VGF, a frankfurti tömegközlekedési szolgáltató új, korszerű digitális rendszerre cseréli a metró- és villamoshálózatában jelenleg használt hagyományos vonatvezérlő rendszert. A „Frankfurti digitális vonatvezérlő rendszer" a vállalat egyik legfontosabb jövőbeli projektje. A 2021 elején indult közbeszerzési eljárást követően a VGF most a Siemens Mobility-nek ítélte oda a fontos szerződést.
„A vonatvezérlő rendszer „DTC-vel" történő digitalizálása egy olyan projekt, amely nemcsak a frankfurti tömegközlekedési hálózat számára lesz kiemelkedő jelentőségű az elkövetkező években, hanem a várost és a VGF-et is vezető helyzetbe hozza országos szinten”, – mondta a projektről Stefan Majer, a frankfurti kabinet közlekedésért felelős tagja. „A DTC-vel az első alkalommal használnak kommunikációs alapú vonatvezérlő rendszert (CBTC) egy német városban.” A technológia vezetéknélküli és digitális módon, valós időben kapcsolja majd össze a metrókat és villamosokat. Ez lehetővé teszi, hogy a vonatok rövidebb időközönként kövessék egymást, ezáltal a VGF jelentősen bővítse kapacitását anélkül, hogy új vonalakat vagy állomásokat kellene építenie, illetve átalakítania.
Majer, a frankfurti kabinet közlekedési felelőse hangsúlyozta a projekt lehetséges kapcsolatát a párhuzamos „Frankfurt MIND(+)” projekttel. „A DTC az egyedi forgalomhoz kapcsolható a város központi forgalomirányító számítógépén keresztül. Ez első alkalommal tenné lehetővé a teljesen integrált forgalomirányítást egy nagyvárosi központban Frankfurtban és Németországban is – ami legalábbis új mérföldkövet jelent az ország mobilitásának átalakításában.”
Hosszú távú partneri viszony a VGF és Siemens között
A szerződés tervezett odaítéléséről Michael Rüffer, a VGF vezérigazgatója elmondta: „A teljes metróhálózatunk vonatvezérlő rendszerét DTC-vé alakítjuk, ezt követi majd a villamoshálózat. Ehhez erős és hozzáértő partnerre van szükségünk – amelyet a Siemens Mobility személyében meg is találtunk. Külön örömünkre szolgál, hogy folytatni tudjuk a Siemensszel azt az együttműködést, amely már 1899-ben is sikeres modell volt, amikor Frankfurt 181 klasszikus Siemens villamost állított forgalomba.”
„Világszerte immár több mint 40 város bízik a Trainguard MT CBTC megoldásunkban. Büszkék vagyunk rá, hogy ezt az innovatív technológiát először a VGF-nél használhatjuk Németországban. Technológiánk ötvözi a maximális rendelkezésre állást, a maximális vonalkapacitást, a rövidebb követési távolságokat, valamint az akár 20%-kal kevesebb energiafogyasztást, a lehető legmagasabb szintű biztonsággal,” - mondta Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility vasúti infrastruktúráért felelős vezérigazgatója. „A jövőben a frankfurti metróhálózaton kétpercenként tudnak majd közlekedni a szerelvények.”
A projekt pénzügyi támogatása
Ezen mobilitási mérföldkő jelentősége a projekt finanszírozási módjában is megmutatkozik: 2021. december 13-án, hétfőn Tarek Al-Wazir, a hesseni gazdasági, energiaügyi, közlekedési és lakásügyi miniszter, hivatalosan bejelentett egy 95,5 millió eurós támogatást a VGF-nek a projektnek a szövetségi kormánnyal és Hessen tartománnyal együtt történő társfinanszírozására.
Mi a „kommunikációs alapú vonatvezérlés”?
Az olyan digitális vonatvezérlő rendszereket, mint például a DTC Frankfurt, az ipar kommunikációs alapú vonatvezérlő (CBTC) rendszerekként ismeri. 2031-ig a frankfurti metrórendszer mind a kilenc vonalát átállítják digitális vonatvezérlésre. Az átalakítás a „B" útvonallal kezdődik (U4 és U5 vonal), beleértve az U5-ös meghosszabbítását az Europaviertelig, amely jelenlegi tervek szerint 2025-ben kezdi meg működését.
A CBTC jelzések és üzenetek komplex rendszereként működik, amely lehetővé teszi a vonatok és a vasúti infrastruktúra közötti folyamatos, valós idejű adatcserét. A vasútvonalon és a vonatokban elhelyezett különböző berendezések teszik lehetővé ezt a rádió alapú, kétirányú adatkommunikációt a vonatok és az infrastruktúra között, amelyek folyamatosan továbbítják az útvonallal kapcsolatos információkat a vonatoknak. A VGF által készített kisfilm szemléltetően mutatja be ezt a komplex rendszert, amely megtekinthető a cég innovációs honlapján: DTC - Innovation VGF (vgf-ffm.de)
Mik a digitális vonatvezérlés előnyei?
Az adatátvitel ezen formája lehetővé teszi a hagyományos jelek mellőzését, ami csökkenti a karbantartási költségeket. Ezen túlmenően a VGF a digitális vonatvezérlő rendszer használatával növelheti útvonalainak kapacitását és hatékonyságát, különösen a földalatti szakaszokon.
A szolgáltatások bővítése – több vonat és rövidebb követési idők biztosítása, ami elengedhetetlen a mobilitási átálláshoz, beleértve a személygépkocsikról a tömegközlekedésre való általános átállást – a vasúti korszerűsítés központi szempontja.
A CBTC rendszerek lehetővé teszik, hogy a vonatok úgynevezett „vándorló térbeli távolságban" közlekedjenek, ami azt jelenti, hogy a vonatok csak a köztük lévő féktávolsággal közlekednek, nem pedig a jelenlegi rögzített blokkszakaszokban. Ezáltal a vonatok rövidebb időközökben tudnak közlekedni, így a VGF akár 25 százalékkal is képes lesz növelni a kapacitását – például az „A" vonalon, ahol az U1, U2, U3 és U8 vonatok járnak – anélkül, hogy új vonalakat kellene építenie vagy bővíteni a jelenlegi hálózatot, ami nem csak költséges vállalkozás, de gyakran vált ki tiltakozásokat is, nem beszélve a jelentős időigényről.
A legmodernebb, nagy teljesítményű vonatvezérlési technológia nemcsak több vonat közlekedését teszi lehetővé egy útvonalon, hanem nagyobb pontosságot és megbízhatóságot is eredményez. A rendszer energiahatékonyabb – akár 20 százalékos megtakarítással járó – vezetést tesz lehetővé és magasabb utaskomfortot biztosít a finomabb gyorsítás és fékezés révén. Ugyanakkor ez lassítja a vonatok és a sínek kopását is.
Összességében egy CBTC vonatvezérlő rendszer növeli a metrórendszer kapacitását és vonzerejét, ami végső soron a közösségi közlekedés arányának növelését hivatott elérni a városi forgalomban. Ez közvetlenül hozzájárul a város károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez és a tisztább levegő biztosításához.