Kevés a pénz?

Wollák Viktória, 2001. február 5. 15:11
Európa nagy internetes cégei közül 2000 júliusa és szeptembere között csak huszonnyolc százalék volt nyereséges, míg három hónappal korábban még negyvenöt százalékuk, állítja a PricewaterhouseCooper (PwC) tanácsadó cég felmérése.
A százötven megvizsgált cég közül a PwC szerint huszonhárom van olyan helyzetben, hogy idén szeptemberre teljesen elfogy a pénze. Az internetes cégek kiadásai ugyanis növekednek, amit nem követ az eladások hasonló mértékű emelkedése.

A cégek élettartama (amíg rendelkeznek megfelelő anyagi forrással) szintén csökkent. Egy átlag európai cég 18,5 hónapig működik, ami 2000. tavaszán még 20 hónap volt.
A felmérésből kiderül, hogy a B2C vállalkozások várható élettartama a legrövidebb, 16 hónap, míg a B2B (business-to-business) vállalkozások átlagosan 21 hónapig működnek.

Amikor múlt év szeptemberében a PricewaterhouseCoopers elkészítette az első ”Internet150” felmérését, a német internetes cégek sikere volt a legnagyobb meglepetés.
Az akkori adatok szerint a legnagyobb európai internetes cégek több, mint egyharmada német volt, a második helyen az angolok álltak. Három hónap alatt a helyzet megváltozott.
Azóta még két angol cég került be a Top150-be, így 37-re emelkedett a számuk, bár a piaci részesedésük csak 16% a vizsgált cégeket tekintve.
Akkor 56 német cég került be a listába, most 45-re csökkent a számuk, a piaci részesedésük pedig 35%-ra esett vissza 45%-ról.
Bár a francia cégek száma 22-ről csak 3-mal nőtt, a részesedésük 7%-ról 19%-ra emelkedett.