Amazonosodás

Vén Márton Vén Márton, 2001. január 30. 17:12
Mára szinte minden valamire való internet áruház az Amazon.com köpönyegéből bújt ki. De vajon miért onnan?
A napokban egy beszélgetés közben kérdezték, nem okoz-e problémát a Store Wizard ügyfeleinek, hogy a legtöbb boltunk megjelenése, struktúrája nagyon hasonló? A kérdés jogos, hiszen, ha megnézzük a FotexNet, a Libri, a Nettankönyv.hu áruházakat, vagy akár olyan kisebb boltokat, mint a Software Station, X-MultimédiaShop, mindegyiknek vannak standardizált oldalai.

A főoldal, a navigáció elhelyezkedése, a terméklista oldal, a termékek részletes leírásának oldala, a regisztrált vásárlók bejelentkezése, a rendelési útvonal oldalai mind mind olyan elrendezésűek, hogy szinte egyik ráhelyezhető a másikra.

Az elején fontos tisztázni, hogy a probléma sosem a rendszerben van. Aki ért a programozáshoz, az tudja, hogy az adatok megjelenítésének elrendezése az egyik legegyszerűbb dolog.

A kérdés inkább arra a gondolatmenetre vezet vissza, amely "A Web design vége?" című vitaindító cikkben megjelent ugyanitt a Prím Online-on. A cikk az internetes oldalak szabványosodásáról szólt, arról, hogy az e-commerce tekintetében az online kereskedők üzleti érdeke kívánja meg a hasonló szolgáltatások hasonló megjelenítését.

A szabványosodás alapelveit pedig – a net szellemébe illően – nem egy központi hivatal állítja fel, hanem a versenyben legsikeresebbnek bizonyult példák alapján alakul ki. Kétség nem fér hozzá, hogy az e-commerce tekintetében ez a példa az Amazon.com lett, elsősége a vásárlóközpontú fejlesztés tekintetében elvitathatatlan. Számos olyan szolgáltatás, amely mára széles körben ismert a kereskedelmi oldalakon (Cookie alapú vásárlási javaslattétel, Egyklikkes vásárlás, Vásárlói csoportok érdeklődés köre szerinti böngészés), az Amazonon valósult meg először.

Közismert, hogy az Amazon óriási erőfeszítéseket tesz azért, hogy megjelenését, információs architektúráját a vásárlók igényei szerint alakítsa. Szakemberek komoly csapata dolgozik nap mint nap az áruház statisztikáit böngészve azon, hogy a legparányibb információ is a lehető leginkább emészthető formában, a lehető legjobb elhelyezkedéssel legyen elérheztő. A közönség pedig az e-commerce-ben első helyezéssel díjazza a hozzáállást. Ezek után természetes, hogy aki sikeres online boltot akar csinálni, úgy gondolkodik, hogy a legjobb, ha követi az Amazont, és nem próbálja meg újra kitalálni az internetes kereskedelmet. Minek is tenné? Az Amazonnál jól felkészült csapat elemzi a látogatók klikkelési útvonalát, érdeklődési és vásárlási mintáit, s bármit változtatnak, annak sikerét látogatók tízmillióin tudják lemérni.

Ahogy az Amazon fejlődik, úgy fejlődnek a világ többi részének kereskedelmi oldalai is. A nagy vetélytárs, a Barnes and Noble számos megjelenésbeli módosítás után végül beadta a derekát, és láthatólag átvette az Amazon struktúráját, színvilágát.

De miért van pozitív hatása annak, hogy egyre többen Amaznosodnak el?

Visszatérve a cikk elején említett beszélgetésre, leggyakrabban ügyfeleink kérték, hogy boltjuk az Amazonra hasonlítson, mert a legnpszerűbbet, legsikeresebbet utánozni nem lehet rossz befektetés.

Amennyiben tehát egy bolt látványának kapcsán felmerülne Önökben, hogy szolgáltatások tekintetében, színvilágban, struktúrában, megjelenésben az Amazont látják viszont, jusson eszükbe, hogy mára az ötven legnagyobb internet áruház szinte mindegyike többé kevésbé az Amazon által kitalált elemekből építkezik.

Sok apró elemet lehetne felsorolni a megjelenés szélességének egész képernyőszélességet betöltő felépítésétől a főoldal három oszlopos elrendezésén keresztül a lágy keki színek használatáig. Ezeket ma még "Amazon dizájn"-nak hívják, néhány év múlva valószínűleg az internetes boltok általános megjelenése lesz, és ugyanúgy megszokja mindenki, mint ahogy a hagyományos áruházakban például a cigaretta és az apróbb édességek pénztárpult melletti elhelyezését.