Ez az írás nem a Magyar Televízió műsorpolitikáját kívánja elemezni, csupán a honlapok megtekintése előtt kicsit elgondolkodik az anyaintézmények bennünk élő képéről. Miután a weboldalak egyben a cégek marketingkommunikációs eszközei is, egyáltalán nem mindegy, hogy mit mondanak az elővigyázatlan szörfözőnek.
Azt kell mondanunk, nincs számottevő különbség a válságos állapotban leledző MTV (www.mtv.hu) és a kicsattanó egészségnek örvendő (?) kereskedelmi csatornák elmúlt hónapokban ismertetett honlapjai között. Illetve van: az előbbi lényegesen visszafogottabb dizájnt kapott, de egy cseppet sem tartalmatlanabb a többinél. Úgy is mondhatnánk, hogy kicsit "trendibb", odakinn ugyanis már nem divat a csupaszín háttér. Itt hódít a pasztell, a képernyőt betöltő tejeskávészínű tapétába a fehér és egy megmagyarázhatatlan szín (egészen halvány mentol?) illeszkedik. A fejléc alatt egy operatőr dolgozik, mögötte a frissen eladott Szabadság téri székház naplemente előtt két perccel. Az egyik oszlopban a fontosabb műsorok, elsősorban a híradások és magazinok logói a közszolgálatiság jegyében, a másikban aktuális bel- és külpolitikai hírek, időjárás, valamint ajánlat az aznapi adásból. A logókra nem, csak a címekre bökhetünk egerünkkel, noha tíz internetezőből nyolc biztosan a képecskékkel kezdené. Fölül rovatcímek sorakoznak, néhány közülük egészen rejtélyes (például a Szervezet), de ettől válik izgalmassá a böngészde.
A tv-műsor értelemszerű, úgyhogy innen ugorhatunk is. A Műsorok rovat alatt nem kevesebb mint öt csoportban ötvenkettő képecske ugrik elő, mindegyik egy-egy állandó program jelvénye, címe, logója. Ha valaki valamilyen perverzió folytán olvasta a médiatörvényt, azt a jól sikerültet, itt pontosan ellenőrizheti annak betartását, miszerint a közszolgálati média feladata a tájékoztatás, az ismeretterjesztés, a kulturált szórakoztatás, s nem feledkezhet meg a vallási és nyelvi kisebbségekről. Emitt ötvenkét pontban ismertetik, hogy mennyire megfelelnek mindennek. De miért nézik mindezt ilyen kevesen? Melyik rosszabb: ha a közönség igénytelen, vagy ha a műsorok nézhetetlenek? De már megint eltértünk a tárgytól! (A fő defekt a "szórakoztató blokkal" van, mert ezek a műsorok széles néprétegek jól tartására készültek, ám ez eddig valahogy nem sikerült nekik.)
Zenebutik utazási iroda
A képecskékre kattintva szűkszavú, mégis kimerítő információkat kapunk a készítőkről és céljaikról, más esetben az egyes műsorok saját honlapjaira jutunk. Az utóbbi csoportba tartozik a Zenebutik (zenebutik.euroweb.hu), amely egyben a késő Kádár-éra egyik első számú médiasztárja, Juhász Előd oldala, aki agrárminiszterünkhöz hasonlóan kizárólag Indonéziában, Brazíliában és Thaiföldön keres partnereket munkájához, majd látványosan eldicsekszik vele. Elég elnevezni Zenehídnak, s máris kész az alibi. (Reméljük, az ő útjait tényleg szponzorok fizetik!) Az oldal egyébként pofás, és még zenél is, híven a főhős zeneakadémiai diplomájához. A rovatcímek egy adott pillanatban képesek hangjegyekké válni. A lap legjellemzőbb rovata kétségkívül a "J. E. sztárokkal" fotóalbum. (Naggyon cool!)
Saját oldallal dicsekedhet Vámos Miklós Rögtön jövök című show-ja (vamos.compaq.hu), amelynek igen kevés köze van a műsorhoz, annál több a házigazdához. A barnára antikolt külső mögött a legnagyobb érték a Pályakezdő Írók Klubja, amely önjelölt novellistáknak ad lehetőséget műveik internetre való felpakolására. Vámos ígérete szerint véleményezi az írásokat, de kizárt, hogy ennyi szabad órája legyen, talán ezért is bízza az olvasókra a véleményalkotás komoly feladatát.
