A cégek felgyorsult digitális átállása magával hozta az online dolgozói képzések széles skáláját. Ahhoz azonban, hogy ezek hatékonyak legyenek, tisztában kell lenni a különféle módszerek sajátosságaival, korlátaival és lehetőségeivel is. Az eltérő technikák kombinálására ad lehetőséget a blended learning, azaz kombinált tanulás, ami a különböző módszerek eltérő előnyeit ötvözi, míg a mikrotanulás a tananyag könnyebb, a Z generáció digitális igényeihez is passzoló elsajátítását segíti – tájékoztatott a K&H HR vezetője.
A már több mint egy éve tartó otthoni vagy hibrid munkavégzés rákényszerítette a cégeket a gyorsabb digitális átalakulásra. Ennek azonban a képzések terén nagy előnye lehet. Azzal ugyanis, hogy a cégek digitális lehetőségei és a dolgozók informatikai készségei kiszélesedtek, alkalom nyílik az eddigi offline tanulási módokat online eszközök segítségével továbbvinni.
„Már a koronavírus-járvány előtt is nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy lehetőséget biztosítsunk a kollégáknak a fejlődésre, hogy képezhessék vagy akár több területen is kipróbálhassák magukat. A home office azonban egy merőben új világot nyitott ebben. A pandémia elején még tapasztaltunk némi kételkedést az online készségfejlesztő tréningek irányába, és sokan úgy gondolták, hogy inkább kivárnak, amíg személyesen lehet folytatni. Az első online képzések után azonban ez az ellenállás teljesen eloszlott. A kollégák mostanra nagyon nyitottak lettek a digitális tréningek iránt, és a szakmai tananyagok mellett az olyan készségfejlesztő ismeretek elsajátítása, mint a stresszkezelés, a hatékony időgazdálkodás vagy a változáskezelés is nagyon népszerűek lettek” – összegezte az elmúlt egy év képzési tapasztalatait Végh József, a K&H HR igazgatója, ami a PwC Magyarország tavalyi felmérése alapján a bankszektor egyik legvonzóbb munkahelye.
A megfelelő kombináció kiválasztása
A digitális képzéseknek három variációja is szerepet kap a dolgozói tréningek lebonyolításakor. Az önállóan elsajátítható e-learning tananyagok mellett helyet kapnak a közösségi online képzések és tudásmegosztó fórumok, illetve az interaktív programok, alkalmazások is. Az eltérő sajátosságok miatt azonban ezeket a tanulási fázis különböző szakaszaiban érdemes alkalmazni. Ez az ún. „blended learning”, azaz kombinált tanulás, amikor a különböző technikák egymást követően vagy kiegészítéseként jellennek meg. Így például az 50-60 fős, elméleti előadás gyakorlati részét már 6-8 fős foglalkozáson érdemes folytatni. Ez ugyanis az a keretszám, aminél az oktató még követni tudja a résztvevők munkáját. Különösen igaz ez az a működés közben lévő rendszerek tanítása során, amikor az oktatónak feltétlenül oda kell figyelni arra, hogy ne veszítse el a hallgatót a tanulási folyamatban.
Sok kicsi sokra megy – a mikrotanulás növekvő trendje
A vállalati képzések másik, egyre felkapottabb trendje a mikrotanulás (microlearning), ami a teljes tananyag részletekre bontásával teszi egyszerűbben elsajátíthatóvá a tananyagot. A mindennapi munkarutinba könnyen beilleszthető „tanfalatok” nagyban segítik a munkavállalók érdeklődésének folyamatos fenntartását, és a kollégák között egyre nagyobb arányban szereplő Z generáció által megszokott és igényelt folyamatos információáramlást is lehetővé teszik.
„Érdemes tehát a munkáltatóknak minél szélesebb körben kiaknázni az online képzésekben rejlő lehetőségeket, ugyanis a digitális oktatási módszerek szempontjából rendkívül dinamikus fejlődést hozott az elmúlt időszak. Ahhoz azonban, hogy a kollégák valóban szívesen és hatékonyan sajátítsák el a szükséges ismereteket, fontos tisztában lenni a különböző online eszközök sajátosságaival, azok előnyeivel és korlátaival is, és ennek megfelelően felépíteni a leginkább megfelelő digitális képzési folyamatot” – hangsúlyozta a HR szakember.