Május 10., a madarak és fák napja alkalmából a Telenor, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, valamint a Cellect együttműködésében limitált szériás, 100%-ban lebomló, növényi alapú mobiltelefon tokok készültek. Az Év madarát, a cigánycsukot ábrázoló kollekciót Czikkely Panni formatervező művész álmodta meg. Minden eladott tok árából 500 forint az egyesület „Év madara” programját támogatja.
Keressük a zöldet
A magyarok fejenként átlagosan 5 darab mobiltelefon-tartozékkal rendelkeznek*, és a legelterjedtebb kiegészítők közé tartoznak a telefontokok is – ez derül ki a Telenor beszállítójának, a Cellect Hungary-nek közelmúltbeli felméréséből. A mobiltelefon-tartozék választásakor a vásárlók döntését elsősorban az ár és a praktikum határozza meg, ugyanakkor harmadik helyen már a környezetvédelmi szempont szerepel. A megkérdezettek közül szinte mindenki védi valamilyen tokkal a mobilját, így az utóbbi szempontnak kiemelt jelentősége van, mert a biológiailag teljesen lebomló kiegészítők nem terhelik az élővilágot a műanyag verziókkal szemben.
Szemléletformálással a madarakért
A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) 1979-ben indította el az "Év madara" programot, amelynek célja a természetvédelmi problémákkal érintett fajok, madárcsoportok bemutatása és ismertségük növelése. 2021-ben a lakosság szavazata alapján a cigánycsuk (Saxicola rubicola) nyerte el a címet. A közös kampányban most olyan 100%-ban lebomló, növényi alapú, komposztálható mobiltelefon tokok készültek, amelyeken az Év madara köszön vissza.
„A magyar cigánycsuk állomány az elmúlt húsz évben 54 százalékkal csökkent - ennek hátterében többek között a nagyüzemi mezőgazdaság élőhely-átalakítása és a gazos-bokros vegetáció megszűnése, beszántása áll. A szemléletformáló kampánnyal arra próbáljuk felhívni a figyelmet, hogy egyénenként is tehetünk azért, hogy a fenntartható mezőgazdaság ne csak a lakossági igényeket elégítse ki, de mellette élőhelyet is biztosítson az állatoknak, növényeknek. Reméljük, az együttműködés révén még több emberhez jut el ez az üzenet” – mondta Orbán Zoltán, az MME szóvivője.
Az együttműködés célja, hogy a praktikus termékeknek köszönhetően még szélesebb, akár a természetvédelmi kérdésekben kevésbé jártas közönséget is megszólítson, ezzel is ösztönözve a lakosság tudatosabb viselkedését. A Cellect kutatása alapján a magyarok átlagosan 2 évig használnak egy telefontokot, amely ezt követően előbb-utóbb a szemétlerakóba kerül – teljesen műanyag verzió esetében akár 200 évnél tovább terhelve a környezetet. Ugyanakkor egy 100%-ban komposztálható tok a környezetben 6-24 hónap alatt bomlik el. Épp ezért a kizárólag a Telenornál kapható Év madara kollekció a Cellect GoGreen 100%-ban környezetbarát, biológiailag lebomló, komposztálható telefontokjaiból készül, ezzel is támogatva a természet védelmét.
A limitált szériás tokok designját Czikkely Panni formatervező művész-grafikus álmodta meg. „Kiemelten fontos számomra a környezettudatosság, az élővilág és a bolygónk védelme - ezt a mindennapjaimban és a munkám során is szem előtt tartom. A kampányt egy izgalmas kihívásként éltem meg, hiszen rá kellett érezni, miként tudom megjeleníteni az Év madara személyiségét, jellegzetességeit. Örülök, hogy az "én szememen keresztül" láthatják ezt a különleges madarat azok, akik a környezettudatos telefontokokat választják” – mondta az együttműködés kapcsán Czikkely Panni.
Az Év madarát ábrázoló, Apple és Samsung készülékekre illeszkedő telefontokok május 10-től elérhetőek, kizárólag a Telenor webshopján, fekete, zöld és korall színben. Minden eladott mobiltelefon-kiegészítő után 500 forint az MME monitoring programját és az egyesület élőhelyvédelmi munkáját támogatja. A Telenor kínálatában további környezetbarát, GoGreen tokok is elérhetők.
„Így szállt mobilra az Év madara” – Czikkely Panni videója az alkotás folyamatáról ezen a linken érhető el.
___________
* A Cellect Hungary – MediaMarkt együttműködésében 2020 decemberében készült, 1000 fős hazai kutatás.