A tanulmány világméretekben vizsgálja a jelenséget, adatai és következtetései tehát nemcsak Európára vonatkoznak, hanem az e tekintetben a legfejlettebbnek számító észak-amerikai piacra is.
Az elektronikus levélszemét mennyiségének exponenciális növekedése a mindennapi internethasználat velejárójává vált. A jelenleg rendelkezésre álló technológiával egyetlen "kibermarketing" cég naponta akár 500 millió személyre szabott hirdetést is szétszórhat a világhálón e-mailekben. A szextől kezdve a különféle hitelkártya-konstrukciókig számtalan fajta szolgáltatást kínáló hirdetések részben csak eszközként szolgálnak arra, hogy a marketinges cégek a felhasználókra vonatkozó információkat szerezzenek be, amelyeket azután óriási összegekért továbbadnak. Az üzenetek címzettjei azonban a legtöbb esetben nincsenek tudatában annak, hogy kik és milyen adatokat gyűjtenek össze róluk az internetes ügyletek során.
Az EU-ban jelenleg két irányelv foglalkozik az adatvédelemmel: az egyik általános szabályozási keretet ad, a másik a távközlési szektorra vonatkozó speciális előírásokat tartalmazza. A brüsszeli bizottság a most megjelent tanulmányt annak elemzésére kívánja felhasználni, hogy hogyan valósulnak meg az irányelvek, illetve hogy szükség van-e korszerűsítésükre a műszaki fejlődés legutóbbi fejleményeinek fényében.