A program segítségével könnyedén készíthetünk animációkat, a kész műveket elmenthetjük AVI és animált GIF formátumban - ezek azonban a kevésbé lényeges adottságok. A program igazi erejét az animációk Shockwave Flash (.swf) formátumú mentése adja. Az interneten szörfözőknek valószínűleg nem kell bemutatni a Flasht, amely az egyik legelterjedtebb és legösszetettebb plug-int igénylő formátum.
A R.A.V.E. felépítése és működése szinte azonos a Draw-éval, kivéve a csak itt megtalálható Timeline dockert és a Draw Layout menüjét lecserélő Movie menüt. Ez a hasonlóság a program egyik legpozitívabb tulajdonsága: egy jól bevált, megszokott felületen dolgozhatunk, kifejezetten kényelmes, hogy nem szükséges egy új rendszert az elejétől megtanulnunk.
A Timeline (Idősáv) az animációhoz nélkülözhetetlen, itt jelennek meg a mozi egymás utáni képkockái (frame), és itt adhatjuk meg többek között az egyes elemek mozgásának hosszát, módját is. A Draw-ból átvett kezelőfelület és az egyszerű, felhasználóbarát Timeline docker segítségével könnyen átlátjuk az elemeket.
A kulcskockák közötti animációkészítés (tween) szinte gyerekjáték, csak a kezdő és a végfázist kell megadnunk, a program a kettő közötti eltéréseket automatikusan kiszámítja (például pozícióeltéréssel adható meg a mozgás).
Az animációk készítésében nagy segítség a "hagymahámozás" (onion skinning), amelynek segítségével egyszerre több képkocka tartalmát is látjuk.
Elkészített elemeinket csoportba foghatjuk, vagy új rétegen is elhelyezhetjük - ennek kezelése nagyon kényelmes a réteg- és elemnév előtti ikonok segítségével. Sajnos azonban kevés információt kapunk arról, hogy különféle objektumtulajdonságok tweenelése mennyire növeli majd meg a végső Shockwave Flash-állomány méretét.
A kész animáció exportálásakor a rengeteg beállítás közötti eligazodásban és a lehetséges hibaforrások kiszűrésében nyújt segítséget a - Draw-ban is új - preflight.
A preflight nemcsak hibáinkat fedezi fel (például a CMYK-színek használatát a webnél vagy a nagy fájlméretet eredményező tweeneket), hanem rögtön vázolja azok valószínű okát, megoldásait, sőt tippeket is ad a későbbiekre vonatkozóan. Ugyanitt találhatók az előre elkészített beállítások (presets) is. Ezek a leggyakoribb exportálástípusokhoz kínálnak beállítási sablont, s természetesen egyéni beállításainkat is elmenthetjük sablonként.
Macromedia Flashsel dolgozóknak meglepő lehet a scriptek írását vagy egyéb, interaktivitást lehetővé tevő eszközök hiánya.
A többállapotú gomb (button) objektum az egyetlen interaktív elem (ehhez egy URL-t vagy hangot lehet csatolni). A program legnagyobb hiányossága, hogy a kész animációban nem lehet egy frame-en megállítani a lejátszást, illetve gombnyomásra vagy egyéb parancsra átugrani a mozi egy adott pontjára. Így nem lehet egy movie-n belül töltésmentes navigációt leképezni, ami pedig komoly előny lehetne a HTML-lel szemben.
Összességében elmondható, hogy a R.A.V.E. könnyen használható eszköz minden Corel-felhasználó számára. Navigációs panelekhez, bannerekhez, weblapok nyitó animációjához jó megoldás, komplex munkákhoz elsősorban mint rajzeszköz nyújthat segítséget. Grafikai lehetőségein kívül a Corel R.A.V.E. mellett szól még a "felhasználóbarát ár", illetve az, hogy a Draw-csomaghoz "ingyen" kapjuk. A konkurens hasonló szoftvere, amely a R.A.V.E.-hez mérhető mind tudásában, mind lehetőségeiben, bár nem tartozik a drága szoftverek közé, nem jár semmilyen csomaghoz, kivéve a CorelDraw duplájába kerülő, egyébként azonos felszereltségű Web Collectiont.
A programnév utáni 1.0-s verziószám remélhetőleg most nem jelenti azt, hogy a Corel hagyományait megtörve tovább fogja vinni a R.A.V.E.-et az új Draw-csomagban, és a 2.0-val egy grafikai lehetőségei mellett már interaktivitásban is kiváló terméket kapunk.
HTML kontra SWF
Nemrég még a webdesignnal foglalkozó levelezőlisták és fórumok PC-Macintosh "szent háborúját" is háttérbe szorította a HTML- és SWF-hívők élénk vitája. Egyik oldalról az SWF formátum nyújtotta lehetőségek valóban kiválóak, másrészt azonban elszaporodtak a "túldizájnolt", órákig töltődő, gyakran valós informálást nélkülöző oldalak.
A (széles sávú) jövő legesélyesebb formátuma valóban a Shockwave Flash lehet, de a jelen - jó esetben gyors modemmel rendelkező - internetezői nem igénylik a mindennapos webhasználatkor a tökéletes multimédia-élményt.
Erre a tényre többen felhívták a figyelmet a Flashforward (többek között az SVG és SWF formátummal foglalkozó találkozó) legutóbbi konferenciáján is, ahol az egyik jelmondat ez volt: "az egyszerű szép".
Az SWF formátum
A Macromedia által kifejlesztett Shockwave Flash (.swf) formátum mára de facto szabvánnyá vált az internetes vektoranimációban és multimédiában. Bár a Flash formátum megjelenítéséhez plug-in szükséges, népszerűségére jellemző, hogy az eggyel korábbi, 4-es változat európai elterjedtsége 94%-os volt (ennyi böngésző játszotta le az SWF-et plug-in letöltése nélkül).
Miben is tud többet a Shockwave Flash a HTML-nél?
Kisebb méret: képeink vektoros formátumban kerülhetnek tárolásra, így méretük többnyire töredéke bittérképes társaikénak; az animációknál elég a kulcsképkockákat tárolni, a köztes fázisokat a gép valós időben számolja ki.
Nagyobb alkotói szabadság: abszolút pozicionálás, tetszőleges betűtípusok, mozgás, mozgás, mozgás.
Extrák: előbetöltés (preloading), hangok és zene egyszerű kezelése, programozhatóság.
Az SWF lényege, a valós időben kiszámolt animáció természetesen nagyobb erőforrásokat igényel a HTML megjelenítésénél: a P100-as processzorral és 16 MB memóriával épített számítógép valóban az alsó határ a lejátszásnál. Egyes összetettebb weblapok nem ritkán még Celeron 500/64 MB-os konfigurációval is lelassulhatnak.