A felhasználók többsége 5G kompatibilis mobilra cseréli telefonját az elkövetkező 24 hónapban. Kedvezményért cserébe közülük sokan visszaadnák régi készüléküket a szolgáltatónak, de azok közül még kevesen látják az üzleti lehetőséget.
Többek között a Covid-járvány hatására 2020-ban 10,5 százalékkal csökkent az okostelefonok piaca, azonban 2021-ben 11 százalékos bővülésre számíthatnak a szolgáltatók. Az eladás fő motorját az 5G telefonok jelentik, melyek a várakozások szerint 35 százalékot hasítanak ki a teljes értékesítésből (forrás: Gartner).
Az Ericsson Mobilitási Jelentése szerint 2021 végére 580 millió 5G előfizetés lesz, az elmúlt évben 160 mobilszolgáltató indította el vagy építette ki 5G szolgáltatásait. Magyarországon a hazai mobilszolgáltatók Budapesten, a nagyobb vidéki városokban és a Balaton környékén kezdték el 5G hálózatuk építését.
Miután a járvány hatására digitális platformokra került át az értékesítési folyamatok jelentős része, a Blancco tanulmánya most megvizsgálta, hogy az online értékesítés hogyan befolyásolja a szolgáltatók által kínált csereprogramokat. Kiderült, hogy noha a fogyasztók többsége sohasem vett korábban részt online csereprogramban, nyitottak az ötletre.
Bizalom építésére lesz szükség
A mobilszolgáltatók részéről azonban további biztosítékokra lesz szükség, hogy növeljék a fogyasztók elköteleződését. A kutatás szerint az internetes csereprogramok sikerét növelné a nagyobb átláthatóság és a megfelelő adatkezelés, a válaszadók 31 százaléka ugyanis aggódik amiatt, hogy a használt mobiltelefonon maradó adatai rossz kézbe kerülhetnek.
A vásárlási szokások változása az előttünk álló 5G váltással együtt inflexiós pontot jelent a mobilszolgáltatók, kereskedők és OEM gyártók számára – mondja Russ Ernst, a Blancco termék és technológiáért felelős ügyvezető alelnöke, aki szerint a csereprogramok fontos szerepet játszanak a fogyasztók aktivizálásában, a használt okostelefonok pedig újabb bevételi forrást jelentenek a szolgáltatók számára.
A 6000 fogyasztó megkérdezésével végzett kutatásból kiderült, hogy a fogyasztók többsége szerint egy online csereprogram kényelmes lehet, és az is, hogy megfelelő biztosítékokkal meggyőzhetőek arról, hogy részt vegyenek egy ilyen programban. Az 5G telefont vásárló fogyasztók 41 százaléka részt venne egy ilyen programban, további 31 százalékuk pedig meggondolná a lehetőséget.