A 3ds max 4-ben olyan újdonságok találhatóak meg, mint például az új, bővíthető karakter- animációs architektúra, a fejlett játékfejlesztő eszközök, a nagysebességű renderelés, mely nagyrészt az ActiveShade és Render Elements eljárásoknak köszönhető, vagy a páratlanul fejlett Direct 3D támogatás. A 3ds max legújabb verziójában alkalmazott új megoldások révén egy új, flexibilis és realisztikus munkakörnyezet áll az animátorok rendelkezésére, akik ezentúl még könnyebben hozhatnak majd létre például mozifilmekbe illő speciális effektusokat, 3D-s webes alkotásokat. Ezenkívül pedig az olyan legújabb konzolokra is készítenek majd különböző játékprogramokat a 3ds max-szel, mint például a Microsoft Xbox, a Sony PlayStation 2, vagy a Nintendo GAMECUBE.
A 3ds max SDK-ja (Software Developers Kit) és maxscript nyelvezete a legújabb, 4-es verzióban jelentős bővülésen ment keresztül, hiszen a Discreet cég köztudottan elkötelezte magát a bővíthetőség és az "open-source" (nyílt forrás) mellett. A 3ds max 4-hez tartozik egy úgynevezett Web Studio Cd Set, mely egy SDK-ra épülő integrált webfejlesztő eszköz. A szoftvert egyébként a Cycore, a Pulse, a RichFX és a Viewpoint cégek munkatársai fejlesztették ki. A Discreet ezenkívül Macromedia Flash tartalomkészítőt is integrált a szoftverbe, mely az Ideaworks cég legújabb fejlesztésű vektoranimációs rendererére, a 3D-MAX-re épül.
"A Discreet a 3ds max 4-es verziójával továbbra is erősíteni kívánja a 3D-s animációs szoftverek piacán megszerzett vezető pozícióját. A 3ds max 4 minden bizonnyal hamarosan ipari szabvánnyá válik a speciális effektusok, az animációk és a játékok készítésében." - nyilatkozta Phillip Miller, a Discreet cég igazgatója.