Rejtett tudás a vállalkozásokban

forrás: Prím Online, 2021. november 10. 14:12

Létezik egy tapasztalatok formájában élő, rejtett tudás*, ami sokszorosa a formálisan megszerezhető tudásnak. Sajátossága, hogy személyes példákon keresztül adható át. Minden sikeres vállalkozónál hatalmas ilyen rejtett tudás halmozódik fel, melynek hasznosítása, továbbadása fontos gazdasági érdek. A most megjelent Mindig Többet ADNI című könyv ilyen rejtett vállalkozói tudást ad át.

A Mindig Többet ADNI című könyv egy olyan vállalkozó tapasztalatait összegzi, aki megélte az amerikai álom magyar megfelelőjét: cukrászként a semmiből épített milliárdos vállalatot, miközben kis híján tönkrement, de felállt a padlóról. A könyvben Biros Levente, az Onlinemárkabolt Magyarország Kft. alapító tulajdonosa teljes nyíltsággal vall a sikerhez vezető útról, kudarcokról, tapasztalásokról és szemléletváltásokról.

 

Nem csupán a 2018-ban az év vállalkozójává választott üzletember útját ismerhetjük meg, hanem a szemléletváltó tanulságokon keresztül azt a vállalkozói gondolkodást, szemléletet és alapelveket, melyek egy sikeres vállalkozás felépítéséhez elengedhetetlenek. Mindezt manapság szokatlan őszinteséggel, filterek és cukormáz nélkül mutatja be a könyv.

 

A pofára esés

Biros Levente őszintén hitte magáról, hogy „szupervállalkozó”, mígnem jött a pofára esés: a teljes vagyona negyvenmillió forint adósság lett. Tartozott a beszállítóknak, folyószámlahitele volt, mindenét jelzálog terhelte. Végül nyugdíjas édesanyjától volt kénytelen kölcsönkérni hétszázezer forintot, hogy fizetést adhasson a munkatársainak. Mára övé Magyarország legnagyobb háztartásigép-webáruháza négymilliárdos árbevétellel, miközben csupán egyetlen napot dolgozik benne havonta.

 

„Nem mindegy, hogy kinek és miért adósodsz el!” – szól a könyv egyik szemléletváltó tanulsága. Amikor eladósodsz, nagyon fontos, hogy olyannak adósodj el, aki nemcsak egy rubrikának lát a statisztikában, hanem arcot is tud kötni a névhez, és érti, miért is dolgozol. Tudd azt is, hogy hitel és hitel között is van különbség! A jó hitelek fejlesztik a vállalkozásodat, segítenek új bevételeket szerezni, a rosszak azonban csak ahhoz járulnak hozzá, hogy még jobban eladósodj.

 

Biros Levente tulajdonképpen kitanulta magát a csődből: a világ legjobb befektetése, ha önmagadat fejleszted. Mások hibájából tanulni és mások jó példáit követni a legkifizetődőbb dolog. Az így megszerzett „javakat” soha senki nem tudja elvenni, és rossz helyzetben is kamatoztatható. Az önfejlesztés a legjobb gyorsítópálya az életben. Olyan, mint földútról felhajtani az autópályára – tanácsolja a könyv.

 

 

Kendőzetlen őszinteség, igazi tanulság

Ma egymást érik a vállalkozói sikersztorik, de alig találni olyat, amelyik őszintén beszél a sikerhez vezető út nehézségeiről. Ezzel szemben Biros Levente teljes nyíltsággal osztja meg történetét és tapasztalatait, 52 szemléletváltó gondolatban foglalva össze. Kendőzetlenül mesél arról, hogy milyen valóban a padlón, csődközeli helyzetben lenni, és hogyan, milyen megoldásokkal lehet felállni belőle. Kertelés nélkül elmondja, hogyan falja fel a vállalkozó idejét, kapcsolatait, magánéletét a saját vállalkozása, és hogyan lehet kilépni a taposómalomból. Ugyanakkor olyan gyakorlati üzleti megoldásokat is elárul, melyekkel sokmilliós megtakarítást vagy éppen extra bevételt ért el.

 

A könyv címadó gondolata, a „mindig többet adni” volt Biros Levente legnagyobb szemléletváltó felismerése, ami őt elvezette a sikerig: mindig többet adni a munkatársaknak, vevőknek, partnereknek, családnak, a feltörekvő vállalkozásoknak, és ezáltal az országnak. Azóta ebben a szellemben építi vállalkozásait és eszerint is él, mi több, a könyv születéséhez is ez a gondolat vezetett.

 

Megosztott rejtett tudás

A sikeres vállalkozók életében gyakran érkezik el a pillanat, amikor úgy érzik, vissza szeretnének adni a társadalomnak, szeretnék megosztani, átadni az összegyűlt tudást és tapasztalatot. Biros Leventét is ez ösztönözte 2017-ben, amikor megalapította a Szemléletváltó Közösséget, Magyarország első vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogramját, ahol sikeres vállalkozók adják át tapasztalataikat és tudásukat feltörekvő vállalkozótársaiknak. A Mindig Többet ADNI könyvben Biros Levente saját szemléletváltásait osztja meg, melynek a sikereit köszönheti.

 

A könyv kapható a nagyobb könyvesboltokban és a kiadónál, a szemleletvalto.hu/biros-levente-mindig-tobbet-adni-konyv/ címen.

 

____________

*  A hallgatólagos tudás (először mint személyes tudás) elméletét a 20. század ötvenes–hatvanas éveiben Polányi Mihály (1891–1976) dolgozta ki. A hallgatólagos tudás tömören így fogalmazható meg: „többet tudhatunk annál, mint amennyit el tudunk mondani”. Forrás: https://mersz.hu/dokumentum/matud__295