A Hovatovábbnak is lenne honlapja, de miután ottjártunkkor nem működött, ezért nem is verjük nagydobra. A Nem jogerős készítői is áldoztak a világhálóra (www.nemjogeros.hu), bár nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk: a nézők többségének pusztán epizodisták műfelháborodását jelenti a műsor. A mai szappanoperák által ábrázolt konfliktusok (kinek ki az apja valójában?) mellett a tyúktolvajláshoz hasonló műproblémák nem érik el a vélt célcsoport (kismamák és nyugdíjasok) ingerküszöbét. Több szórakoztatónak szánt műsor egy bizonyos műhelyhez tartozik, ezért az Uborkát, a Szeszélyes évszakokat, a Szatellitet és a Bruhahát a Szféra oldalán találjuk (www.szfera.hu).
Hová tűnt Dévényi Tibor?
A Hírek teljesen "up to date", érdemes rámenni, hacsak nem olvastuk el előzőleg máshol. A titokzatos "Szervezet" alatt a főnökséget és a vidéki stúdiókat értik. Az "Információk" olyan, mint a csalamádé, mindent összeválogattak, amit máshová nem tudtak besorolni: az intézmény történetét, egy jól válogatott, igen gazdag linkgyűjteményt, Agrárinformációs Rendszert (?), archívumot. Néhány adat, csak hogy untassuk az olvasót: 1990 óta a kultúra és a művelődés aránya 9-ről 20 százalékra emelkedett, az információ pedig 21 százalékról 13-ra csökkent a teljes programon belül.
És most jön minden oldal legizgalmasabb rovata: a fórum. Néhány topic mintha felülről szervezett lenne, de lehet, hogy csak piszkos a fantáziánk. De hát az internetes társadalmat ismerve "1100 év Európa közepén" címmel nem szoktak csevegni a neten, a "Hogy tetszik a Naprakész?" s a "Híradó és közszolgálatiság" is egy kicsit merevnek tűnik. Akad néhány didaktikus darab: Trianon, Trianon2, Miért rasszista a 112 című műsor az adófizetők pénzén? stb. A "Ki a legszebb az MTV-ben" mérkőzés döntetlenre áll Zelinka Ildikó és Novodomszky Éva között, Barabás Évi és Somogyi Dia némi hajrával még leküzdheti a hátrányt. A szépek között feltűnik Papp Endre, aki az egyik hozzászóló szerint egyszer biztosan kiszúrja a szemét okuláréja szárával. Mellesleg ez már biztos sokunk fejében megfordult. Az Alföldiről, Jakupcsekről indított témák itt kissé váratlanok. Viszont egy fájdalmas sikoly a fórum elkeseredett csevegőjétől: Hová tűnt Dévényi Tibor?
Óhazai őrláng
Harmadik közszolgálati televíziós csatornánk, az elsősorban külföldi magyarokat megszólító Duna Tv honlapja (www.dunatv.hu) különleges jelentőséggel bír, hiszen tudjuk jól, sokak számára ez a csatorna jelenti az egyetlen napi kapcsolatot az óhazával, a sarki újságosnál pedig nem biztos, hogy lehet kapni az ide szóló műsorújságot. Arról nem is beszélve, hogy az internet segítségével lényegesen több a lehetőség a Duna Tv megtekintésére.
A név és a logó kötelez, az egymást előző giliszták kékjét viseli a honlap is, természetesen fehér alapon. Nagyon szolid az oldal, bár így is megad minden szükséges információt. A célcsoport (a határainkon túl élő magyarok) sokkal szembeszökőbb itt, mint a televízióban, a leölthető videókkal - előre helyezve a híradót -, illetve a világ minden pontján szerveződött Baráti Kör felhívásával biztosan nem a hazánkfiát szólítják meg.
Feró garázsa
Az egyszerűség kedvéért idecsapjuk a közszolgálati rádiók oldalait, merthogy több van belőlük. A Petőfi rádióé (www.petofi.radio.hu) nagyon fiatalos akar lenni, izgő-mozgó, vibráló, a tartalmat tekintve viszont igencsak puritán. A Sport például lényegében Németh Erzsi linkgyűjteménye. Saját oldal nyílik Nagy Feró Garázsára (www.guards.hu/garazs), ennek címlapján a főhős ül egy nagyméretű, tiltott önkényuralmi jelkép előtt. Ez nem teljesen érthető, az pedig főleg nem, hogy vörös csillag az a bizonyos. (Lehet, hogy mindenről "az" jut eszébe?) Fórum akad itt is, rockeréltető és nemzetmentő jelszavakban bővelkedve.
A Kossuthé (www.kossuth.radio.hu) sikerültebbnek tűnik, nem mutat ugyanis többet, mint amennyit tényleg ad. Például a főoldal egyharmada, ráadásul a felső, teljesen üres. A Hírszolgálat Magyarország első internetes hírügynökségének nevezi magát, gazdagságáról viszont nem volt lehetőségünk meggyőződni, mert pénzes a szolgáltatás. Lényegében a hír- és magazinműsorok archívumából lehet böngészni pénzért, vagyis talán egyszerűbb délben meghallgatni a Krónikát. Vagy tévednénk?