A tavaszi, első COVID 19 hullám idején bevezetett online oktatás több adatvédelmi és biztonsági kérdést is felvetett – kezdte Sándor Zsolt András a Gill & Murry adatvédelmi szakértője – ide tartozik például az online tanórák alatt kötelezően használandó kamera. A COVID 19 megjelenése óta több NAIH állásfoglalás és tájékoztató született a témával kapcsolatosan. (például: Állásfoglalás a digitális tanórák egyes adatvédelmi kérdéseiről; Tájékoztató a digitális távoktatás adatvédelmi és adatbiztonsági vonatkozásairól)
Az élő „stream”, azaz a tanórák élő közvetítése videó és hang kapcsolattal mind a tanár, mind pedig a diákok részéről megkövetelhető lehet azon esetekben, amikor erre nincs más lehetőség, például egy óra közbeni teljesítmény számonkérés. Amennyiben a tanár szükségesnek tartja az élő közvetítést az online óra lefolytatásához javasoljuk, hogy kizárólag csak a szükséges elemek látszódjanak a videóhívás alkalmával, a legtöbb erre szolgáló program alkalmas arra, hogy a felhasználó háttér effektet állítson be, javasoljuk ezek használatát.
Azonban fontos megjegyezni, – hívja fel a figyelmet Sándor Zsolt András – hogy ezen online közvetített órák ne kerüljenek rögzítésre, hiszen ez a való életben a tantermi oktatáson sem alkalmazott. Amennyiben az óra mégis rögzítésre kerül abban az esetben a személy, aki rögzítette már önállóan felelős az esetleges következményekért.
Az online tanrend alatt a pedagógusok számára a rendelkezésre álló digitális eszközök biztonságos használata is egy kiemelkedő terület. Az oktatási intézmény felelőssége, hogy ezen előírásokat megfogalmazza a tanárok számára. Például amennyiben nem a keretrendszerekben zajlik az oktatás (NEPTUN, KRÉTA...) javasolt a munkahelyi e-mail címek kialakítása és ezeknek kötelezően előírt használata. Saját eszköz használata során is számos követelményt kell támasztania az intézménynek a pedagógusok felé, hogy az adatkezelés a lehető legbiztonságosabb keretek között történjen, a legfontosabbak ezek közül a legális (licenszelt) szoftverek alkalmazása, rendszerek naprakészen tartása és a vírusirtó használat.
Összességében az online oktatás adatkezelési kockázatait könnyen csökkenthetjük kellő odafigyeléssel, az intézményünk által előírt követelmények betartásával és a GDPR rendeletben megfogalmazott adattakarékosság, bizalmasság és integritás alapelvek alkalmazásával.