A megkérdezettek kétharmada szeretne otthonába napelemes rendszert telepíteni, mert környezettudatos és megtérülő beruházásnak tartja - derült ki az E.ON 1500 fős online, nem reprezentatív felméréséből. Az adatok szerint a válaszadók több mint fele támogatással vagy hitelből szeretné megvalósítani a beruházást. Az elmúlt években folyamatosan nőtt a telepített napelemes rendszerek száma, a növekedésnek az otthonfelújítási támogatás további lendületet adhat.
A napelemtelepítés mozgatórugói
Az E.ON Hungária Csoport online felmérése szerint a napelemes rendszer telepítését tervező válaszadók több mint fele (58%) megtérülő beruházásnak tartja és hosszabb távon azt reméli, hogy csökkenteni vagy akár teljesen fedezni tudja majd áramköltségét. Az eddigi tapasztalatok alapján egy 25-30 négyzetméter árnyékmentes tetőfelületre elhelyezett rendszer nagyjából képes fedezni egy átlagos magyar háztartás egész éves villamosenergia-fogyasztását. A beruházás 7-9 év alatt megtérül és még évtizedekig szolgálja az ügyfeleket. A kérdőív kitöltőinek a gazdaságosság mellett csaknem ugyanennyire fontos szempont a fenntartható jövő és a környezettudatosság is (55%), míg 23 százalékuk a jelenleg rendelkezésre álló támogatások miatt gondolkodik napelemtelepítésben a közeljövőben.
Nem csak a fiatalokat érdekli a napelem
A kutatás adatai szerint minden korosztály nyitott arra, hogy napelemmel fedezze villamosenergia-ellátásának egy részét, nem csak a zöld témák iránt fogékony fiatalok. Érdekesség, hogy különösen sokan (48%) terveznek napelemet az 55 évesnél idősebb válaszadók közül.
A kutatásból az is kiderült, hogy a napelemes rendszert tervező válaszadók több mint fele a szolgáltatók weboldalairól, információs anyagaiból tájékozódik. Az E.ON Solar oldalán a napelemekkel kapcsolatos általános információk mellett a termékek műszaki-technikai paramétereiről, a támogatási lehetőségekről és a telepítés folyamatáról is minden információt megtalálnak az érdeklődők.
Fontos a szakértelem és a megbízhatóság
Mind a már napelemmel rendelkezők, mind a beruházást tervezők körében a szolgáltató kiválasztásánál a legfontosabb szempont az, hogy a telepítéshez kapcsolódó teljes ügyintézés egy kézben legyen. A válaszadók zöme emellett a cég megbízhatósága és szakértelme alapján dönt. A napelemes szolgáltatók ismertségének a listáját a megkérdezettek körében az E.ON vezeti, sőt, az élbolyban található még az ELMŰ enHome üzletága is, amely immár az E.ON Solar részeként folytatja tevékenységét. Egyesítve a két energiacég szakértelmét és megbízhatóságát, a jövőben egy kézben, hatékonyabban működik a napelemes piac két meghatározó szereplője. A meglévő ügyfeleknek az összeolvadás semmilyen extra teendőt nem jelent. Az E.ON Solar termékét választó ügyfeleknek a helyszíni felmérés után a rendszer megtervezését, engedélyeztetését, kivitelezését is az E.ON szakértő csapata végzi. A felszerelt napelemekre pedig 12 év gyártói és 25 év teljesítménygaranciát nyújt a vállalat.
Napelem? Támogatással!
A kutatás rámutatott, hogy a napelemmel már rendelkezők zöme (61%) önerőből finanszírozta a telepítést, és mindössze 21 százalékuk vett igénybe hitelt, 15 százalékuk pedig támogatást. Ezek az arányok a jövőben jelentősen átrendeződni látszanak: a tervezők elsöprő többsége (58%) ugyanis támogatás vagy kedvező hitel igénybevételét fontolgatja a beruházáshoz. Közülük sokuknak kedvezhet a napelemek telepítésére is igénybe vehető, 50 százalékos, vissza nem térítendő otthonfelújítási támogatás. Az önerőből finanszírozott telepítést mindössze a válaszadók kevesebb mint 20 százaléka választaná.
A Google keresési adatai alátámasztják az E.ON felmérésének eredményeit, a „napelem támogatás” keresőszavak kombinációját 2020 szeptemberében kiugróan sokan ütötték be a Google keresőjébe, majd októbertől folyamatos növekedés figyelhető meg a szókapcsolat keresési statisztikáiban. Az analitikából az is látszik, hogy a dunántúli megyékben nagyobb az érdeklődés a napelemes rendszerek iránt.
Az E.ON Solar a megnövekedett ügyféligényekre reagálva mind az adminisztratív, mind az engedélyezéssel foglalkozó, mind a kivitelező csapatát is bővítette az idén, hogy meglévő és leendő ügyfeleit a lehető legjobban ki tudja szolgálni, átvállalva a teljes ügyintézést.
„Néhány évvel ezelőtt még valamiféle utópiának számított, amikor fenntartható városokról beszéltünk, és azt mondtuk, hogy az e-mobilitás, a napenergia, az egyéb energiahatékony megoldások át fogják törni a korlátokat és a hétköznapjaink részévé válnak. Örömmel látjuk, hogy a magyarok egyre inkább zöld megoldásokban gondolkodnak és velünk együtt, közösen tenni akarnak a fenntartható jövőért” - mondta Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Csoport igazgatóságának tagja.
A kutatásból az is kiderült, hogy a már napelemmel rendelkező válaszadók rendkívül elégedettek voltak a kiválasztott szolgáltatóval és a telepítés folyamatával is. 10-es skálán átlagosan 9-esre értékelték az előbbi szempontokat és azt is, hogy a napelemes rendszer beváltotta-e az előzetes várakozásaikat.