Próbaút az új hidrogénvonattal: Dr. Roland Busch, a Siemens AG vezérigazgatója, Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója és Hartmut Hoppner, a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) államtitkára első alkalommal utaztak a Mireo Plus H hidrogénvonattal, majd bemutatták a vonat tankolási folyamatát a mobil hidrogén-töltőállomás használatával.
Az eseményre a Siemens Tesztelő és Validációs Központjában került sor Wegberg-Wildenrathban, Észak-Rajna-Vesztfáliában. A tervek szerint a jövőben a hidrogéntechnológia váltja majd fel a dízelmotoros szerelvényeket a regionális közlekedésben, jelentősen hozzájárulva ezzel a dízelolaj fokozatos kivonásához. A hidrogénvonatok különösen klímabarát meghajtási technikát képviselnek, mivel károsanyagkibocsátás-mentesen üzemelnek zöld hidrogénnel és csak vízgőzt bocsátanak ki.
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn 2020 novemberében mutatta be a nagyközönségnek a H2goesRail projektet. Az elmúlt hónapokban lefolytatott tankolási és üzembe helyezési tesztek mellett a DB munkatársai képzésben is részesültek, hogy működtetni tudják a rendszert a szolgáltatás beindulásakor.
“Partnereinkkel a mai napon döntő lépést teszünk a klímasemleges közlekedés jövője irányába. Az új Mireo Plus H vonat kizárólag vízgőzt bocsát ki. Hatótávolsága mintegy 1000 kilométer, akár 160 kilométeres óránkénti sebességet is elérhet és gyorsan is tankolható. 30 éves élettartama alatt egyetlen vonat akár 45 000 tonna CO2-kibocsátást is megtakaríthat az autóval történő utazáshoz képest” – mondta Roland Busch, a Siemens AG vezérigazgatója.
“A hidrogén a mobilitás jövőjének része. Éppen ezért különösen örülök, hogy ma elértük a H2goesRail projekt egy következő fontos mérföldkövét”, – mondta Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója. “A célunk világos: terveink szerint a Deutsche Bahn 2040-re klímasemlegessé válik. Ennek egyik kulcseleme, hogy búcsút veszünk a dízel üzemanyagtól.”
A mobil hidrogén-töltőállomás és a hozzá kapcsolódó karbantartási infrastruktúra fejlesztésünkkel a Deutsche Bahnnál ismét kiemelkedő jelentőségű és innovatív hajtástechnológiákat vonultatunk fel és bemutatjuk azt is, hogyan fog működni a holnap klímasemleges mobilitása.
“A hidrogéntechnológiában megvan a potenciál arra, hogy a mobilitás ágazatait CO2-semlegessé tegye. Ez mérföldkövet jelent a klímavédelemben. A H2goesRail projekt demonstrálja azt az innovációs erőt, amelyet a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium finanszírozási programjai vezérelnek az alternatív meghajtások terén. Támogatjuk a kutatásból és fejlesztésből a piacképes termékekre történő átállást, ami segít felgyorsítani a technológiai fejlődést és megteremteni a holnap klímabarát mobilitásának előfeltételeit. Célunk egy modern, csendes és klímabarát mobilitás kialakítása és népszerűsítése” – nyilatkozta Hartmut Hoppner, a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
A projektet 13,74 millió euróval támogatja a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Nemzeti Innovációs Program részeként.
A H2goesRail projekthez kifejlesztett Mireo Plus H hatótávolsága akár 800 kilométer is lehet, ugyanolyan erős, mint a többkocsis elektromos vontatású társa. 1,7 MW vontatási teljesítménye akár 1,1 m/s2 gyorsulást is biztosít, és végsebessége eléri a 160 kilométert óránként.
Az egyik kulcsfontosságú tényező, amely a hidrogéntechnológia dízel üzemanyaggal szembeni versenyképességéhez szükséges a napi üzemelésben, az a gyors tankolási folyamat. Ennek biztosítására a DB kifejlesztett egy új módszert, amely először teszi lehetővé a hidrogén vonat olyan gyors tankolását, mint egy dízelmotoros vonaté. Ez különös fontossággal bír a DB regionális személyszállítási szolgáltatásának szoros menetrendje miatt. A vonatokhoz a hidrogént Tübingenben állítja elő a DB Energy közvetlenül a felsővezetékről vett zöldárammal. A Tübingen és Pforzheim közötti útvonalon például a dízelről a H2goesRail projektvonatra való átállás mintegy 330 tonna széndioxid-kibocsátást takarít meg évente.
Általánosságban és az útvonaltól függően a Mireo Plus H évente 520 tonna károsanyag-kibocsátást takaríthat meg (200 000 kilométeres teljes futásteljesítményre számítva).
