Kellő mennyiségű töprengenivalóval kezdhetik meg jól megérdemelt nyári szabadságukat azok a pedagógusok, akik meghallgatták az Innovatív Iskola Program Tanévzáró előadásait a Microsoft Magyarországnál. Hasznos tippeket kaptak ahhoz, hogyan tehetnek szert meglepően praktikus információkra a diákjaik tanulási szokásairól, erősségeiről és gyengeségeiről a Teams Insight segítségével; mit lehet eltanulni a karatét oktató sensei-ektől; hogyan fejleszti tovább a pedagógiai módszereket a játék és az adattudomány; és hogy az új problémák felfedezése és megoldása hogyan köti le a diákok figyelmét a tanórákon. Az ismeretbővítés ezzel korántsem ért véget: a Microsoft Innovatív Tanár programjának soron következő kurzusaira még javában lehet jelentkezni!
Immár hetedik alkalommal fogadott pedagógusokat a Microsoft Magyarország a Graphisoft parkbeli irodaházában egy Innovatív Tanévzárón. Az eseményen, amelynek címe ezúttal „Élmény és tanulás” volt, az oktatás korszerűsítéséről hangzottak el ötletadó előadások a témában jártas szakemberektől, akik később kötetlen formában a közönség kérdéseire is válaszoltak.
A nyitóelőadást Tószegi Attila, a Microsoft Innovatív Iskolák Program vezető szakértője tartotta, aki egyben az esemény házigazdája is volt. A szakember arról beszélt, hány meg hány funkció létezik a Teams oktatási verziójában a tanítás eredményességének nyomonkövetésére, illetve magának a tanítási folyamatnak a támogatására. Ezek a beépített alkalmazások a hagyományos módszereknél jóval pontosabb, tanulóra és képességekre lebontható adatokkal szolgálnak, amelyek segítik az értékelést, a tanítás aktuális céljainak meghatározását, és megkönnyítik a sokszor terhes adminisztrációt. A Teams Insight irányítópultján például láthatóvá válik, hogy a diákok mikor végzik el a házifeladatot otthon, mennyi időt töltenek el ezzel, melyek az erősségeik, a gyengeségeik – opcionálisan egyénre lebontva, vagy az osztály átlagát tekintve. Egy szövegolvasási feladat rögzítésekor a Teams Reading Progress képes kimutatni, mely szavak kiolvasásával, kiejtésével küszködnek a legtöbbet a diákok, illetve a szövegértés értékelését is segíti a szoftver. Annak érdekében, hogy otthonosan mozogjanak ezen a felületen, Tószegi Attila arra invitálta a pedagógusokat, hogy csatlakozzanak minél többen a korszerű tudást átadó, ingyenes online kurzusokra, amelyek Microsoft LEARN-felületen elérhetők el. A legfelkészültebb pedagógusok a Microsoft Oktatási Szakértői cím megszerzéséért indított kurzusra 2022. július 7-ig jelentkezhetnek, szintén ezen a felületen.
A következő előadó, Bereczki Csaba, a Lean Enterprise Institute Hungary titkára, egy olyan tréningmódszerrel ismertette meg a hallgatóságot, amely a japán harcművészetekből ismert formagyakorlatok, a katák elsajátítására épül. Szerinte elsősorban az előítéleteinkkel és a tudásbeli hiányosságainkkal kell leszámolnunk ahhoz, hogy reális célokat tűzhessünk ki magunk elé, ezeket elérni pedig csak sok-sok kísérletezéssel és rendületlen gyakorlással lehet. Ez a megközelítés egyaránt kifizetődő a vállalati felsővezetők körében és az iskolák tantermeiben.
Dr. Veres-Székely Anna egyetemi tanár, az ELTE Adaptáció Kutatócsoport vezetője a kísérletezésre rögtön kézzelfogható példával is szolgált: szenzorokat és hangszórókat helyeztek el óvodások és kisiskolások játékaiban, majd ezekkel végrehajtandó, játékos feladatokat adtak nekik, miközben a szenzorokból érkező adatokat alaposan kiértékelték. Meglepő és sokatmondó eredmények születtek a játékok során a gyerekek társas viselkedéséről, tanulási és együttműködési készségéről. A kutató egy olyan eszközt is megmutatott, amely kézbe véve a vizsgált személy stressz-szintjét és stresszoldódásának sebességét is képes mérni. Természetesen ilyen komplex eszközkészletet nincs mód tanárok rendelkezésére bocsátani, a kutatás eredményei mégis értékes módon járulhatnak hozzá a pedagógiai módszerek továbbfejlesztéséhez.
Horváth Ádám, a Maker’s Red Box szakmai igazgatója azt fejtette ki, hogy az iskola hogyan támogathatja a diákok alkotó energiának felszabadítását. Radikális szakítást ajánlott a frontális tanítással az oktatás módszertana és a taneszközök tekintetében, sőt az iskolaépület és a tantermek kialakításában is. Olyan iskolai tereket mutatott be, ahol a gyerekek állhatnak vagy folyamatosan mozoghatnak, közösen, gyakran fizikai tárgyakkal a kezükben oldanak meg új, gyakorlati problémákat, amihez még tankönyvre sincs feltétlenül szükségük.
A közös problémamegoldás Horváth Ádám tapasztalatai szerint még a fegyelmezési problémákat is képes megelőzni. Elmesélte, hogy az egyik óráján egy diák az eredetileg feladatul kapott miniatűr várostervezés helyett inkább a város virtuális megsemmisítésére akarta rávenni csapattársait, ám a részletek kidolgozása, a kreatív energiák mozgósítása közben elpárologtak a romboló indulatai.
Kandolka Judit, aki a Microsoft Magyarországon belül a közoktatás digitális átalakításának támogatásáért, és e minőségében a rendezvény megszervezéséért is felelt, megköszönte az Innovatív Iskola Programban résztvevő tanárok egész éves állhatatos munkáját, és elismerő oklevélben részesítette a Microsoft nevében azon tanárokat, akik a 2021/2022-es tanév során a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtották.
„Van egy víziónk arról, hogy milyen az ideális oktatás. Ebben az elképzelt rendszerben mind a tanárok, mind a diákok fel vannak vértezve azokkal az eszközökkel, amelyekkel még többre lehetnek képesek. Ezek a digitális eszközök és szoftverek élményszerűbbé teszik tanulást, tág teret engednek a kreativitásnak, lehetővé teszik az oktatást a tanteremben és azon kívül. Meggyőződésem, hogy azok a tanárok, akik megízlelték, milyen a digitális oktatás, ezt a fogalmat már nem a kényszerű távoktatással azonosítják, hanem a gyorsabb, egyénre szabott tanítással és a pezsgő tanórákkal” – mondta el Tószegi Attila, a Microsoft Innovatív Iskolák Program vezető szakértője.
Innovatív Iskola Program részletes információ és jelentkezés: Showcase School Program | Microsoft Docs.