Pályázat a magyar e-kereskedelem helyzetét felmérő kutatás lefolytatására

forrás: Prím Online, 2021. november 27. 13:11

A Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) meghirdette a magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására felhívó pályázatát, amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről, megalapozza azt a stratégiát és kijelölje azokat az irányokat, amelyek a hazai kereskedelem digitális felzárkóztatását célozzák. A DKSZ alapító partnerei között van az Adevinta Hungary, a Google, az IVSZ, a DHL, a Mastercard, a Growww Digital és a Webshippy. A szövetség létrehozásának célja a magyar digitális kereskedelem helyzetének előmozdítása, ezt a munkát segíti a tervezett kutatás. 

A járvány alatt a technológia létfontosságú eszközzé vált a hazai vállalkozások, így az e-kereskedők számára is. Ez a helyzet rámutatott, hogy elengedhetetlen a hazai digitális kereskedelem felzárkóztatása, a gazdasági újraindulás és Magyarország gazdaságának megerősítése szempontjából egyaránt.

 

2020-ban a belföldi online kereskedelem rekordnövekedésnek indult, ugyanakkor a hazai cégek online forgalma kereskedelmen belüli arányát és növekedési ütemét tekintve lemaradóban van a régió többi országához képest. A digitális kereskedelem 2021-ben sem csillapodott, a nyitást követő offline kereskedelem visszatérése sem korlátozta ezt a trendet. Látható, hogy továbbra is erős a kis és közepes e-kereskedelmi szereplők regionális lemaradása, miközben felgyorsult a nem hazai tulajdonban lévő e-kereskedelmi vállalatok térnyerése.

 

Az e-kereskedők aktuális kihívásait és a magyarországi e-kereskedelmi tendenciákat feltérképező kutatás célja, hogy pontosabb képet adjon arra a kérdésre, hogy hogyan reagálnak a digitális kereskedelemre már készenálló magyar fogyasztók várakozásaira és az egyre növekvő online vásárlási kedvre. A kutatás a magyar, a Magyarországon jelenlévő és a Magyarországon értékesítő cégekre fókuszál. 

 

A kutatási eredményekre alapozva az elkövetkező időszakban támogatási célok és eszközök megfogalmazására, oktatási programok és tananyagok kidolgozására kerül majd sor, amelyek rövid és hosszú távon egyaránt javítani tudják a magyar digitális kereskedők helyzetét, segítik a hazai cégeket a növekedésben és a nemzetközi terjeszkedésben. A DKSZ alapítói elkötelezettek abban, hogy a kutatáson alapuló innovatív stratégiára épülő projektekkel segítsék a megfogalmazott célok elérését.

 

 

Bíró Pál, a Google Magyarország vezetője elmondta: „Nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek, amivel hozzájárulhatunk a digitális kereskedelem fejlődéséhez és megerősödéséhez. A Google 2016 óta aktívan segíti a magyarországi vállalkozásokat a digitalizálódásban, melynek legújabb állomása az e-kereskedőket segítő szakmai szövetség és stratégia.”

 

Palocsay Géza, a Jófogás és Használtautó.hu portálokat üzemeltető Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott: „Regionálisan jelentősen le vagyunk maradva az e-kereskedők exportképessége kapcsán, márpedig nemzetközileg is erős magyar tulajdonú cégek nélkül továbbra sem várható, hogy a hazai e-kereskedelmi piac elérje az európai átlagot a teljes kiskereskedelmi forgalomból. Azt gondolom, hogy ez nemzeti érdek és örülök, ha a kutatás segít majd az okok feltárásában, hogy elindulhassunk a megoldások felé.”

 

Az IVSZ részéről Vinnai Balázs rámutatott arra, hogy „a digitalizáció fejlődését fenyegető legfőbb korlátozó tényező jelenleg az informatikai és digitális munkaerőhiány. A kiskereskedelem az az ágazat, ahol a digitális megoldások a legtöbb ember mindennapjait befolyásolják, aktív vagy passzív módon szinte mindenki érintett. Ezért van szükség mind a szakemberek, mind pedig a fogyasztói társadalom digitális képességeinek folyamatos fejlesztésére. Az IVSZ erre is hangsúlyt kíván helyezni a szövetségben.”

 

Az alapítók határozott szándéka, hogy tevékeny részt vállaljanak a hazai e-kereskedelem megerősítésében, belföldön és külföldön egyaránt.

 

A pályázatról

A kutatási módszertan tekintetében nincs megkötés.

 

A kutatásnak az alábbi célokat kell teljesítenie:

•  A felmérésből származó és a meglévő piaci adatok elemzése

•  Felmérés alapú interjúk kiskereskedőkkel (nem csak e-kereskedőkkel)

•  B2B interjúk kiskereskedelmi szakértőkkel

•  3 lehetséges szcenárió és az ezeket alátámasztó érvrendszer felvázolása

 

A kutató cégek 2021. december 15-ig jelezhetik pályázati szándékukat az info@dksz.hu e-mail címen. A győztes céget a DKSZ boardja választja ki.