Közép és Kelet-Európa olyan kihívásokkal néz szembe, ami az egész régió versenyképességét veszélyeztetheti. Az átalakulás és a digitális megoldások alkalmazásának felgyorsítása döntő szerepet játszhat a túlélésükben és a további fejlődésükben – derült ki az IDC által az Oracle megbízásából készített kutatásból. A kutatás során nyolc ország – Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Görögország, Horvátország és Szerbia – közszférájának és piaci szektorának képviselőit kérdezték meg.
Üzleti célok Közép és Kelet-Európában
A pandémia utáni világban a szervezeteknek újra kell gondolniuk prioritásaikat, céljaikat. Erre jó példa a digitalizáció, melynek értékes támogatást kell nyújtania a szervezet stratégiai és üzleti céljaihoz egyaránt. Az IDC felmérésében résztvevő közép-kelet-európai döntéshozók megfogalmazták a számukra legfontosabb üzleti prioritásokat, melyek a következők:
• Az üzleti teljesítmény javítása (72%)
• Költségcsökkentés (71%)
• A vásárlói igények hatékonyabb kiszolgálása (71%)
• A vállalkozás biztonságának megőrzése (kiberbiztonság – 69%)
• A munkaerő fejlesztése, támogatása (62%)
A felmérésben résztvevők válaszai alapján, országokra lebontva a KKE régió üzleti céljai a következők:
„Az első három üzleti cél közel azonos fontossággal bír a válaszadók számára. Ez jól mutatja, mennyire kritikus a közép-kelet-európai szervezetek számára a döntéshozatali folyamat. Sok esetben inkább a rövidtávú, az üzletmenet védelmére fókuszáló célok közül választanak az olyan befektetések helyett, amelyek hosszútávon gondoskodnának a szervezet jóllétéről” - állapította meg Razvan Savu, az IDC senior tanácsadója a KKE régióban. „A kérdés az, hogy mi a legjobb módszer a megvalósításához? Az IT – különös tekintettel a felhőre, az adatkezelésre és az adatelemzési megoldásokra – egyre fontosabb szerepet fog játszani kompromisszumok egyensúlyozásában és céljaik elérésében” – tette hozzá.
Egy gyorsabb út a fellegekbe
Nem véletlen, hogy egyre növekvő mértékben választanak felhőalapú megoldásokat a KKE régió felmérésben vizsgált vállalatai és intézményei. A jelenség a koronavírus-járványra vezethető vissza: számtalan szervezet számára a felhőalapú szolgáltatások jelentették a legjobb megoldást a tavaszi lezárás idején és az azt követő időszakban.
„A kutatásból kiderül, hogy a magyar vállalatok az üzleti teljesítmény növelését és a vásárlói igények hatékonyabb kiszolgálását nevezték meg legfontosabb céljukként. Ezen célok eléréséhez pedig a következő informatikai projekteket kezelik kiemelten: üzleti alkalmazások, adatmenedzsment és autonóm rendszerek.” - nyilatkozta Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója. „Az Oracle mindezeken a területeken kínál felhő-alapú megoldásokat, így a régióban számos projektet kísérhettünk végig. Szembetűnő, hogy a költségek csökkentésén túl egyre inkább az üzleti folyamatok egészének modernizálása áll a középpontban, és mindenütt felbukkan az ügyfelek jobb kiszolgálásának szükségessége is.” – nyilatkozta Reményi Csaba, az Oracle Hungary ügyvezető igazgatója.
A fenti jelenség a a kelet-közép-európai régió számos vállalatát jellemzi. Miután eleinte kényszerből néhány hónapig használták a felhőalapú megoldásokat, fokozatosan felismerték a felhő által kínált előnyöket. Mára pedig egyre magabiztosabban viszonyulnak ehhez a területhez. Mindez rendkívül fontos, hiszen a felhőalapú megoldások a hatékony digitális átalakulás kulcsszereplői.
Ahány iparág, annyi eltérő célkitűzés
Napjainkban rengeteg vállalat küzd a COVID-19 járvány hatásaival, ezért a vezetőkön egyre nagyobb a nyomás annak bizonyítására, hogy az általuk tervezett digitális átalakításba történő beruházások valódi értéket teremtenek a szervezetük számára. A jelenlegi és jövőbeni digitális átalakítással szemben támasztott elvárásaikkal kapcsolatban a válaszadók az alábbi kiemelkedő jelentőségű kezdeményezéseket nevezték meg a saját területükön:
A mindenütt jelen lévő adatok és elemzések
A kutatás során a válaszadók csaknem háromnegyede (72%) az adatkezelési megoldásokat nevezte meg a legfontosabb eszközként a szervezet céljainak eléréséhez. Ennek oka, hogy a mesterséges intelligencia és gépi tanulás által vezérelt eszközök segítségével elemzett és szakszerűen kezelt magas minőségű adatok lehetővé teszik a vállalatok számára a gyorsabb és pontosabb üzleti döntéseket meghozatalát. Ez azt eredményezi, hogy a vállalatok szervezettebbé válnak és jobban meg tudnak felelni a piaci elvásároknak. Ugyanakkor a közép-kelet-európai régió számos szervezete nem tudja hasznosítani az összegyűjtött adatokban rejlő lehetőségeket, mert elárasztja őket a kezelendő adatmennyiség:
Hét lépéssel egy biztonságosabb jövő felé
Egyfajta aránytalanság fedezhető fel a közép-kelet-európai szervezetek célkitűzései és prioritásai, illetve az IT ezen célok támogatásában betöltött szerepe között. Az elavult infrastruktúra, az egymástól elkülönítve tárolt adatok, a nem megfelelő vagy manuális folyamatok gátolhatják az innovációt. A jövőre való felkészülés részeként a szervezeteknek meg kell küzdeniük ezekkel a kihívásokkal. Hogyan tehetik ezt meg? Az IDC azt tanácsolja a döntéshozóknak, hogy mérlegeljék a következő lépések végrehajtását:
• Képzeljék el, milyen szerepet tölthet be a vállalkozás egy megosztáson alapuló gazdaságban.
• Helyezzék a technikai lemaradások csökkentését a teendők lista elejére.
• Célozzák meg egy intelligens központ kiépítését.
• Egyszerűsítsék a folyamatok korszerűsítését, a túlbonyolítás csak komplikációkat szül.
• Építsenek ki egy olyan infrastruktúrát, amely megfelel a dinamikus üzleti elvárásoknak.
• Fektessenek hangsúlyt a megbízhatóság fontosságára.
• A vállalkozás minden szintjén váljon a döntéshozatali folyamat részévé az elemzés.
Nincs kétség afelől, hogy a technológia segíti a szervezeteket az „új valóság” elvárásaihoz történő gyors alkalmazkodásban. A digitális átalakulás sikere pedig sok esetben sorsdöntő lehet számukra. Éppen ezért a digitalizációt minden szervezetnek üzleti prioritásként kellene kezelnie. Ennek a folyamatnak azonban jelentős része függ attól, hogyan használják fel az IT-erőforrásaikat, és milyen új technológiákat és alkalmazásokat valósítanak meg. A számítási felhő ebben a tekintetben elengedhetetlen eszköznek számít, mivel biztosítja a szervezetek számára a jelenlegi helyzetben szükséges agilitást és súlyozást.