33,8 millió forint műszaki támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak

forrás: Prím Online, 2020. december 16. 17:18

Tizenöt közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió több mint 33,8 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre – erről is döntött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A grémium több rádiós pályázati döntést hozott, emellett túl hangos reklámok miatt figyelmeztette a Hír TV szolgáltatóját, és szerződéses vállalásai megsértése miatt a Magyar Katolikus Rádió 102,6 MHz szolgáltatóját. A tanács idén is megkezdi a Való Világ-„barométer” adatainak publikálását, hogy ráirányítsa a figyelmet a média tudatos fogyasztásának fontosságára.

33,8 millió forint műszaki támogatást kap tizenöt pályázó

A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei második fordulójában a nyertesek összesen 33,8 millió forintot fordíthatnak stúdió-, hang- és fénytechnikai berendezések, műsorjel-átviteli, illetve a médiaszolgáltatáshoz szükséges informatikai eszközök vásárlására. A televíziók közül támogatást kapott a Szentes Televízió, a sátoraljaújhelyi Zemplén TV, a berceli Gólya TV, a budakeszi BKTV, a Mezőtúri Városi Televízió, a KisDuna TV Dunaharaszti, a Kiskőrös Televízió, a Kistelek Városi Televízió, a pécsi Pannon Televízió és a városi TV Mohács, míg a közösségi rádiók közül a Halas Rádió és a budapesti Klasszik Rádió 92.1 fejlesztheti technikai berendezéseit. A kisközösségi rádióknál a szombathelyi CREDO Rádió, a kiskunfélegyházi Rádió Smile és az Első Pesti Egyetemi Rádió kap támogatást.

 

Rádiós pályázatok

Elfogadta és december 18-án teszi közzé honlapján a testület a Budapest 95,3 MHz körzeti frekvenciára szóló pályázati felhívás tervezetét közösségi jelleggel, valamint véglegesítette a Berettyóújfalu és Székesfehérvár telephelyű kisközösségi rádiós lehetőségek pályázati felhívásait. A berettyóújfalui ajánlatokat január 25-én, a székesfehérváriakat január 27-én lehet majd benyújtani.

 

A tanács elvégezte a Tihany 97,6 MHz helyi vételkörzetű frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott pályázati ajánlatok alaki és a Zalaegerszeg 104,4 MHz helyi frekvencia ugyancsak közösségi jellegű használatára benyújtott egyetlen ajánlat tartalmi vizsgálatát: előbbinél nyilvántartásba vette az FM 4 Rádió Kft.-t és a Katolikus Rádió Zrt.-t, utóbbinál pedig felvilágosítást kért az egyedüli pályázótól, a Mária Rádió Frekvencia Kft.-től.

 

Hozzájárult a testület, hogy a Karc FM Média Kft. december 29-e helyett legkésőbb február 27-ig kezdje meg KARC FM 97,7 nevű, közösségi jellegű médiaszolgáltatását a Kecskemét 97,7 MHz körzeti frekvencián. A grémium hozzájárult ahhoz is, hogy a Zemplén Televízió Közhasznú Nonprofit Kft. január 6-a helyett március 7-éig indítsa el Zemplén FM 104,9 állandó megnevezésű, kereskedelmi szolgáltatását a Sátoraljaújhely 104,9 MHz helyi frekvencián.

 

Médiafelügyeleti döntések

A Hír TV-n júliusban öt esetben a reklámok átlagos hangereje túllépte a környezetében mért egyéb műsorrészek átlagos hangerejét, ezért a testület felszólította a televízió szolgáltatóját a jogszerű magatartásra, továbbá arra, hogy a jövőben tartózkodjon a jogsértésektől. A grémium a Magyar Katolikus Rádió 102,6 MHz szolgáltatóját is felszólította a jogszerű magatartásra, amiért szerződéses vállalásaihoz képest a szolgáltató kevesebb saját műsort tett közzé. A Médiatanács a jogi következmények kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

 

A Való Világ-barométer ismét hétről hétre vizsgálja a valóságshow-t

A Médiatanács megbízta az NMHH hivatalát, hogy idén is működtesse a valóságshow-barométerét, amelynek elsődleges célja, hogy a gyermekek védelmében a hatósági vizsgálatokon túlmutató módszerekkel elemezze, valamint az internetes publikáción keresztül szemléltesse a műfajban megjelenő aggályos tartalmak változásait. A hatóság a november közepén elindult Való Világ powered by Big Brother 10 című műsorban megjelenő káros magatartásmintákat számszerűsítve heti rendszerességgel jelenteti meg. Az előző kilenc évad tapasztalatai alapján a „VV-barométer” az adott műsort hat változó – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések, a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – segítségével kvantitatív módszerekkel elemzi. Az NMHH a barométerrel a tudatos médiafogyasztás fontosságát és az aggályos, káros tartalmak jogszabályokon túlnyúló, ártalmas hatását kívánja bemutatni. Az idei adatok már böngészhetők az NMHH oldalán.