Jóllehet folyamatosan növekszik az on-line hirdetésekből származó árbevétel - 2000-ben listaáron 1-1,5 milliárd forint, ténylegesen ennek hozzávetőlegesen a fele volt a hazai reklámköltés -, de ez nem elegendő az egyre növekvő számú on-line tartalomszolgáltató megélhetéséhez. A helyzetet tovább nehezítette, hogy az év második felétől az amerikai tőzsde gyengélkedése miatt egyre csökkent a kockázati befektetők érdeklődése e terület iránt. Idén január közepén a befektetők visszalépése miatt szinte egyik napról a másikra beszüntette tevékenységét a prágai központtal működő, magyar szerkesztőséggel is rendelkező, kulturális-szabadidős információkat szolgáltató Globopolis.
A Dotkom munkatársai által megkeresett tartalomszolgáltatók szerint jelenleg a hazai piac túltelített, ráadásul sokan igen hasonló tartalommal indítottak internetes kiadványt. Ebből következően rövid időn belül a piac konszolidációja várható, ami részben az életképtelen webhelyek bezárását, illetve a hasonló profilú szolgáltatások egyesülését hozza magával.
Varga Zsigmond, a Dotkom Internet Consulting vezető tanácsadója úgy látja, hogy a jelenlegi problémák alapja a tartalomszolgáltatás üzleti modelljében rejlik. Kizárólag internetes hirdetésből nem, vagy csak kevesen képesek finanszírozni a működtetés és a marketing egyre növekvő költségeit. Nem sokkal jobb azoknak a helyzete sem, akik befektetők bevonásával próbálnak előremenekülni. A tavaly év eleji tőzsdei korrekciók óta ugyanis a kockázati tőkések nagyon óvatosak az internetes vállalkozásokkal, különösen pedig a tartalomszolgáltatókkal kapcsolatban.
A legerősebb vállalkozások vezetői úgy látják, hogy a tartalomszolgáltatás regionális terjeszkedésében is stratégiaváltásra van szükség. Az azonos márkanév alatt, több országban, helyi tartalommal működő oldalak adták annak a modellnek az alapját, amelynek megvalósításán több vezető hazai portál is dolgozott - ehelyett azonban ma már egyre inkább a meglévő külföldi portálokkal történő szövetségekre helyezik a hangsúlyt.
A Dotkom szakértői előremutató kezdeményezésnek látják a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) megalakulását. Az önszabályozás azonban már kevéssé érinti azt a néhány vállalkozást, melyek akár már a közeli hetekben bejelenthetik bezárásukat.
Az elmezéssel kapcsolatban bővebb információval Varga Zsigmond szolgál a zsigmond.varga@dotkom.hu e-mail címen vagy a 236-6290 telefonszámon.