A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetésével a Balaton északi partján olyan villamosítási fejlesztési program valósult meg, amely javítja a tömegközlekedés minőségét és biztosítja az igényeknek megfelelő, megbízható szolgáltatást. A 2021 őszére befejeződött projekt során az észak-balatoni vonal 55 kilométeres szakaszát villamosították Szabadbattyán és Balatonfüred között. A fejlesztés a fenntartható és biztonságos vasúti közlekedést teszi vonzóbbá a szolgáltatás korszerűsítésével a magasabb igényeknek megfelelően, és a menetidő csökkentésével. A projekt elvárása volt a lehető legkisebb elektromágneses zavartatás, ezért egy speciális energiaellátásirendszerre volt szükség.
• A Balaton északi partján a Szabadbattyán – Balatonfüred vasútvonalszakasz villamosítása javítja a közösségi közlekedés minőségét, és biztosítja az igényeknek megfelelő, megbízható szolgáltatást.
• A kiemelt turisztikai térségben lévő vasútvonal egy 55 km-es szakaszát villamosították, és ehhez az ABB szállította a vasútvonal energiaelosztását biztosító felsővezetéki szakaszolókat.
• Az utazóközönség gyorsabban és környezetkímélőbb módon juthat el a Balaton északi partjára, miközben az ott lakók és nyaralók kisebb zajterhelésnek vannak kitéve.
Az ABB szállította a vonalszakasz energiaelosztását biztosító felsővezetéki szakaszolókat. Ezen szakaszolókon keresztül látják el a felsővezetéket villamos energiával, illetve a felsővezeték hibája esetén a szakaszolók segítenek a hibahely behatárolásában, valamint a hibás felsővezetéki szakasz mielőbbi kizárásában. A vonalszakaszon az elektromágneses zavartatás csökkentésének érdekében nagyszámú autotranszformátort helyeztek el, melyek megtervezésében az ABB is részt vett. Az ABB megszakítói megbízható, kiváló ár-érték arányú megoldást jelentenek az ügyfél számára. A megszakítók moduláris felépítése lehetővé teszi a karbantartási és üzemidő-költségek csökkentését is.
A fejlesztés tartalmazta Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs vasútállomások akadálymentesítését és rekonstrukcióját. is. Így például magasabb peronok épültek, megtörtént a teljes vágányhálózat és a kitérők cseréje, korszerűsödött az utastájékoztató rendszer, megújult a térvilágítás, és a biztosítóberendezést is átalakították. Átépült az 1909-ben átadott Csittényhegyi alagút is, ahol a villamos vontatás miatt a pályaszint mintegy 25 cm-es süllyesztésére volt szükség, így a villamos vontatójárművek is át tudnak haladni. A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni villamos alállomás fejlesztési munkálatai is elkészültek.
„Az ABB is jelentős mértékben hozzájárult a projekthez, melynek eredményeként az utazóközönség gyorsabban és környezetbarátabb módon juthat el a Balaton északi partjára. A villamosított vasútvonal lehetővé teszi a modern, kényelmes villamos motorvonatok használatát ebben a turisztikai régióban, és az ott lakók és nyaralók kisebb zajterhelésnek vannak kitéve” – mondta el Kovács Péter, az ABB Energetikai üzletág Distribution Solutions divízió magyarországi Marketing & Sales vezetője.