Google ellenes GVH-eljárás: szakértői vélemény

forrás: Prím Online, 2021. június 14. 18:50

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Google-lel szemben, hogy megvizsgálják a keresőben dalcímekre keresés esetén megjelenő ún. dalszövegkártya alkalmazás versenyjogi legitimitását, hiszen az alkalmas arra, hogy kitakarja a keresőmotor további találatait, valamint a megváltozott keresési találati lista a Google saját szolgáltatását, a YouTube-ot is népszerűsíti.

Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Marketing21 vezetője szerint „az mindenképpen bizonyos, hogy minél előrébb jelenik meg egy találat a Google-ben, annál nagyobb forgalom érkezik a megjelenített weboldalra. Így, ha a Google előre sorolja saját platformjait, forgalomtól fosztja meg a többi tartalomszolgáltató oldalt. Ezeknek az oldalaknak pedig csökkenni fog a látogatottsága, ezért reklámbevételtől esnek el, és akár tönkre is mehetnek a mögöttük álló cégek.”

 

A szakember kiemelte, hogy a GVH majd biztosan figyelembe fogja venni azt is, hogy a keresőcég a saját szolgáltatásán belül rendelkezhet egy bizonyos szintű szabadsággal és módosíthatja saját felhasználói felületeit, illetve azt is – ami a Google számára rossz hír – hogy több kutatás is bizonyítja, hogy a forgalom 25%-a mindig a legelső Google-találatra irányul.

 

Nótin Szabolcs szerint többek között a GVH azt is megvizsgálja majd, hogy indokolható-e a Google módszere azzal, hogy jobb felhasználói élményt kíván nyújtani, tehát, hogy a felhasználók tényleg jobban járnak-e, ha azonnal a YouTube-hivatkozás kerül eléjük egy keresés során, vagy a zenei kártyákkal a Google csak magánál akarja tartani a forgalom egy jelentős részét.

 

A szakember elmondta: „asztali gépen kompromisszumos megoldás lehetne például, ha zeneszámok esetén is azt a gyakorlatot folytatná a kereső, mint a filmekre vagy számítógépes játékokra keresés esetén. Ilyenkor a megjelenő találatok melletti oldalsó ablakot használja a Google, így a hagyományos keresési találatok is láthatók görgetés nélkül.”