Műholdas rádiózás gépjárművekben

Tóth Kristóf, 2001. január 25. 23:25
Két amerikai óriáscég kétszer egymilliárd dollárt kíván a közeljövőben olyan megoldások kifejlesztésére fordítani, melyek segítségével a mozgó gépjárművekben is lehetségessé válna a műholdas rádióadások vétele.
Reményeik szerint óriási kereslet lesz majd az ilyen kiváló hangminőséget biztosító rádióvevők iránt, és abban is bíznak, hogy az autósok majd a havi alapdíj ellenére is kedvelni fogják a reklámmentes rádiós műsorokat és zenéket.

A New York-i székhelyű Sirius Satellite Radio és a Washington-i XM Satellite Radio két egymással rivalizáló műholdas rádiós vállalkozás, melyek már ki is fizették a kormányzatnak 100-100 millió dollárt a műholdas licenszjogokért. Az autóvezetők a tervek szerint majd körülbelül 500 dolláros (~150e Ft) áron juthatnak hozzá egy megfelelő, autóba szerelhető, műholdas rádióadások vételére alkalmas rádiókészülékhez, míg körülbelül havonta 10 dolláros (~3e Ft) alapdíj ellenében több mint 100 különböző reklámmentes zenei, hírek és sport rádióadást foghatnak majd.

Persze a gépkocsikba szerelhető műholdas rádióvevők kapcsán több problémával is meg kell küzdeniük a fejlesztőknek. Míg például egy otthoni műholdas berendezés esetében általában semmi gondot sem jelent egy fixállású, vagy akár forgatható, 100-120 centiméteres átmérőjű parabolaantenna felszerelése, addig egy mozgó gépjármű esetében magától értetődő módon más megoldásokat kell majd a fejlesztőknek alkalmazniuk.

A jelenlegi kísérleti, gépjárműre szerelhető antennák leginkább egy kis dobozra hasonlítanak, és lényegében a katonai műholdas antennák egyszerűsített verzióinak tekinthetők. Az új mobil műholdas antennák esetében a fókuszirány folyamatos változtatását természetesen nem fizikai mozgatással oldják meg, hanem valamilyen elektronikus úton.

Nagy gondot jelen a mobil műholdas megoldások esetében "beton kanyon" hatásnak nevezett jelenség, mely azt jelenti, hogy a nagyobb épületekkel, vagy felhőkarcolókkal teli városokban az épületek nagymértékben blokkolhatják a műholdas jelek terjedését. Ezért a fejlesztőknek sajnos csak az a lehetőségük marad, hogy a városokban földi átjátszó berendezéseket is telepíteniük kell. A gépkocsiba szerelhető műholdas rádióvevők azonban minden észlelhető jel nélkül lesznek képesek a műholdak és a földi átjátszó állomások közötti váltásra. Egyébként a tervek szerint mindkét konkurens műholdas rádiós cég még az idén elindítja szolgáltatásait.