A Mireo Plus H 2023-ban kezdi meg a próbaüzemet Baden-Württembergben. 2024-től a H2goesRail projekt részeként rendszeresen közlekedik majd a személyszállításban Tübingen, Horb és Pforzheim között, kiváltva az ezen az útvonalon jelenleg használt dízelmotoros szerelvényt.
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn a H2goesRail projektet és a Mireo Plus H-t is bemutatja az InnoTrans 2022 rendezvényen, a világ legnagyobb vasúti technológiai szakvásárán, Berlinben. A Mireo Plus H a T06/40-es standon, a mobil hidrogén-töltőállomás pedig az O/630-as standon tekinthető majd meg az InnoTrans szabadtéri kiállítási területén.
A project részletei:
A közös finanszírozású projekt hivatalos neve „H2goesRail”. A Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) több mint 13 millió euróval finanszírozza a projektet a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Nemzeti Innovációs Programon (NIP 2) keresztül. A NIP 2-t a NOW GmbH (Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Szervezet) koordinálja, és a végrehajtásért Julich projektvezető a felelős.
Hidrogén meghajtás
Az üzemanyagcellás technológiát alkalmazó hidrogénhajtású rendszerekben a hidrogén és az oxigén reakciója során elektromos áram és „melléktermékként” víz keletkezik. Ezen vonatokat a DB arra használja fel, hogy klímasemlegessé váljon oly módon, hogy dízelmotoros szerelvényeit alternatív hajtásrendszerekre cseréli.
Annak érdekében, hogy a megoldás valóban környezetbarát legyen, zöld villamos energiát használnak a környezetbarát zöld hidrogén előállítására. A hidrogént a DB Energy fogja szállítani.
Mireo Plus H
A projekt egyéves próbaüzeme számára a Siemens egy kétkocsis regionális vonatot fejlesztett ki, amely új generációs hidrogénhajtású rendszert használ. A vonat két meghajtórendszerrel működik, mindegyik egy üzemanyagcellából és egy lítium-ion akkumulátorból áll. A Mireo Plus H olyan erős, mint egy többkocsis elektromos motorvonat, hatótávolsága pedig akár 800 kilométer is lehet – az üzemi körülményektől, például az évszaktól vagy az útvonaltól függően. A háromkocsis változat hatótávolsága akár 1000 km is lehet. A csökkentett karbantartási és javítási költségeknek köszönhetően a vonatnak alacsony életciklus-költségei vannak. A Mireo Plus H végsebessége 160 kilométer per óra.
Töltőállomás
A DB kifejlesztette, tesztelte és optimalizálta a kapcsolódó hidrogén infrastruktúrát. A hidrogént elektrolízissel állítják elő a DB tübingeni karbantartó telepén, közvetlenül a felsővezetékről vett zöldáram felhasználásával. Az elektrolízis üzemben a vizet elektromos áram segítségével hidrogénre és oxigénre bontják.
Sűrítés után a hidrogént egy mobil tárolóegységben tartják. A tankolás előtt a zöld üzemanyagot feldolgozzák és lehűtik. A mobil rendszer lehetővé teszi a DB számára, hogy további tesztprojekteket hajtson végre a nem villamosított vasúti útvonalakon.
Gyors töltés
A vonatot egy innovatív eljárással töltik fel hidrogénnel, amely most először nem tart tovább, mint egy dízelvonat tankolása. Ez különösen fontos tényező, tekintve, hogy a DB helyi és regionális vonatai szoros menetrend szerint közlekednek. Ennek a gyors tankolási folyamatnak köszönhetően a hidrogéntechnológia gazdaságilag versenyképes lesz a jelenleg használt gázolajjal.
Karbantartás
Az ulmi DB karbantartó telepét átalakítják a hidrogénvonatok kiszolgálására. A vonatok szervizelését és karbantartását a DB Régió széleskörűen képzett munkatársai végzik majd a Siemens Mobility alkalmazottainak támogatásával.
Személyforgalom
A próbaüzem elvégzése után a vonat 2024-ben áll majd szolgálatba a Tübingen, Horb és Pforzheim útvonalon. Körülbelül 120 000 kilométer menetrend szerinti vasúti szolgáltatást terveznek. Az útvonal kifejezetten alkalmas a tesztekre, jellegzetes regionális járatsűrűségével és infrastruktúrájával. Az ezen az útvonalon használt dízelmotoros vonat kiváltásával a Siemens Mobility Mireo Plus H járműve körülbelül 330 tonna CO2-t fog megtakarítani évente. A hidrogénvonat vezetői speciális oktatásbanfognak részesülni, a járművek a személyszállításban lesznek üzemeltetve.