A Cambridge központú Analysys Research Ltd., telekommunikáció fejlesztésével foglalkozó intézmény jelentése, mely a cannes-i 3GSM World Congress előestéjén kerül ismertetésre, a jövőbe vezető utat kísérli megjósolni. "A helymeghatározó alkalmazások önmagukban nem bírnak számottevő jelentőséggel, viszont alapvető részét fogják képezni sok jövőbeli szolgáltatásnak" - állítja a tanulmány készítője, Julie Robson. "Szinte biztosak lehetünk abban, hogy a sikerrecept egyik fontos hozzávalójáról beszélünk."
E terület gyors fejlődése egyrészt a közelgő szabályozási határidőknek is köszönhető. Az Egyesült Államokban a Federal Communications Commission (FCC) operátorainak azt a feladatot tűzte ki célul, hogy ez év októberéig fejlesszenek ki olyan technológiát, melynek segítségével az esetek 67 százalékában a segélyhívások helyét 125 méter pontossággal be tudják mérni. A European Commission 2008-at jelölte határidőként.
"Európában sokkal inkább a kereskedelem a fejlődés mozgatórugója. Ez azonban némi vonakodást, várakozást idéz elő, egy vállalat ugyanis nem dönt egy technológia mellett, amíg egy másik bele nem kezd" - hangoztatja Robson.
Amerikában a Sprint már letette voksát az Assisted-Global Positioning System (A-GPS) mellett, melyet a SnapTrack, a Qualcomm leányvállalata fejlesztett ki. Az A-GPS a kommunikációs hálózatot használja a felhasználó körülbelüli helyének meghatározására, majd azonosítja, és igénybe veszi a legalkalmasabb GPS műholdat az adatok pontosítására.
Az AT&T és a VoiceStream az E-OTD (Enhanced-Observed Time Difference) rendszert vette át, mely a brit Cambridge Positioning Systems kutatóinak találmánya. A pozíciót maguk a telefonkészülékek határozzák meg, felhasználva az állomásokról sugárzott jelek időbeli eltolódásait.
Az igazi különlegességeket kínáló cégek közt élen jár a francia Webraska és az angol WhereonEarth.com, melyek térképekkel bővítik telefonkönyv-szolgáltatásukat. Az Omnisky Israel pedig a Real Meetingsben rejlő lehetőségekkel büszkélkedhet, ennek köszönhetően a barátok könnyen egymásra találhatnak, és egészen biztosan nem tévesztik el a találkozóhelyet sem.
A vállalkozások is komoly hasznot húzhatnak a dologból, gondoljunk csak a csoportmenedzsmentre vagy a nyomon követésre. Mindent egybevéve a cégek a helymeghatározó technológiák és egyéb alkalmazások összekapcsolását fogják alkalmazni. "Valószínűleg különböző helyek különböző, sajátos megoldásainak forgatagát fogjuk látni. Nem hinném, hogy valaha is kikiálthatunk egy abszolút győztest" - mondja Robson az IDG riporterének.