Történelmi csúcson zárt a hazai e-kereskedelmi forgalom a Black Friday hetében. Az internetes vásárlások száma 22%-kal, árbevétele 5%-kal haladta meg az előző évi eredményeket – derül ki a Growww Digital elemzéséből. A szakértők szerint a napokban csúcsosodó karácsonyi forgalom hasonlóan kedvezően alakul, melynek köszönhetően rekordévet zár az e-kereskedelem.
A Google Ads költések azt mutatják, hogy erősebb a verseny, mint valaha: a Black Friday hetében és az azt követő Cyber héten átlagosan 40%-kal nőtt a hazai e-kereskedők Google Ads költése az előző év azonos időszakához képest – mondta Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.
Az e-kereskedelmi szereplők Google-hirdetési költségének relatív változása 2020. január első hetéhez képest (270 kelet-közép-európai régiós e-kereskedelmi hirdetési fiók összesített adatai alapján). Forrás: Growww Digital)
A Black Friday e-kereskedelmi adatai különösen annak tükrében jelentősek, hogy 2020-ban 45%-kal emelkedett az online vásárlások száma az azt megelőző évhez képest, ami a koronavírus miatti lezárásoknak tulajdonítható.
Az online vásárlások száma és az árbevétel relatív változása 2020. január első hetéhez képest (100 kelet-közép-európai régiós e-kereskedelmi hirdetési fiók összesített adatai alapján). Forrás: Growww Digital)
Célegyenesben az e-kereskedelem
Minden jel szerint a Black Fridayhoz hasonlóan erős lesz a karácsony is. A magyarországi Facebook-mobilitási adatokból kitűnik, hogy szeptember óta folyamatosan, tíz hét alatt majdnem 20%-kal csökken a mobilitás, az emberek egyre inkább otthon maradtak. Az elmúlt közel két év adatai alapján a mobilitás csökkenésével egy időben nő az online vásárlások száma. Minél kevesebbet mozognak az emberek, annál többet rendelnek online.
A trendet erősíti, hogy a kevésbé előre gondolkodó, vagy kevésbé árérzékeny vásárlók nem feltétlenül a Black Friday alatt rendelik meg az ajándékokat, ami karácsonyig egy nagyobb keresleti hullámot jelent.
Rekord Black Friday, rekordkarácsony, rekordév
Az adatok azt mutatják, hogy ezek a változások tartósak, az online vásárlás a mindennapok részévé vált. És ez nem csak a webshopokat érinti kedvezően. Nagyon sok új szereplő lépett piacra. A fizikai bolttal rendelkező kereskedők közül sokan álltak át a hibrid működésre, és működtetnek webshopot is.
A Growww Digital becslése szerint az e-kereskedelem növekedése 20–25% lesz 2021-ben. A szektor múlt évi 45%-os bővülése után ez kiugró eredmény. Hasonló növekedési ütem jellemzi a közép-kelet-európai régió országait is. 2019-hez képest, két év alatt több mint másfélszeresére bővült az e-kereskedelem a közép-kelet-európai régióban, miközben Nyugat-Európában 10% alatt maradt az e-kereskedelem növekedése. E növekedési ütem teszi a régiónkat Európa legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező e-kereskedelmi piacává.