorsítja az internet köré szerveződő otthoni hálózati berendezések fejlesztését. A hálózatok területén a cég új vállalkozásokat is szeretne beindítani, amelyekhez berendezésekkel, technológiákkal, szolgáltatásokkal és azok integrálásával járulna hozzá. A Panasonic más japán cégekkel együttműködve például létrehozta az ePF Net, Inc. nevű céget, amely digitális televízióra épülő interaktív szolgáltatásokat, például e-kereskedelmet kínál a japán piacon. A cég életvitel-javítószolgáltatásokat, például az egészségügy területén személyi monitorozó rendszereket, az otthoni biztonsági berendezések területén pedig videotelefonos ajtónyitó rendszereket is kínál. Mindkét területen külső szolgáltatókkal működik együtt. Az új szolgáltatási üzletágak közé tartoznak a mobil multimédiás szolgáltatások, valamint a digitális televíziózással és a kapcsolatos szolgáltatások is.

Kutatás és fejlesztés

A Panasonic öt új, elsőbbséget élvező technológiai területen bővíti K+F tevékenységét (szoftverfejlesztés, hálózattechnológia, anyag- és eljárástechnika, félvezetők, valamint környezetvédelem és energia), amivel a hálózati berendezések és a legfontosabb eszközök fejlesztését kívánja felgyorsítani. Továbbá a cég a szellemi termékekkel kapcsolatos stratégiáját is szeretné megerősíteni világszerte.

Szerkezeti reformok

Reformok a cég központjában

A Panasonic központi irodájának két fő funkciója lesz: vállalati stratégia és professzionális szolgáltatások. A vállalati stratégia területén egy csökkentett létszámú, igen képzett csapat foglalkozik majd a Panasonic csoportos és globális tevékenységeivel. A professzionális szolgáltatások területén az adminisztráció és más vállalati szintű szolgáltatások összevonásával az általános hatékonyságot kívánják növelni. Az átszervezés keretében a Panasonic egy egyszerű és átlátható szervezet létrehozására törekszik. A Panasonic központjában működő osztályok számát a jelenlegi 35-ről körülbelül harmadára kívánják csökkenteni. További hatékonyságjavító intézkedésként, a Panasonic korszerű informatikai rendszerek alkalmazásával a cég minden területén javítani kívánja a vezetői tájékoztatást és az ügyféladatok megosztásának gyakorlatát. A hazai fogyasztói értékesítés és elosztás reformján belül a fogyasztói értékesítés reformja számos területre, például a vállalati és divíziós kereskedelmi szervezetekre, a kereskedelmi cégekre, a termékreklámra, a logisztikára, a vevőszolgálatra, a hiteleladásokra és a lízingre is kihat. 2001 áprilisától két új vállalati marketingrészleget hoznak létre: a vállalati Panasonic marketingrészleg a "Panasonic" termékek (szórakoztató elektronikai termékek, informatikai és kommunikációs berendezések), a vállalati National marketingrészleg pedig a "National" termékek (főként háztartási készülékek) vállalati szintű értékesítésével és marketingjével foglalkozik majd. A divíziós termékmarketing-funkciók és a vállalati fogyasztói értékesítési részlegek beolvadnak a két új vállalati marketingrészlegbe. A reformokkal hozzávetőlegesen 60 milliárd jen megtakarítást lehet elérni. A Panasonic a megtakarított összeget különféle promóciós tevékenységekre kívánja fordítani, hogy a 2004. gazdasági évben 25% fölé növelje részesedését a fogyasztói termékek piacán.

Termékrészlegek

Az új középtávú terv alapján minden divíziós cég, vagy leányvállalat szükség szerint átalakíthatja működési kereteit, és a piac változásaira jobban reagáló optimális szervezeti egységeket vagy vezetési struktúrákat hozhat létre. A jövőbeni reformok között szerepel különböző gyártóközpontok és leányvállalatok létrehozása, illetve akvizíciós lépések is.

Külkereskedelem

A Panasonic a lokalizáció előtérbe helyezésével átalakítja a külkereskedelem irányításának szerkezetét. A piaci igényekre való gyorsabb reagálás érdekében a regionális irányítási részleg központi funkciói az egyes külföldi régiókhoz kerülnek át. A szingapúri székhelyű Asia Panasonic Electric (S) Pte. Ltd. például 2001 áprilisától Ázsia és Óceánia regionális központja lesz. A termelési részlegek és a külföldi kereskedelmi cégek közötti forgalom pedig, amely eddig a regionális irányítási részlegen keresztül zajlott, a tervek szerint 2002 áprilisától közvetlenül bonyolódik majd. A középtávú terven túl a cég igyekszik kétszámjegyű növekedést elérni a külkereskedelmi forgalomban.

Informatikai beruházások

A Panasonic az elkövetkező három évben 140 milliárd jent kíván fordítani az informatikai infrastruktúra korszerűsítésére. A cég a beszerzéstől és a gyártástól az értékesítésig és az elosztásig terjedő folyamat lerövidítése érdekében az eszközök, alkatrészek és fogyasztási cikkek internetes beszerzésére és utánpótlására kívánja helyezni a hangsúlyt. A Panasonic korszerű információtechnológia alkalmazásával gyártási eljárásait is szeretné átalakítani a termékek tervezésétől, fejlesztésétől és kialakításától kezdve a prototípusok előállításáig és a gyártásáig.

Egy új Panasonic létrehozása

"Tegyük izgalmasabbá és kreatívabbá a Panasonicot" jelszóval a cég az alábbi programokkal kívánja ösztönözni dolgozóit új ötletek és kezdeményezések bevezetésére.

Cégen belüli vállalkozások

A Panasonic több mint 10 milliárd jen összegű alapot hoz létre "Panasonic Felgyorsítási Alap" néven, amelyből a dolgozók vállalkozási projektjeit kívánja aktív támogatásban részesíteni.

Pozitív cselekvés a dolgozók egyenlő lehetőségeinek megteremtése érdekében

Új humánerőforrás-iroda alakul, amely nemtől és kortól függetlenül a diplomás dolgozók továbbképzését fogja elősegíteni.

Kommunikációs fórum

A fórum segítségével a vezetőség tagjai közvetlenül meghallgathatják az értékesítési területen dolgozó munkatársak véleményét, annak érdekében, hogy a cégen belül mindenütt jobb és nyíltabb legyen a kommunikáció.

A szórakoztatóelektronikai, telekommunikációs, irodatechnikai és háztartási gépek üzletágakban egyaránt a világ élvonalához tartozó Panasonic a japán Matsushita konszern legismertebb márkaneve. A céghez kapcsolódó további márkák a Technics, a Ramsa és a National.

A Matsushita 1994-ben alapította meg a Panasonic Magyarországot, mely a tavalyi évben 14,43 milliárd forint árbevételt ért el.